Ficklampa

Skulle vilja ha lite tips på några bra ficklampor. Det skall vara av varianten mindre samt ge så bra ljus som möjligt. Tack.
 
ramoons; sa:
Skulle vilja ha lite tips på några bra ficklampor. Det skall vara av varianten mindre samt ge så bra ljus som möjligt. Tack.

Hej Måns!
Vad får den kosta???

http://www.arcflashlight.com
Arc LS kan rekommenderas om priset inte är av betydelse.

http://www.surefire.com
En E1e/E2e med KL1 LED funkar oxå... Ytterligare lite dyrare.

http://www.fallkniven.se/inova/sv-inova.htm
INOVA X5 kan också rekommenderas, även om den har "vanliga" vita Nichia-dioder.

Kolla mer på http://www.geocities.com/da_shwartz/flashlight.html


http://www.uwkinetics.com/CategoryDisplay_cgmenbr=91&cgrfnbr=842.htm
Vill du ha en bra och prisvärd glödtrådslampa, ska du försöka få tag i en Underwater Kinetics 2L.
Som alternativ kan modellen "4AA" med 4 x 1800 mAh uppladdningsbara NiMe-celler fungera, om inte lagring/kyla är gränssättande.

Undvik gärna Maglite!



/Ulf

PS. Sa jag att du bör gärna undvika Maglite? DS
 
Lilla UWK

Har använt den lilla UWK lampan (som går att fästa på kepsen) i ett par år nu och den har funkat kanonbra. Den är helt vattentät och lyser upp ordentligt. Batterierna håller inte så länge dock. Kostar ca 160 spänn.
 
petzl

har en liten petzl tikka som är med vad jag än gör. paddlar, cyklar, vandrar, klättrar, flyger, kryper, u name it.
då pratar ju i o f s pannlampa, men det är enligt mej bara bättre. går att fästa överallt, på huvet, armen, benet, i munnen, tja...

skulle sen bara vilja passa på att fira mitt hundrade (detta) inlägg med ett litet hurra: hurra! blev alldeles till mej när jag såg att jag hade hävt ur mej så mycket skit här på forumet...
/j
 
UWK

Hej. Har en liten UWK och en 4AA. Min 4AA går under benämningen ljussabeln... Är nog de bästa ficklampor som jag någonsin haft.
Har dock hört att kommer att bli svårare att få tag på dessa då de inte längre har någon generalagent i sverige. Rätta mig om jag har fel.
 
Jag kan inte riktigt se nån vits med att INTE ha en pannlampa... Finns det verkligen nån vettig anledning till att inte ha en pannlampa utan en vanlig handhållen ficklampa? (Pannlampan kan ju som sagt var hållas i handen vid behov, men ficklampan kan inte sättas på huvudet vid behov...)

Tikka/Zipka (skillnaden mellan dem är väl bara pannbandet vad jag vet) är väldigt trevlig som "arbetslampa" tack vare den breda och ljusa käglan. Första tanken när jag för förstå gången tände den i det mörka tältet var "Wow, ljust som på dagen!". Och formatet är tillräckligt litet för att man ska kunna ha den med sig jämt.

Visst finns det lampor som är mindre, men de har oftast inte lika bra ljus eller batterilivslängd och brukar vara svårare att fästa (min Zipka kan jag sätta runt handleden t.ex. eller bara hålla i handen). Photon Light finns i många färger för varierande behov (de flesta som använder Photon Light brukar ha flera olika för olika behov).

Och visst finns det lampor som lyser bättre eller har bättre batterlivslängd (tror jag... Zipkan lyser 150 timmar på 3 st alkaliska R03, fast inte med full styrka hela tiden) men de är då också oftast större.
 
Sterilt ljus.

Ofta har en konventionell lampa lite roligare ljus än de med LEDs. Allt behöver ju inte alltid vara tråkigt bara för att den brinner lite längre/ är lite lättare !
 
ulf@programming-vb.net; sa:
INOVA X5 kan också rekommenderas, även om den har "vanliga" vita Nichia-dioder.
Men har inte den rätt dålig batterilivslängd jämfört med ljusstyrkan? Man får alltså betala ganska mycket extra för aningen mer ljus och mindre storlek jämfört med t ex Lighwave 2000. Inte heller ger den lika mycket ljus som en glödlampslampa i samma storleksklass.

