Uppsättning av Nallo

Ett känt problem är ju att nylonväv - särskilt tunn och långsträckt - töjer sig när den blir fuktig.
Yttertältet på ett Nallo GT kan alltså relativt plötsligt bli en decimeter längre.

Jag har inget eget Nallo, men har hjälpt till att spänna slappa exemplar i fält. Men oftast berodde det nog på att de som reste tältet inte såg till att dra ut det ordentligt (fästa ena ändens, ta tag i andra änden, lyfta hela alltet och dra ut).
 
Jo!

Hakarna sitter på varsin sida om ingången ca 45 cm från marken
ena sidan
andra sidan

Kan fortfarande inte lista ut vad man ska ha dem till?

Hakarna har du väl till absiden(som en har redan svarat här) när du har den öppen,då kan du rulla ihop absiden o sätta fast haken på tält stången,syns lite på vänstra sidan på den andra bilden på den här siten nedan



http://www.google.se/imgres?imgurl=...m=1&hl=sv&sa=N&rlz=1R2MOOI_svSE347&tbs=isch:1
 
Jag har (haft) ett Nallo från -92 och aldrig haft problem med spänningen. Man kan t ex sätta upp huvudändans 2 pinnar först, mot vinden. Då blåser tältet i rätt riktning. Sedan sätter man en pinne i mittenlinan i fotänden. Och fortsätter sedan med de båda linorna bredvid. På det sättet hamnar alltid tältet rakt och man får vinden från rätt håll. Vid svag vind räcker det. Annars sätter man en pinne i resterande linor också.
 
Hej!
Jag testade precis vårt nya Nallo 4 GT en vecka i fjällen och jag tyckte det gick riktigt bra att få sträckt. Jag efterspände lite i stormlinorna när det var uppsatt..
/Tomas
 

Bilagor

  • IMG_5297.jpg
    IMG_5297.jpg
    55.1 KB · Visningar: 1,062
Tjo!

Har sökt på forumet och googlat och youtubat men inte hittat något svar på vad jag söker. Inte heller på Hillebergs hemsida.

Äger ett Nallo 2 och har tältat med det ett antal gånger, men varje gång så tycker jag att jag borde kunna sträcka upp tältet mer. Antingen är golvet i innertältet för slappt och skrynkligt eller så är tältduken på yttertältet för slappt. Särskilt i lite hårdare vindar så märker jag av det. Med samtliga stormlinor spända som fan så brukar jag dock få till det, men ska man inte kunna sätta upp ett Nallotält utan stormlindor men ändå ha det riktigt spänt o fint? Menar, stormlinorna ska ma väl bara bry sig om just i hårdare vindar?

Hur gör ni som behärskar Nallotälten? Vilken ordning sätter ni ut tältpinnar? Har ni något "hustips" för att sträcka upp skiten direkt?
Jag vet inte om det här är helt självklart... Men spänner du tältstängerna ordentligt? Det vill säga, du sätter ju i tältpinnarna i kanalerna, och sedan fäster du dem i den lilla svarta plastknoppen. Där finns en liten stropp som man ska spänna, så att kanalen för tältpinnarna blir riktigt tight. Om man inte spänner där blir tältet lite skevt och sladdrigt.
 
Hakarna har du väl till absiden(som en har redan svarat här) när du har den öppen,då kan du rulla ihop absiden o sätta fast haken på tält stången,syns lite på vänstra sidan på den andra bilden på den här siten nedan



http://www.google.se/imgres?imgurl=...m=1&hl=sv&sa=N&rlz=1R2MOOI_svSE347&tbs=isch:1

Ahaa! ska u i trädgården och testa...

Jag kom på ännu en fråga....

Med får man två sorters tältspik. En mer klassisk v-formad och en liknande en kvadratisk stav med krok längst upp... Vart har man vilken tältspik?

Tackar för tidigare svar!
 
Enkelt

jag har av och till använt mitt Nallo II i tjugo år och varit mycket nöjd. Merendels tältat på barmark men även i snö. Vid vintertältning så har jag använt vintertältpinnar för snö. Den princip jag nyttja vid uppsättning följer följande tågordning.

Mitttampen i fotändan av tältet hänger alltid ut ur påsen och fästes först. därefter drar jag ur tältet ur påsen och sätter i bågarna. När de är i sträcker jag tältet och fäster absiden på båda sidor ingången sedan resten av linorna. Och det ger faktiskt ett fullt sträckt tält.Hela proceduren går på kanske runt fem minuter vilket för mig känns väldigt godkänt och geschwint.
 
Här ovan beskrivs svårigheter som jag inte känner igen, sen talas det om tricks att fästa linorna. Har lärt mig genom att se andras tält blåsa bort att det finns sällan en lina för mycket på tält som skall stå på flatan. Om två timmar kan det börja blåsa vasst.
Packar med fotändan ytterst, resningen går på mellan 3 och 5 minuter beroende på vind och nederbörd. Torrt mycket välsträckt, fuktigt en aning slack. Men det torkar snabbt i blåst. Inga problem de senaste två decennierna, har Nallo 2, bl a. Har kompletterat tältspiken med Rf långa spik, de fungerar bättre i morän.
 
