Lätt och kraftfull ficklampa?

Hej alla.
Jag ska ut och resa. Har slarvat bort min mini Maglite. När jag kikar i affärer så är alla smidiga lampor i metall och ganska tunga. Onödigt. Tror inte min blir överkörd av lastbil. Så jag undrar om någon har tips på lätt lampa av mindre storlek?
 
Köp nån vettig ficklampa,dvs en i metall.

Fenix Ld12 eller Ld22, dessa går på lättilgängliga R6 batterirer har flera ljuslägen med bra gränssnitt.
Knapp i baken av/på eller momentan av/på vid lättryck.
En knapp framme vid fronten skiftar me styrka med stegvisa tryck eller strobe/sos vid intryckning.
 
Fenix ligger definitivt rätt i prisklass och kvalitet.
Jag är ingen anhängare av flertalet ljusfunktioner/lägen och rekommenderar därför e11 med sina två lägen på styrka och enkla sätt att växla på. Billigare också.
 
Tack för tipsen. Fenix verkar intressant. SOS- och blinkfunktioner är jag helst utan. Däremot vill jag kunna göra strålen smalare och bredare, det är väl inte möjligt på dem som rekommenderas här ovan?
 
Kolla in Zebra light. Kan användas som pannlampa också. Finns som både AA och CR123 varianter.
Kan köpas på näthandel i Sverige.

//Per
 
OK. Bra att veta. Att kunna välja mellan en kortare och bredare ljuskägla, samt längre och smalare dito är viktigt för mig.

Pannalampa för läsning och annat har jag. Behöver dessutom en lampa att lysa längre med.
Ska resa i Afrika och kommer att vistas i områden utan elektricitet.
 
Jag skulle nog spontant föredra en pannlampa framför en ficklampa. Oftast trevligt att kunna ha händerna fria och se samtidigt. Finns hyfsat gott om starka pannlampor.
 
OK. Bra att veta. Att kunna välja mellan en kortare och bredare ljuskägla, samt längre och smalare dito är viktigt för mig.

Pannalampa för läsning och annat har jag. Behöver dessutom en lampa att lysa längre med.
Ska resa i Afrika och kommer att vistas i områden utan elektricitet.
OK, det är primärt kraftig lampa du vil ha alltså.
Då upprepar jag vad andra har sagt, Fenix är ett mycket bra val, välbyggda, ofta vattentäta och tål mycket stryk. Trovärdiga uppgifter på ljusstyrka dessutom, gå inte på allla Kinalampors uppgifter om flera tusen lumens för 400 kronor, det stämmer inte.
Om du ska vara i mer obebyggda delar av världen är batterityp intressant. En kraftig lampa förbrukar ofta mycket batterier så du måste kunna köpa fler eller ha med många extra. CR 123 är ofta valet för kraftiga lampor men kostar en del istället.

//Per
 
Finns två bra små lampor på Clas Olsson från Coast. Den mindre är nog mest intressant, och trots sin litenhet ger den 210 lm. Det är ovanligt i den storleken. Den är inte jättebillig, men dyrare finns ju också. Köpte en sån till sonen nyligen. Köpte då också en större "Asaklitt", med 3 R14, och som enligt uppgift ska ge 500 lm. Har ännu inte jämfört med en Ledlenser som jag också har, och som är en bra referens, men lampan verkar faktikst lysa riktigt bra, men är ganska kraftig i stommen.
 
Zebralights pannlampor är toppen, men verkar ju inte aktuella för dig.
Kör på AA/LR6 batterier. Skillnaden på dem och cr123 är inte så hemskt mycket att bry sig om tycker jag, inte minst om man kör med lithium AA från energizer. Dessutom gott om kvalitativa uppladdningsbara batterier typ eneloop xx.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
avslutmedlemskap0904 Såg modell lätt Utrustning allmänt 8
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
frilufsnörden lätt vindjacka Utrustning allmänt 6
fekki Lätt ryggsäck Utrustning allmänt 15
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
-Patric- Billigt och lätt, går det? Utrustning allmänt 134
Jackiie Lätt spade Utrustning allmänt 17
sveom Minikamin till en moskoselkåta, Arran 5 lätt Utrustning allmänt 1
magwo Vilket lätt 2-mans, 1000-2000 kr? Utrustning allmänt 17
Nettchen Lätt dagsryggsäck Utrustning allmänt 4
The Trooper Ultra Lätt eller Ultra Smått. Utrustning allmänt 15
Avslutatmedlemskapx Lätt kikare med streckplatta? Utrustning allmänt 27
MagArne Lätt pannlampa till joggingrunda Utrustning allmänt 25
Vandrare Köpa bra, liten lätt kikare? Utrustning allmänt 10
såg lätt och roligt på turen Utrustning allmänt 2
stenblock ficklampa som lyser svagare och svagare Utrustning allmänt 1
Damberg Armbandsur med innbyggd ficklampa/diod Utrustning allmänt 7
pialia Liten ficklampa - tips! Utrustning allmänt 22
Yorkeh Ficklampa, 500 kr (ca) Utrustning allmänt 16
niklaz Bra AA-ficklampa? Utrustning allmänt 14
MagArne Tips på prisvärd ficklampa för 300kr Utrustning allmänt 13
MagArne Köpa ny ficklampa Utrustning allmänt 25
arv LED ficklampa för max 500:- Utrustning allmänt 2
åkerbär Lampa till UKE ficklampa Utrustning allmänt 7
Donuts Ficklampa? Utrustning allmänt 97
martin1g Ficklampa utan batterier? Fråga - Utrustning allmänt 3
KLAGER Ficklampa utan batteri Utrustning allmänt 11
Partys Ficklampa Utrustning allmänt 8
ramoons Ficklampa Utrustning allmänt 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.