Jag skulle föreslå Princeton Tec Matrix lysdiodspannlampa + Princeton Tec 20 med halogenlampa bl a eftersom man kan flytta lampa/dioder mellan dem.
 
Re: Sterilt ljus.

Peddan; sa:
Ofta har en konventionell lampa lite roligare ljus än de med LEDs. Allt behöver ju inte alltid vara tråkigt bara för att den brinner lite längre/ är lite lättare !

Hej Peter!
Jag förstår inte riktigt vad du menar med: "Allt behöver ju inte alltid vara tråkigt bara för att den brinner lite längre/ är lite lättare".

Gennerellt så har inte en vanlig lampa längre drivtid i jämförelse med diodlampor, det är så jag tolkar det som du skrivit... Vikten har inte heller med ljuskällan att göra.

Luxeon emittorerna har faktiskt ett varmare sken än vita dioder, vilket är trevligt när det gäller mysigheten, kanske.
Så kolla efter lampor med någon form av "LS"-beteckning så blir du säkert nöjd.
(En 1W LS motsvarar c:a 10 Nichia-dioder)


/Ulf - inte så gnällig som han kanske verkar...
 
Griffon; sa:
ulf@programming-vb.net; sa:
INOVA X5 kan också rekommenderas, även om den har "vanliga" vita Nichia-dioder.
Men har inte den rätt dålig batterilivslängd jämfört med ljusstyrkan? Man får alltså betala ganska mycket extra för aningen mer ljus och mindre storlek jämfört med t ex Lighwave 2000. Inte heller ger den lika mycket ljus som en glödlampslampa i samma storleksklass.

Jag skulle föreslå Princeton Tec Matrix lysdiodspannlampa + Princeton Tec 20 med halogenlampa bl a eftersom man kan flytta lampa/dioder mellan dem.

Hej Urban!
Om man gillar pannlampor så är din rekommendation utmärkt (läs; undertecknad gillar inte pannlampor... :))

När det gäller X5:an så saftar Fällkniven i ordentligt när det gäller priset! Trist, så jag förstår ditt argument om kostnaden.
Men att jämföra den med LW2000 är inte snällt, för denna kommer att få på tafsen i troligen alla hänseenden - jag skulle i alla fall alla gånger lägga till de 200kr extra för en X5 framför en LW2000.

Jämför man den med t ex Surefire E2e prismässigt så kostar denna $85 i jämförelse med $45 för Inovan.
(Vågar inte ens tänka vad en Surefire kostar i Sverige)
Jag jämför med denna då de båda har 2 x CR123-celler som drivkälla.
E2e har 2½ timme lystid (UWK 2L det samma) men X5 har 20 timmar, så en viss skillnad finns, eller hur?

Men visst, där är inte samma "kräm" i en LED-lampa som i en halogen... Men upp till 50 m funkar den utmärkt.

Som vanligt är livet fullt av kompromisser!

Tester/modifieringar med Luxeon 1W SE (side emitter = skickar ljuset åt sidorna i stället för rakt fram som vanliga "dioder") i lampor med reflektor ger otroligt positiva resultat - helt klart i klass med C- och D-cell-lampor, t.o.m i AA-storleks reflektorer.


/Ulf - flash-o-holic
 
Re: Re: Sterilt ljus.

ulf@programming-vb.net; sa:
Peddan; sa:
Ofta har en konventionell lampa lite roligare ljus än de med LEDs. Allt behöver ju inte alltid vara tråkigt bara för att den brinner lite längre/ är lite lättare !

Hej Peter!
Jag förstår inte riktigt vad du menar med: "Allt behöver ju inte alltid vara tråkigt bara för att den brinner lite längre/ är lite lättare".

Gennerellt så har inte en vanlig lampa längre drivtid i jämförelse med diodlampor, det är så jag tolkar det som du skrivit... Vikten har inte heller med ljuskällan att göra.

Luxeon emittorerna har faktiskt ett varmare sken än vita dioder, vilket är trevligt när det gäller mysigheten, kanske.
Så kolla efter lampor med någon form av "LS"-beteckning så blir du säkert nöjd.
(En 1W LS motsvarar c:a 10 Nichia-dioder)


/Ulf - inte så gnällig som han kanske verkar...

Dåligt formulerat av mig ! Jag menar ju precis det du säger, att konventionella ljus väger lite mer och brinner lite kortare, men det är VÄRT det eftersom att dioderna känns lite "kirurgiska"
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.