Ultra Lätt eller Ultra Smått.

En aspekt som jag tycker oftast missas i diskussionerna om att optimera sin packning är volymen på sakerna,det är inte alltid det går hand i hand.
Lätta saker eller små saker.
T.ex:mitt prolite 4 väger relativt lätt,men min 'luftmadrass' är mindre än halva volymen packad och nästan dubbelt tung.
Komfortmässigt skiljer det sig ingenting egentligen.

Vad betyder då detta?


peter
 
Vikten är viktigast, storleken en småsak.

Okej, ibland är det besvärligt med en för stor rygga, men i mitt fall (som nästan enbart fjällvandrar) så gör det inget om ryggan är superstor (nåja, 300 liter kanske är max :)). De största sakerna är ändå liggunderlag, tält och sovsäck, så absiden räcker till för ryggan även om jag har bara större saker med mig.

När är storleken så kritisk? Vid klättring, i tät skog, mer?

Det är klart, tar man med stora, lätta saker måste man kanske ha en större, tyngre rygga, men då är det ju trots allt vikten man fokuserar på i slutändan.
 
När och komfort är viktigare än vikt och volym. Av naturliga skäl väger och fyller vinterkläder mera även om du kan gå i filsingar och regnbyxor. Men kärvar det till sig räcker ju inte detta... eller du vill övernatta ute.
För varje tillfälle bör man därför sträva mot det optimala, inom den ekonomiska räckvidden! Men att börja med att säga rymlig, tung ryggsäck rätt, är kanske inte alltid det smartaste.... eller?
 
När det gäller min packning till cykeln så är det storleken som prioriteras först och vikten sedan.

Nu hänger detta ofta ihop men inte alltid som första inlägget visar. T.ex. sovsäcken jag har nu är tyngre än den förra men lika stor packat och ack så mycket varmare. Western Mountaineering Ultralite 975 gram mot förut Haglöf Lim Zero 810 gram.
 
hmarkstrom; sa:
..... T.ex. sovsäcken jag har nu är tyngre än den förra men lika stor packat och ack så mycket varmare. Western Mountaineering Ultralite 975 gram mot förut Haglöf Lim Zero 810 gram.

Hej,
Off topic, men ändå.
Håkan, i din recension av WM Ultralite väger den 795g.
Alltså en aning lättare än Lim Zero. :)
/ Bertil
 
millimeter; sa:
När är storleken så kritisk? Vid klättring, i tät skog, mer?
Vid bergslöpning. Eller fördenskull skidåkning, om man inte har pulka. Vinterns prylar tenderar att ta en massa plats, och då kan de minsta som ändå ger tillräcklig värme/energi/komfort/whatnot vara bättre alternativ än de lättaste produkterna. Ex.vis kan det vara värt på vintern att ta en kompressionspåse till tältet även om en sån väger några hekto, för att få tältet så litet som möjligt.
 
Vid transport

millimeter; sa:
När är storleken så kritisk? Vid klättring, i tät skog, mer?
På tåg, bussar och om man ska ta flyget är det en fördel om packningen är så liten i volym som möjligt. Jag strävar alltid efter att packa så litet (och lätt) som möjligt.
 
Re: Vid transport

Hedman; sa:
På tåg, bussar och om man ska ta flyget är det en fördel om packningen är så liten i volym som möjligt. Jag strävar alltid efter att packa så litet (och lätt) som möjligt.

Okej, men skiljer det så mycket? Huruvida jag väljer mina största eller mina minsta prylar påverkar inte packningen så mycket, tror jag.

Om man lyckas packa både så litet *och* så lätt som möjligt så är det bara att gratulera, men i slutändan väljer man antagligen det ena eller det andra. :)
 
Volymen är viktig!
Sparar man volym slipper man till exempel spänna på grunkor utanpå ryggan. Man kan också få med sig mer skrymmande mat. Som lådvin och chipspåsar.

Och i den vanliga vardagen är ju oftast volymen en viktigare faktor än vikten!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wotan88 Ultra-sil Utrustning allmänt 11
sih Axelväska liknande Ultra-Sil Utrustning allmänt 7
zanoii Petzl Ultra Utrustning allmänt 1
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
avslutmedlemskap0904 Såg modell lätt Utrustning allmänt 8
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
frilufsnörden lätt vindjacka Utrustning allmänt 6
fekki Lätt ryggsäck Utrustning allmänt 15
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
UffeB Lätt och kraftfull ficklampa? Utrustning allmänt 17
-Patric- Billigt och lätt, går det? Utrustning allmänt 134
Jackiie Lätt spade Utrustning allmänt 17
sveom Minikamin till en moskoselkåta, Arran 5 lätt Utrustning allmänt 1
magwo Vilket lätt 2-mans, 1000-2000 kr? Utrustning allmänt 17
Nettchen Lätt dagsryggsäck Utrustning allmänt 4
Avslutatmedlemskapx Lätt kikare med streckplatta? Utrustning allmänt 27
MagArne Lätt pannlampa till joggingrunda Utrustning allmänt 25
Vandrare Köpa bra, liten lätt kikare? Utrustning allmänt 10
såg lätt och roligt på turen Utrustning allmänt 2
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.