Upp på Kanalberget?

Jag och en god vän kommer att gå Sarvesvagge (Sarek) i sommar och - om möjligt - ta oss upp på Kanalberget i Ålkatj-massivet. Kanalberget verkar vara något utöver det vanliga, liksom hela området. Vi har varken is- eller klätterutrustning, men på kartan ser det ut som om det bör gå bra ändå att ta sig upp via Ridanjunjesjågåsj och sedan gå på sydostkammen.

Så mina frågor är:

Är ravinen där Ridanjunjesjågåsj rinner möjlig att ta sig upp i? Går det att korsa jokken här och var? Har någon här på forumet prövat gå upp på sydostkammen?

Tacksam för lite synpunkter
/Hans

Jag och en god vän kommer att gå Sarvesvagge (Sarek) i sommar och - om möjligt - ta oss upp på Kanalberget i Ålkatj-massivet. Kanalberget verkar vara något utöver det vanliga, liksom hela området. Vi har varken is- eller klätterutrustning, men på kartan ser det ut som om det bör gå bra ändå att ta sig upp via Ridanjunjesjågåsj och sedan gå på sydostkammen.

Så mina frågor är:

Är ravinen där Ridanjunjesjågåsj rinner möjlig att ta sig upp i? Går det att korsa jokken här och var? Har någon här på forumet prövat gå upp på sydostkammen?

Tacksam för lite synpunkter
/Hans

Inte för att jag själv gått där, men jag har ögnat igenom Detta är Sarek och Kungsleden 2:

Akkaglaciären har gällt för "säker" förutom "några förrädiska glaciärbrunnar" i Årjep Akkajeknas nedre del "undvik jökeltungan om den ej är helt bar eller bärande snö täcker den" Jåkken är inte nämnd som nåt problem

Kanalberg har blivit bestigen från söder (vintern) 1939, skall stå om detta i Till Fjälls 39 sida 99 vad jag kan utläsa, Grundsten kallar den för lämpligt skidfjäll från söder. Hur detta översätts till sommarförhållanden kan man grunna. Normalvägen är annars från nord (?) som Hamberg.

Kanske någon kan komplettera med egna erfarenheter..

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Kanalberg har blivit bestigen från söder (vintern) 1939, skall stå om detta i Till Fjälls 39 sida 99 vad jag kan utläsa, Grundsten kallar den för lämpligt skidfjäll från söder. Hur detta översätts till sommarförhållanden kan man grunna. Normalvägen är annars från nord (?) som Hamberg.

Tack, detta ska jag titta närmare på.

Förresten, den där Grundsten är lurig i sin Sarekbok. Han skriver bara om AH:s topp och Kanalberget att båda bergen "kan bestigas utan svårighet". Detta är från norr, från Akkajekna. Och sådana lättvindiga uttalanden som står utan detaljerade förtydliganden har man ju lärt sig betyder snarast motsatsen! Extra besvärligt med andra ord.

I Hambergs gamla Sarekguide står ingenting om hur man bestiger Kanalberget. Det verkar som om vår utflykt kan bli en verklig pionjärinsats. Om det är genomförbart. :cool:

/Hans

Jag hade planer att gå upp där i somras, men det blev en liten annan rutt tyvärr, så jag har ingen första hands information.

Men mitt tips om du är intresserad av någon "spoiler" är att kolla boken "Vildmarksvandring Sarek" den vandring som beskrivs i boken går inte upp på kanalberget men väl över passet genom Ålkatj och ner i Ridanjunjesjågåsj. Om jag minns rätt så berättar de även lite om en planerad tur upp till kanalberget eller någon av de angränsande topparna men avbröt det pga dålig sikt.

/Urban

Ta sig upp via sydostkammen är inga svårigheter. Gick upp där i höstas men utgick då ifrån sjön Tielmajaratj via Tielmatjåkkå upp på kanalberget. Från Ridanjunjesjågåsj borde det gå att ta sig upp utan problem. Vi gick senare ner i branten från sjön Tielmajaratj till Sarvesvaggé, som på kartan ser mycket brantare ut än där du tänkt gå upp.

Bilder från turen finns här:
http://www.flickr.com/photos/johanassarsson/sets/72157607796162374/

/Johan

Tack för kommentaren! Fördelen med att vara ute 3 veckor som vi var är att man kan göra korta dagsetapper och lägga in många vilodagar. Sen att det var en regndag på 3 veckor gjorde inte saken sämre.

/Johan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips