Ultimata överlevnadskniven

Här kommer texten som står i annonsen. De verkar ha ändrat lite.

"En rejäl kniv är viktigt att ha i skogen året om, men när det är kallt ute är en stor kniv extra nödvändig vid införskaffande av ved och byggande av vindskydd.

Den här gedigna kniven med sitt 15,7 cm långa blad och en vikt på 310 gram är mycket lämpad för denna typ av arbete. Det effektivaste sättet att kapa en slana är att böja den kraftigt och sedan applicera ett kraftigt hugg där böjkrafterna är som störst. För att få bättre moment i hugget är denna kniv utrustad med en öljett som går genom handtag och tånge. Däri fästs en 30 cm lång repbit som appliceras runt handleden. Då kan kniven greppas längre bak på skaftet och den effektiva huggrörelsen förlängs. Dessutom bidrar detta rep till att det är svårare att tappa kniven även om händerna är stela av kyla.

Knivens blad är utformat för mer än bara hugg. Den speciella spetsen hjälper till vid styckning av vilt och vinkeln och skärpan på eggen gör den mycket användbar vid täljning. För ökad hållbarhet går bladets 6 mm tjocka tånge hela vägen genom handtaget och sticker ut på undersidan, vilket gör att kniven även kan användas som hammare.

Knivens stål är legerat med krom för rostskydd, molybden för ökad styrka och slutligen vanadin för ökad tålighet.

För att hindra reflexer och skydda kniven ytterligare mot korrosion har den en mattsvart beläggning som ytterlager. Det är helt enkelt en mycket bra överlevnadskniv som kan bli din till ett väldigt förmånligt bonuspris!"

Det kommer att bli svårt att sätta ett bryne på fodralet, det har någon konstig dekorkant så det finns ingen slät yta.
 
OK, de har ändrat texten en aning. Inte för att man blir klokare dock.

Att forma om slidan borde inte vara några problem. Frågan är om det är värt arbetet med tanke på knivens övergripande kvalité (eller rättare sagt brist på sådan).

~Paul~
 
Senast ändrad:
Svenskan i deras beskrivning kunde gälla vad som skulle krängas som helst.

Eftersom den var 1/2 billig till priset och resten kan göras på nollad tid och i stort utom diamantbryne som väl inte skall behöva kosta nån herrgård.

Just nu fick jag ett vänligt erbjudande från USA att få gjort ett custom Kydexfodral till den. Men först skall kniven göras brukbar.
 
Paul som vanligt var väl din sammanfattning på kornet.
Collin Fletcher beskrev en gång sin sheet knife, sharp enough to spread butter on a warm day.
Det är väl ungefär nivån fn.
 
Jag fattar ingenting. Ni snackar om en kniv från SMB ? SMB är ju, enligt vad jag får fram, svenskt militärhistoriskt bibliotek. Hittar inte en enda kniv på deras sida..

Varför alla dessa förkortningar när man skriver på forum ? Det är SMB, YKWM, BRB, FMV, YMMV och andra konstiga saker. Är det svårt att skriva ut ord eller är det något proffsigt att kunna förkortningar som försvårar för andra ?

Mvh // Johannes
 
Jag fattar ingenting. Ni snackar om en kniv från SMB ? SMB är ju, enligt vad jag får fram, svenskt militärhistoriskt bibliotek. Hittar inte en enda kniv på deras sida..

Varför alla dessa förkortningar när man skriver på forum ? Det är SMB, YKWM, BRB, FMV, YMMV och andra konstiga saker. Är det svårt att skriva ut ord eller är det något proffsigt att kunna förkortningar som försvårar för andra ?

Mvh // Johannes

Stämmer, SMB är det. Kniven finns nog bara för medlemmar skulle jag tro, har fått flera reklammejl från dem och blev lika misstänksam varje gång jag såg designen på kniven ;). För liten för att vara en stor kniv, för stor för att vara liten :).

Hm, FMV är en tämligen etablerad förkortning. Oftast är det så att man skriver förkortningar eftersom man är hyfsat övertygad om att mottagaren förstår den. Om inte kan ju mottagaren fråga ;)...

//J
 
så himla trött på ordet överlevnadskniv och till tron till kniven vid en så kallad överlevnadsituation.

när vi kör strapatser så har oftast deltagarna inga knivar alls och då är vi ute mellan 3 till 10 dagar. kniven kommer långt ner på min lista av viktiga saker att ta med. på vinter så använder jag nog bara kniven för att ta näver och då räcker det med en liten plut kniv. fällbar såg är bra mycket bättre än kniv om det skiter sig enligt mig.
 
så himla trött på ordet överlevnadskniv och till tron till kniven vid en så kallad överlevnadsituation.

när vi kör strapatser så har oftast deltagarna inga knivar alls och då är vi ute mellan 3 till 10 dagar. kniven kommer långt ner på min lista av viktiga saker att ta med. på vinter så använder jag nog bara kniven för att ta näver och då räcker det med en liten plut kniv. fällbar såg är bra mycket bättre än kniv om det skiter sig enligt mig.

Överlevnadskunskap sitter mellan öronen. En bra kniv är i det sammanhanget ingen nackdel. Vissa knivar som rubriceras som överlevnadsdito är både opraktiska och underliga. Andra knivar lämpar sig bättre...därav tråden skulle undertecknad tro ;)..

//J
 
Den här tråden började med skämtknivar och i den traditionen fortsätter vi.
Min bästa överlevnadskniv i Sverige är en stor chokladkaka, ännu.

Glännman har problem en nyckel fler kan finnas
SMB Svenskt militärhistoriskt bibliotek
YKWM Namn inom gruppen Yellow knifes
BRB Be right back
FMV Försvarets materialverk
YMMV Your milage may vary
 
Senast ändrad:
en som jag känner har en mororsåg som överlevnadskniv

om jag får välja överlevnadskninv så tar jag nog en sovsäck ;)

chokladkaka som överlevnads kniv skulle jag inte välja, då skulle jag nog hellre ta en påse jordnötter
 
Du ser Jonas smaken är som baken delad, men det rejäla pappret kring en rejäl chokladkaka kan vikas till en hyfsad kåsa, den kan ju oxså vara praktisk att ha.
Vad får du ut av en påse salta jordnötter förutom törst och en hel del fett?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
-Patric- Den eviga Jack(ten) på den ultimata jackan Överlevnad 47

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.