Uppsättninga av militärtält

Personalklubben på mitt jobb har köpt in ett militärtält 12-20 mans.

Jag minns att i lumpen hade vi en kedja i tre delar som var formad som en tårtbit för att märka ut var tält-pinnarna skulle vara.

Är det nån som vet måtten på en sån kedja? Jag tänkte tillverka en egen av lite rep...

Tältet blev ju inte så lite slappt när vi satte upp det sist...
 
Av beständighetsskäl om inte rent av av brandskyddsskäl bör nog kedjan vara en kedja om du inte ska avstå från att använda kaminen.

När det gäller att sätt upp ett 20-manna minns jag att vi kunde konstatera att det fanns många sätt att sätta upp dem på; det enda som inte gick var att snacka upp tältet...
Diskussion uppstod nämligen ibland eftersom vi som låg i lumpen gjorde själva gröntjänsten på olika förband innan vi hamnade på samma ställe. Det mest tidsödande sättet var väl med kedjan, möjligen var det bra om man var en eller två man bara. Annars var det snabbast om man ställde sig runt tältet och tog i spiköglorna, ryckte upp tältet i luften, och sedan sträckte det när man satte öglan mot marken. Då var det bara att slå i spikarna och sedan stoppa i kaminröret, spänt och snyggt blev det i rappet.

(Mannen vid dörröppningen tog två öglor och höll armarna i kors i den lite dynamiska delen av övningen.)

"Uppsättning av militärtält" borde kunna bli en långkörare, eller vad säger FJS-Patric?
 
Kedjan

Kedjan användes väl så vitt jag kommer ihåg bara för att markera var pinnarna skulle bankas ned.

Sen förvarades kedjan i den blytunga tältlådan?

Var det inte så det var? (13 år sen lumpen...)
 
...jag håller nog med om mezzners variant. kommer också ihåg att öppningens två öglor ska korsas eller hållas ihop.

har dessutom ett vagt minne av att tallriken till kaminröret kunde snurras ett varv också, innan man spände ut duken? men varför minns jag inte riktigt... =)

fördelen med att springa runt i en stor cirkel med käpp å kedja kan ju vara om det är mycket snö. då får man en bra uppskattning om hur mycket man ska gräva bort (om inte traktorkillarna på trossen redan varit där och hjälpt till... =). men sen ska ju ändå duken spännas som f-n.

lycka till
//johan.
 
Vi körde samma variant som den Mezzner beskrev ovan. Använde aldrig kedjan. Och ja, det stämmer att mätkedjan bara används vid uppsättning när tältets hörn stakas ut.

Raskesven
 
Militärtält

Egentligen ska väl inte jag ge mig in i denna diskussion eftersom jag inte har gjort lumpen. Jag har ändå satt upp ett flertal militärtält, både 12-manna och 20-manna i scoutsammanhang och har därför lite erfarenhet i ämnet.

Kedjan ska man ha, som ni tidigare sagt, bara till att markera ut var markpinnarna ska vara, sedan plockar man bort den. Den kedja som jag brukar använda är konstruerad som en tårtbit. Man låter mittenringen sitta kvar hela "markeringstiden" i en markpinne, och markerar sedan ut alla markpinnarna med hjälp av de två ytterringarna som man flyttar växelvis hela varvet runt. När man har markerat ut storleken på omkretsen kan man sedan haka i tältet i markpinnarna och resa upp kaminröret. Sen slår man i markpinnarna ordentligt, eventuellt kan man behöva justera och spänna ut markpinnarna något. Slutligen reser man upp tältstängerna.

Det finns också ett annat sätt (kanske lite svårare att få att funka men går nog fortare om man behärskar tekniken) att få rätt storlek på omkretsen av tältet. Man lägger ut tältet på marken och tar sedan tallriken och snurrar den ca två varv så att tältet "krymper". Då blir det rätt storlek. Sedan slår man i markpinnarna och reser kaminröret.
 
Jag var ju ingen kedje-typ (egentligen var det klen kätting), men jag minns det som att kedjan var densamma som man använde till torkställning i taket runt kaminen? (Har förresten ingen eller nästan ingen erfarenhet av 12-manna.) Det där med att snurra tallriken låter bekant, och Annas variant tror jag på.

För att spänna duken rätt var det ju också möjligt att ändra "stoppringen" för tälttallriken på kaminröret.

I sämsta fall kan man ju palla under kaminen, men då är man lite fel ute.
 
Jag har inget minne av någon kedja, men däremot så snurrade vi tallriken två varv, fäste pinnarna och reste tältet sedan (tält 12).

/D
 
Kedja?

När jag gjorde lumpen så låg jag i det förband med flest fältdygn i Sverige och vi omgrupperade i snitt varje dag så jag har satt upp 20-manna tältet hur många gånger som helst. Någon kedja använde vi aldrig. Bara att lägga ut på marken och spänna ut med pinnarna. Sedan i med kaminröret (tallriken tas aldrig bort, bara slöseri med tid) och in med kaminen. Till sist är det bara att sätta i tältpinnarna inne i tältet, klart!! Sov gott
 
Kedja?
Vad står det på påsen eller lådan? Är det ett 12 tält, 20 tält eller 32 tält eller något annat?
Gör just nu lumpen på stabspluton och sätta upp tält är det enda vi gör. Med 12 tältet är det jäkligt viktigt att man inte slår ner skiten i en svacka för då är det banne mig omöjligt att få det spännt. Annars låter inlägget innan mitt "spot on". Se till att spiken slås ned så att duken får jämn form men inte för spänd.

mvh/sam
 
Re: Kedja?

Danne Eriksson; sa:
När jag gjorde lumpen så låg jag i det förband med flest fältdygn i Sverige och vi omgrupperade i snitt varje dag så jag har satt upp 20-manna tältet hur många gånger som helst. Någon kedja använde vi aldrig. Bara att lägga ut på marken och spänna ut med pinnarna. Sedan i med kaminröret (tallriken tas aldrig bort, bara slöseri med tid) och in med kaminen. Till sist är det bara att sätta i tältpinnarna inne i tältet, klart!! Sov gott

Jag stämmer in och håller med i varenda stavelse. Naturligtvis behövs ingen "mät-kedja".

En man/kvinna håller i varje "ögla", den som står vid öppningen håller två, med armarna i kors.

Jag måste påpeka lite försynt att det heter Tält 20 (osv) och inte 20-mannatält. ;)

Vilket förband har mest fältdygn?
 
Tält

Nu var det ju så att vi bara var tre pers som skulle sätta upp tältet och förbereda en personalfest. Då är det ju lite knepigt att stå en i varje ögla.

Därför hade det varit bra med en kedja.

Är det ingen som ligger i lumpen nu som kan mäta kedjan?
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.