Lätt dagsryggsäck

Hejsan.

Jag behöver er hjälp och erfarenhet i lätta dagsryggsäckar.

Jag letar efter en ryggsäck, <20L som kan användas för dagsutflykter (skidor, skridskoåkning, vandring). Ryggsäcken ska ha en höftrem och bör vara lätt och smidigt att packa ihop i en större ryggsäck (vi planerar kungsleden med en tur upp mot kebnekaise). Jag hittade Haglöfs Ace M, 12L, 620g. Någon som har erfarenhet med den? Är den möjligtvis för liten för en dagstur? Priset på addnature är 679:- vilket är mycket bra. Jag vill inte lägga ner mer än 1000:- max.

Tacksam för all hjälp.

Annette
 
Den ser väl vettig ut, det viktigaste är ju att den känns bekväm för dig. Jag antar att du tänker dig nån varm jacka+termos+mackor+sittlapp, så mycket mer får du inte med. Med en såpass liten och mjuk säck kan det lätt bli lite buligt mot ryggen om man inte packar prydligt.

Sen är den för liten för långfärdsskridskoåkning (annat än på plogade banor), då behöver du nog 35 liter eller lite mer för att få plats med ombyte, men det är kanske inte det du menar med skridskoåkning?
 
Jo precis. Tänkte mer på plogad bana. Vad menar du med ombyte när det inte är plogat? Har inte börjat med långfördsskridskor ännu men har nu en mycket klumpig och tung ryggsäck för våra dagar på isen och i snön.

Mer än du nämner behöver inte få plats. Har inte provat den ännu men självklart måste den kännas skönt. Med den jag har nu får jag faktiskt ont i ryggen. Inte med min stora 60-liters. Den sitter toppen.

Har du ett annat förslag? Det knepiga är nog att få in den i min stora ryggsäck.
 
Vid långfärdsskridskoåkning på sjöar o hav har man alltid med sig att komplett ombyte i ryggsäcken (i vattentäta påsar). Dels fungerar ryggsäcken då som flythjälp om man plurrar, dels kan man få på sig torra kläder när man kommit upp. Sen har man ju gärna också matsäck, termos och en varm jacka att ha på sig under raster, och då hamnar man på en 40 liter med hyfsat normal friluftsutrustning.
 
Hos Addnature finns några till säckar som kanske passar dig:
- Osprey Talon 22
- Sea to Summit Ultra Sil Daypack
- Black Diamond RPM 26L
men som sagt, det bästa är nog om du har möjlighet att klämma och känna på säckarna för att bilda dig en uppfattning om vilken du gillar bäst.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.