Unna mig ett Hilleberg?

Behöver ett tält som matchar min Estniska-kajak. Står liksom i valet och kvalet. Är dessa tyghyddor värda den extra summa de betingar? Tänkte annars på nån billigare variant från tyska (?) Vaude. Modellen på tapeten är Unna. (Akto?) Åsikter?
 
Ska den matcha din "est" så vore det ju helfel att köpa ett Hilleberg :)
Du ska ju självklart leta upp ett likvärdigt/liknande tält men till bättre pris och sen hitta en webshop som du kan beställa det ifrån.
The North Face Rock22 är ett likande tält, som dock behöver två pinnar i backen för att stå snyggt, sen väger det iofs ett kilo mer. Kostar under två laxar i Sverige, billgare utomlands??
 
Tror att Unna är ett bra tält medan Akto kanske är mer av en kompromiss. Akto är rescenserat här på utsidan av ett antal personer.

Jag har sökt "kajak/solotält" och tänkte då skaffa ett enklare billigare tält, men det blir då också ett komplement till det Keron III som jag har sedan tidigare för mer krävande uppgifter.

När jag sökt har jag hittat lite Salewa, J Wolfskin, TNF osv. Tält som räcker för en man med lite prylar, eller i nödfall för två. Har dock inte kommit till skott. Har sett några beg Unna som jag blivit lite sugen på.

Jag tror de andra märkena duger mycket bra, men är samtidigt säker på att Unna uppfyller alla mina krav och lite till...
 
Vi hade dina funderingar för några år sedan, när vårt gamla tält hade tagit slut. Vi valde mellan att köpa ett likadant som det gamla (VauDe) eller ett jättetufft Helsporttält som var lättare och hade snökjolar. Mellanskillnaden motsvarade ungefär två stolar på ett charterplan till Medelhavet eller en ny växel till en av cyklarna.
Vi funderade en gång till på hur mycket vi tältar på vinterfjäll och kom på att det gör vi förmodligen inte närmaste åren i alla fall.
Så, du får väl fundera på vad du ska ha tältet till och om du tycker det är värt att lägga ut extrapengarna.
/Stina
 
HUL

Vaude har ett tält som heter Hogan UL som jag provat, men dock bara inomhus. Det var lätt att slå upp och verkar vettigt, finns både som 1 och 2 personers och väger under 2kg. Tyvärr är det inte helt självstadgande, det står men är bra med linor som ökar innevolymen lite.
Är inte jättedyrt, 2300:- för 2 personersmodellen hos http://www.telemark-pyrenees.com

/Johan
[Ändrat av JoW 2004-06-30 kl 10:50]
 
Blir ett Hilleberg, oöverträffad kvalité är inte gratis precis. Made in Estonia, inte bara kajaken alltså =)
 
Undrar just om den där outlet-listan är så bra egentligen. Att sälja prototyper, tält med mindre defekter, eller innertält... Är det verkligen bra köp? Hur ser beg.marknaden ut för HB tält? Vet man vad man får?
 
Du kanske kollat prylmarknaden här på utsidan. Finns nog ett par intressanta tält även om jag tycker beg-prissättningen är optimistisk.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
avslutmedlemskap0904 Unna med tre tältstänger Bo och sova 4
mkruse Unna vs Nallo Bo och sova 9
fritzov alternativ till Hilleberg Unna/Soulo Bo och sova 2
såg Vi som använder HB Unna för och nackdelar Bo och sova 55
username2 Unna eller Soulo Bo och sova 25
ensamresande Alternativ till Hilleberg Unna? Bo och sova 9
såg valet står mellan Hilleberg Akto vs Hilleberg Unna Bo och sova 13
UffeB Alternativ till Hilleberg Unna? Bo och sova 0
Staffan Andersson Nya innertält till Akto & Unna Bo och sova 5
utsida Unna + ljus av nå slag..? Allmänna tips! Bo och sova 4
andy69 Ventilation på HB Unna..? Bo och sova 2
Sarvi HB Unna + innertält i myggnät? Bo och sova 2
mekelund Akto vs. Unna Bo och sova 17
franzjosef Hilleberg Unna - långt nok for långa folk Bo och sova 7
Knut2 Hilleberg Unna vs Mountain Hardwear Skyledge Bo och sova 1
azog Akto, Unna eller Nallo? Bo och sova 33
Se hit alla UNNA-ägare.. Bo och sova 2
Ringnes Unna Bo och sova 2
mothesta Akto vs Unna Bo och sova 2
pepcidin Enmanstält - Unna eller Akto? Bo och sova 6
Nya Unna!!! Bo och sova 1
Unna eller Akto? Bo och sova 1
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Eleanor Mammut Kompakt MTI. Håller den mig varm? Bo och sova 8
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
Görane Impregnering av tält. (Har jag gjort bort mig?) Bo och sova 4
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
Jones Tält för mig som är 190 cm Bo och sova 40
vandrafjäll Hade bestämt mig för oppland-3-lw Bo och sova 0
Hannis23 Hjälp mig hitta rätt tält. Bo och sova 6
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
Tiran Sovsäck som passar mig? Bo och sova 43
mikael.lundberg.777 Hjälp mig välja tält! Bo och sova 10
nordmannen ett telt for mig? Bo och sova 1
Hjun Hjälp mig välja tält. Bo och sova 5
zne klarar jag mig inatt? Bo och sova 20
Foehammer117 Kan någon hjälpa mig med tält, trotts mina kriterier? Bo och sova 25
Stuvarn Hjälp mig med sovsäcksval ;-) Bo och sova 20
Damberg Tält för mig och min hund? Bo och sova 11
justsafe Hjälp mig välja Solotält. Bo och sova 28
Perfections Hilleberg - Vilket passar mig? Bo och sova 45

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...