Underlag till lätt luftmadrass

Hej, har skaffat en mkt lätt luftmadrass (väger bara 450 g med pumpsäck). Men nu inser jag att jag måste ha någon form av skydd under för att undvika punka. Det bör vara något mycket lätt annars har jag ju köpt den ultralätta luftmadrassen i onödan. Är det någon som har något tips?

Jag har köpt Exped Doublemat i materialet EVA delvis för det syftet, men jag tror de som backpackinglight säljer är ännu lättare då de finns i tunnare tjocklek. Sök på Skalmo Gramlite.

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Exped Doublemat är bra om det främst är skyddet du är ute efter.

Jag använder själv Exped Flexmat under mitt uppblåsbara liggunderlag. Det är tyngre, men jag vill kunna sova hyfsat även om jag får punktering på det uppblåsbara. Kombinationen av två liggunderlag ger också bättre R-värde om det är kallt ute. Jag tältar ibland även på vintern med samma liggunderlag. Det är bara sovsäcken som byts ut.

Utan det behovet av dubbel säkerhet så finns de lättare alternativ.

Byggplast ! Men finns ju speciella skydd att köpa. Viktigt i tex vindskydd, eller direkt på marken. Tältgolv ger ju ett visst skydd.
Sådana underlag kan vara svåra / omöjliga att laga om man får punka, så lite risky !

Jag kör på gramlite, funkar riktigt bra tycker jag, även som bekvämare och isolerande tältgolv när man packar in/ut etc.

Jag har även tänkt på det som nödunderlagg ifall det uppblåsbara skulle delaminera. Det är nog för tunnt för att jag ska sova bekvämt på det, men det borde hålla hypotermin borta iaf på ett par nätter på väg mot närmaste stuga eller väg.

Bra förslag alla! Hade först tänkt mig något från byggvaruhandeln. Men gramlite är både mycket lätt (118 g) och inte så dyrt. Dock lite smalt, 48 cm bred. Tror min luftmadrass är 51 cm på det bredaste stället. Men det kanske inte spelar så stor roll om man är lite observant när man lägger ut dom på marken.

Annars är förstås Exped doublemat hyfsat lätt om man klipper det på mitten. Borde då bli ca 130 g. Men lite dyrt kanske om man ska gå loss på det med saxen direkt. Ska tänka lite på saken..

Aktuellt

Vandra säkert i värmeböljan

Vandra säkert i värmeböljan
Sommarvandringar står på schemat för många, men värmen ökar risken för både vätskebrist och värmeslag. Med rätt planering kan du njuta av turen.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.
Själv tycker jag evazote är bäst. Lätt och hållbarast. Rätt prisvärt också från extremetextil i Tyskland.

Jag tror inte det gör så stor skillnad, risken borde ju vara där du har tyngd som pressar ner luftmadrassen i något obra. Annars kan du ju köpa det större och klippa till ett fullstort tältinnergolv. Det enda som är lite drygt är att de har rätt stor volym, men å andra sidan är de riktigt lätta så det går bra att spänna fast utanpå i en packpåse.

Extremtextil är en annan som säljer evazote, ja. Lite tjockare och tyngre, men lite tjockare isolerar å andra sidan lite bättre både termiskt och mekaniskt.

Jag har återgått till en vanlig rulle. Den ska få bo i en vattentät påse, då jag har en dunsäck och inte vill att den blir blöt/fuktig. Jag har en Thermarest också, men den väger lite.

Ähhh, jag har inte bestämt mig än...ska vandra i september.

Annars kan man köpa ett cellplast. Det är ju bättre på allt, förutom att det är lite otympligt. 😃
Det har jag faktiskt tänkt på om jag någonsin skaffar bil igen och vill bilglampa lite. Man skulle ju kunna ha med sig en en bekväm normalhög säng i cellplast. Vikten skulle man kanske klara vid gång och cykling också, men man skulle se ut som en jäkla vinbergssnäcka med det lasset på ryggen. För att inte tala om vilket vindfång det skulle vara. 😄

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.