Uppblåsbart liggunderlag

Tja...det säger inget om vad R-värdet är (isoleringsförmåga) och inte heller om det bara är fyllt med luft eller syntetmtrl.

Mitt Synmat har ett R-värde på 2.5 samt är fyllt med syntetfiber.

Köper du det där så kan du alltid ha med ett tunt liggunderlag i cellplast för att ha under det uppblåsbara som extra isolering, så kör jag på vintern :)!
 
Instämmer också med att ha med ett tunt cellplast underlag som komplement. Jag har två varianter av Thermarest NeoAir, ett för sommar och ett för vinter, har alltid med ett cellplast underlag för att sitta på och ha som skydd eller förstärkning vid behov.
 
Trangoworld skin micro líte är av självuppblåsbar typ vilket innebär att den innehåller stoppning och kan blåsas upp med ett relativt begränsatal antal andetag. Jag köpte själv nyligen Decathlons självuppblåsbara trefjärdedelsunderlag (Queahua A100 UL) för sommarbruk och känner mig något kluven till köpet främst på grund av packvolymen. Det man vinner i uppblåsningstid förlorar man på volymen som liggunderlaget tar i säcken: en "ren" luftmadrass tar mindre plats.

Skillnaden mellan tre-fyra andetag och kanske tio-tolv andetag för uppblåsning är tidsmässigt försumbar när liggunderlagen av båda typerna ändå måste packas upp, rullas ut/in och packas ner igen vid användning.

Fördelen med ett självuppblåsbart liggunderlag är att man verkar slippa de prasselproblem som ofta verkar vara förknippade med ex NeoAir.

Fråga dig själv om du kan tänka dig att sitta och blåsa upp ett liggunderlag under någon minuts tid: om ja, titta på de "rena" luftmadrasserna i kombination med en tunnare groundsheet för sommaren och ett vikbart cellplastunderlag för hösten (Z lite eller någon av klonerna Robens Zigzag, Karrimor folding mat eller Naturehikes variant).
 
Har ett Thermarest neo air venture. Helt klart det bästa jag sovit på. Fryser aldrig av kyla underifrån och har aldrig någon förstärkning under. Inget prassel och det är inte så jobbigt att blåsa upp själv. Är det något jag har när jag är ute och vandrar så är det tid.
 
Tänk efter om du verkligen vill ha ett 185x50 underlag.

Personligen avskydde jag mitt 186x51 och bytte upp mig till 195x60cm efter första resan. Hade turan att lyckas sälja det gamla, men om du köper t ex ett exped för 1.5k så var säker på att du köper den storlek du kommer trivas med.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.