Uppsättning av Nallo

Tjo!

Har sökt på forumet och googlat och youtubat men inte hittat något svar på vad jag söker. Inte heller på Hillebergs hemsida.

Äger ett Nallo 2 och har tältat med det ett antal gånger, men varje gång så tycker jag att jag borde kunna sträcka upp tältet mer. Antingen är golvet i innertältet för slappt och skrynkligt eller så är tältduken på yttertältet för slappt. Särskilt i lite hårdare vindar så märker jag av det. Med samtliga stormlinor spända som fan så brukar jag dock få till det, men ska man inte kunna sätta upp ett Nallotält utan stormlindor men ändå ha det riktigt spänt o fint? Menar, stormlinorna ska ma väl bara bry sig om just i hårdare vindar?

Hur gör ni som behärskar Nallotälten? Vilken ordning sätter ni ut tältpinnar? Har ni något "hustips" för att sträcka upp skiten direkt?
 
Tyckte också mitt nallo var svårt sträcka till ordentligt;vid regn blev det alltid hängigt.
Aktot är mycket lättare att sträcka och bibehåller sträcket även vid sämre väder,precis som nammats
 
Om inte marken är helt plan brukar jag med ha svårt att få mitt nallo 3 helt spänt utan stormlinor. Brukar sätta stormlinorna "snett" ut från tältet.Då kan man få det spännt utan att behöva spänna linorna särskilt mycket.
 
Instämmer sprang runt i förra veckan uppe vid Abisko - Kebnekaise första gången med mitt Nallo 2 och jmf med mitt North Face kupoltält så står det inte bra...

Pratade med stugvärden i Sälka och dom hade ett Nallo 2 och tyckte också att det var svårt att sätta upp......

Sedan verkar de lärde även vara oende om vilken ände som skall peka mot vinden.....

En grej som jag märkte var att ventilationen i öppningen saknade en lina så jag tar med en extra lina till den inför en tur upp till Padjelanta får se om det gör skillnad....
 
Senast ändrad:
Hade samma problem först men upptäckte att tricket var att spänna ut kortändarna så hårt det bara gick. Bäst blev det då jag knöt i en extra lina i de extra fästen som finns runt "vetilationsfönstret". Då går det att få det riktigt spänt och fint.

Men man får nog säga att det är en svaghet med modellen att behöva ta till tricks...:)
 
ah skönt o höra att det inte bara är jag som har problem, har ett bra tag trott att det var ren skit bakom spakarna som man säger... :)

Med stormlinor fungerar tältet mkt bra tycker jag, men bara trist att det krävs 16 tältpinnar för att få sträck på tältet typ...
 
Jag lånar tråden och slänger in en funktionsfråga om tältet...

Jag har upptäckt två st hakar där bågarna skulle passa bra i inuti absiden. Vad har man dom till?
 
En svårighet med tunneltält är just om marken är konvex, då kommer aldrig draget från tältpinnarna till godo för att dra ner tältet i marken och därmed spänna det..

Men som det annars är bekräftat, en av tunneltältens styrka är deras förmåga att deformeras och därmed kunna ducka undan vinden, istället för en styv yta som måste ta emot vindens alla kast.

Påverkar ventilationsöppningen vid golvet spänningen på tältduken i nallo?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Zephyria Uppsättning Nallo 3GT Bo och sova 31
joja82 Tarp - uppsättning mm Bo och sova 4
Glännman Ett par frågor om Exped Orion Extreme vid uppsättning Bo och sova 2
bollstuds Vålå Dome II, Problem med uppsättning Fjällräven kupoltält Bo och sova 12
donutz Inköp av Tarp - modell, uppsättning? Bo och sova 22
peter1959 Moderna tält har krånglig uppsättning ? Bo och sova 18
jahogs Kåta uppsättning Bo och sova 1
jessica13 Uppsättning Bifrost Y6? Bo och sova 1
ala Korrekt uppsättning av tunneltält- med bilder Bo och sova 16
Lavskrikan Kaitum 3/Kaitum 3 GT/Nallo 4 GT Bo och sova 28
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
TFTF 13 mm tältstång till Nallo? Bo och sova 4
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
mkruse Unna vs Nallo Bo och sova 9
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
Bondmoran Vilket tält? Kaitum, Nallo, Glittertind, Trollhetta, annat? Bo och sova 26
FlyerSword Footprint Nallo 3GT till Compact Light 3? Bo och sova 1
Wilfgang Nallo 3 eller 3 GT? Bo och sova 7
Salmiak Nallo 4 – får man plats 4? Bo och sova 11
pena40 Anjan/Nallo 2 el 3 (ej GT) Bo och sova 9
skral Gröna färgen (svart) på nytt Hilleberg Nallo Bo och sova 8
rJohansson Hilleberg Nallo 3 GT ska pinnarna ha en böj? Bo och sova 19
Bora exped sirius extreme vs nallo 2 Bo och sova 7
Bora fästa ytterligare lina på nallo 2 Bo och sova 2
Frrida Arctic Alpine Design WBT2 vs Nallo 2 Bo och sova 6
rennod Efter mycket vånda mellan nallo nammatj Bo och sova 1
rennod Nallo Gt 3 Bo och sova 12
Kneedert Nallo 3 GT vs Nallo 4 Bo och sova 21
olastefan Nallo gt eller anjan gt Bo och sova 15
Hanna M Hilleberg Nallo - förbättrad ventilation? Bo och sova 13
Jackiie Turskidåkning; Nallo 3 GT eller Staika/Allak? Bo och sova 2
Pellepax Nallo 2 GT Bo och sova 13
stonecliff Kaitum 3 GT eller Nallo 4 GT? Bo och sova 13
Mediana Nallo 2 GT vs Nallo 3 Bo och sova 29
vane505 Hilleberg Nallo och Bergans Compact Light. Skillnader? Bo och sova 4
jostmart Finnes Nallo 2. Önskas Nallo 2 GT (Hilleberg) Bo och sova 0
Crosstjeck Nallo 3 GT fast 3-säsongers? Bo och sova 4
Danjelsan Det stänker in i mitt Nallo Bo och sova 17
abumosmar nallo 4gt vs tentipi safir 5 lätt Bo och sova 6
sachsaren HB Nallo / Nammatj eller Wechsel Outpost. Bo och sova 11
mickesommar laga hål på ett hilleberg nallo 2 Bo och sova 7
Plupp1980 Nallo 3 eller Nallo 2 GT? Bo och sova 28
LivveHult Köpa Nallo 2 gt från 2002? Bo och sova 17
Vägslav Hilleberg Nallo 2-3GT VS Hilleberg nammatj 2-3GT Bo och sova 40
mickesommar Livslängd på ett nallo 2 GT Bo och sova 11
pelka Nammatj GT VS Nallo GT Bo och sova 6
emiliafrost 2 eller 3 manstält? (Nallo/Nallo GT) Bo och sova 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.