Tänkte precis starta en liknande tråd

men inte om yttertältet, utan om innertältet. Jag har inte upplevt några problem med att spänna yttertältet, däremot säckar innertältet riktigt rejält, fotänden hänger mot golvet, och det är väl inte riktigt meningen? Det går nog att spänna om man drar ut fotänden maximalt på bredden, men då får man ju ingen ventilation i den änden, för den bakersta linan måste ju spännas så att yttertältet inte går i marken. Mitt Nallo 3 är från början av 90-talet och har alltså inte den nyare ventilationen.
 
Var uppe och vandrade i Padjelanta i veckan och frågade andra Nallo Hillebergsägare vad de hade för tips.

En äldre herre gav tipset att han både sätter fast innertält och yttertältet med pinnar dvs kör med 4 extra pinnar.....

Det blev 5 nätter i tält och en natt sög då jagfick lite vindkantring och inte hade spänt upp tillräckligt så fotänden blev blöt.... frånsätt att det är känsligt för vindkantring så funkar tältet bra och håller tätt....

Eftersom vi testade att köra med Sea To Summits Poncho så använde vi den för att förstärka vindskydded...

4859351407_e54f8ffce2_m.jpg


(Poncho funkar mindre bra då det blåser starkt den känns fladdrig)

4859945192_1ece419e67_m.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Zephyria Uppsättning Nallo 3GT Bo och sova 31
joja82 Tarp - uppsättning mm Bo och sova 4
Glännman Ett par frågor om Exped Orion Extreme vid uppsättning Bo och sova 2
bollstuds Vålå Dome II, Problem med uppsättning Fjällräven kupoltält Bo och sova 12
donutz Inköp av Tarp - modell, uppsättning? Bo och sova 22
peter1959 Moderna tält har krånglig uppsättning ? Bo och sova 18
jahogs Kåta uppsättning Bo och sova 1
jessica13 Uppsättning Bifrost Y6? Bo och sova 1
ala Korrekt uppsättning av tunneltält- med bilder Bo och sova 16
Lavskrikan Kaitum 3/Kaitum 3 GT/Nallo 4 GT Bo och sova 28
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
TFTF 13 mm tältstång till Nallo? Bo och sova 4
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
mkruse Unna vs Nallo Bo och sova 9
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
Bondmoran Vilket tält? Kaitum, Nallo, Glittertind, Trollhetta, annat? Bo och sova 26
FlyerSword Footprint Nallo 3GT till Compact Light 3? Bo och sova 1
Wilfgang Nallo 3 eller 3 GT? Bo och sova 7
Salmiak Nallo 4 – får man plats 4? Bo och sova 11
pena40 Anjan/Nallo 2 el 3 (ej GT) Bo och sova 9
skral Gröna färgen (svart) på nytt Hilleberg Nallo Bo och sova 8
rJohansson Hilleberg Nallo 3 GT ska pinnarna ha en böj? Bo och sova 19
Bora exped sirius extreme vs nallo 2 Bo och sova 7
Bora fästa ytterligare lina på nallo 2 Bo och sova 2
Frrida Arctic Alpine Design WBT2 vs Nallo 2 Bo och sova 6
rennod Efter mycket vånda mellan nallo nammatj Bo och sova 1
rennod Nallo Gt 3 Bo och sova 12
Kneedert Nallo 3 GT vs Nallo 4 Bo och sova 21
olastefan Nallo gt eller anjan gt Bo och sova 15
Hanna M Hilleberg Nallo - förbättrad ventilation? Bo och sova 13
Jackiie Turskidåkning; Nallo 3 GT eller Staika/Allak? Bo och sova 2
Pellepax Nallo 2 GT Bo och sova 13
stonecliff Kaitum 3 GT eller Nallo 4 GT? Bo och sova 13
Mediana Nallo 2 GT vs Nallo 3 Bo och sova 29
vane505 Hilleberg Nallo och Bergans Compact Light. Skillnader? Bo och sova 4
jostmart Finnes Nallo 2. Önskas Nallo 2 GT (Hilleberg) Bo och sova 0
Crosstjeck Nallo 3 GT fast 3-säsongers? Bo och sova 4
Danjelsan Det stänker in i mitt Nallo Bo och sova 17
abumosmar nallo 4gt vs tentipi safir 5 lätt Bo och sova 6
sachsaren HB Nallo / Nammatj eller Wechsel Outpost. Bo och sova 11
mickesommar laga hål på ett hilleberg nallo 2 Bo och sova 7
Plupp1980 Nallo 3 eller Nallo 2 GT? Bo och sova 28
LivveHult Köpa Nallo 2 gt från 2002? Bo och sova 17
Vägslav Hilleberg Nallo 2-3GT VS Hilleberg nammatj 2-3GT Bo och sova 40
mickesommar Livslängd på ett nallo 2 GT Bo och sova 11
pelka Nammatj GT VS Nallo GT Bo och sova 6
emiliafrost 2 eller 3 manstält? (Nallo/Nallo GT) Bo och sova 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.