Ultimata överlevnadskniven

Du ser Jonas smaken är som baken delad, men det rejäla pappret kring en rejäl chokladkaka kan vikas till en hyfsad kåsa, den kan ju oxså vara praktisk att ha.
Vad får du ut av en påse salta jordnötter förutom törst och en hel del fett?

lägg nötterna i ficka och du kan ha påsen som mugg betydligt bättre än vikt papper, fast vist så finns det fördelar med chockladen då man kan använda den som putsmedel om man hittar en ölburk sån kan man tillverka sig en eldstartare. men det är mera energi i nötterna
 
Det som fascinerar mig mest är det här med svart coating på "överlevnadsknivar".
Jag förstår att mattsvart blad är en fördel om man smyger omkring i mörkret för att skära halsen av lede FI, men om nu kniven är till för att hjälpa mig överleva och inte för att förhindra att FI gör det så är det fasiken så mycket mer funktionellt med handtag+slida i signalfärger (en borttappad kniv gör ingen glad) och ett blankpolerat blad som skulle kunna skicka solreflexer till räddningspatrullen.
 
Det som fascinerar mig mest är det här med svart coating på "överlevnadsknivar".
Jag förstår att mattsvart blad är en fördel om man smyger omkring i mörkret för att skära halsen av lede FI, men om nu kniven är till för att hjälpa mig överleva och inte för att förhindra att FI gör det så är det fasiken så mycket mer funktionellt med handtag+slida i signalfärger (en borttappad kniv gör ingen glad) och ett blankpolerat blad som skulle kunna skicka solreflexer till räddningspatrullen.
Absolut. Dock är påverkan stor från landet tvärs över pölen. Man har kanske också velat ge bladet ett extra skydd mot rost. Lite onödigt förstås med tanke på att det rör sig om ett stål med ca 17% krom och dessutom molybden.

~Paul~
 
Nu är ju inte SMB en bokklubb för folk som gillar överlevnad i första hand. Jag skulle kunna gå så långt som att säga att andelen möp'ar och medaljsamlande stofiler i den bokklubben borde vara tämligen stor. Med det inte sagt att alla medlemmar är såna, men sett ur den synvinkeln är ju combat-looken på kniven en fördel, trots att många argument mot dess funktion som överlenadskniv kan anföras...
 
Definitivt för tjock för att vara en bra sprättkniv, min boksprättarkviv är ett fd vingstag till en kvaddad dubbeldäckare, trots skrotning av vraket gick det bra för de ombordvarande.
 
en som jag känner har en mororsåg som överlevnadskniv

om jag får välja överlevnadskninv så tar jag nog en sovsäck ;)

chokladkaka som överlevnads kniv skulle jag inte välja, då skulle jag nog hellre ta en påse jordnötter


Själv väljer jag partyvarianten dvs ett paket Pringles med i röret transporterat eldstål. Röret kan användas för transport av eld, dryckeskärl samt (om kamrat och björntråd medförs) som sambandsmedel.

//J
 
För att citera en god vän till mig, vilket jag fullt håller med.

"Ett sådant absurt ord är Överlevnadskniv, min erfarenhet att det snarare flyttar fokus ifrån dig själv som brukare, till att tillmäta kniven egenskaper som är befängda. Kniven blir ett överlevnadsverktyg när den existerar i ett samspel med den hand som brukar den i en kris eller nödsituation. Det innebär utifrån min beskrivning att de allra flesta knivar som existerar kan ses som överlevnadskniv i rätt händer."
 
För att citera en god vän till mig, vilket jag fullt håller med.

"Ett sådant absurt ord är Överlevnadskniv, min erfarenhet att det snarare flyttar fokus ifrån dig själv som brukare, till att tillmäta kniven egenskaper som är befängda. Kniven blir ett överlevnadsverktyg när den existerar i ett samspel med den hand som brukar den i en kris eller nödsituation. Det innebär utifrån min beskrivning att de allra flesta knivar som existerar kan ses som överlevnadskniv i rätt händer."

*sniff* vad vackert skrivit..
 
Mora är, tycker jag, det som gäller och passar varje plånbok. Men om man har råd och vill ha en kniv som man inte bara överlever med utan kan bruka som mångsidigt verktyg i naturen under många år, rekommenderar jag Fällknivens F1:a. En kniv som håller sig skarp och har ett bra grepp. Fulltang och möjlighet att t.o.m banka med något på änden är goda egenskaper. MEN, den är fruktansvärt dyr så om man inte ägnar tiden framför brasan med proffessionellt snideri (vilket jag gör) kan man skippa den. Man får 15-20 moraknivar för samma pris som en F1! Så att köpa en sådan är larvigt 99 av 100.

mvh TheQuestionaut
 
rekommenderar jag Fällknivens F1:a. En kniv som håller sig skarp och har ett bra grepp. Fulltang och möjlighet att t.o.m banka med något på änden är goda egenskaper. MEN, den är fruktansvärt dyr så om man inte ägnar tiden framför brasan med proffessionellt snideri (vilket jag gör) kan man skippa den. Man får 15-20 moraknivar för samma pris som en F1! Så att köpa en sådan är larvigt 99 av 100.

mvh TheQuestionaut

????? professionellt snideri med en F1 låter mycke konstigt

fast jag är bara en amatör snidare och jag skulle aldrig välja en F1 för snideri, men den duger bra för att banka på
 
F1 för snideri

Snida med en F1:a är inte det bästa men jag kan ju inte ta med mig 20 huggjärn, klubba etc ut i naturen så F1:an blir bra då den håller sig skarp länge och jag har bättre kontroll på den än morakniven vid karvsnitt etc. Men det är naturligtvis en smaksak. Jag kan ju inte göra allt med den så en del ämnen får avslutas hemma i verkstaden. Men bladet och greppet gör den till "rätt" kniv för mig.

Mvh TheQuestionaut
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
-Patric- Den eviga Jack(ten) på den ultimata jackan Överlevnad 47

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.