Ultimata överlevnadskniven

Snida med en F1:a är inte det bästa men jag kan ju inte ta med mig 20 huggjärn, klubba etc ut i naturen så F1:an blir bra då den håller sig skarp länge och jag har bättre kontroll på den än morakniven vid karvsnitt etc. Men det är naturligtvis en smaksak. Jag kan ju inte göra allt med den så en del ämnen får avslutas hemma i verkstaden. Men bladet och greppet gör den till "rätt" kniv för mig.

Mvh TheQuestionaut
Sorry, låter ändå konstigt. Varför inte köra på en Nusnäs i stället? Ett ännu bättre stål än VG-10 till den här typen av arbete, samt lämpligare grepp och slipfas.

~Paul~
 
Nja, den är inget för mig, har aldrig gillat jobba med dom. Tycker det känns som man arbetar med en blyertspenna som är skärpad längs ena sidan. Men som sagt -en smaksak.
 
????? professionellt snideri med en F1 låter mycke konstigt

fast jag är bara en amatör snidare och jag skulle aldrig välja en F1 för snideri, men den duger bra för att banka på

Kanske därför han aldrig skulle nyttja den till att sitta framför brasan och professionellt snida med den ;)

Diskussionen billig kniv kontra dyr dito är avhandlad ett flertal gånger. Likaså kör vissa KIA och andra MB...

Själv köra jag subaru och har ett flertal olika knivar (både med mig och i låda) för olika uppgifter. Personligen vill jag kunna lita på mina saker och vill ha tålighet, sådant kostar i bland. Andra gånger är det vackert.

Men med en FK GARM klarar man de flesta situationer, eller hur dePaul? :)
 
Har aldrig sett ett dylikt blad (som F1ans) i samband med snidarknivar, men en demonstration tror jag vore onödig;)
Min avgångne svärfar var en mycket god amatörsnidare, vanlig kolstålsmora var hans högsta blad.
 
Alltså, allting "går" ju. Man kan snida med en stor bowiekniv också. Frågan är dock vilka knivtyper som lämpar sig bäst därtill. En F1 är långt från idealet enligt min mening (och tydligen är man inte ensam om att tycka så).

~Paul~
 
Nu skall jag tycka samma som Jonas när det gäller knivar :)
Det som gör F1 svår att snida med är att sidan av bladet tar i materialet och därmed "lyfter" eggen.
Visst kan man snida eller göra "tuppfjädrar" med en F1 men det är svårare.
 
Nu skall jag tycka samma som Jonas när det gäller knivar :)
Det som gör F1 svår att snida med är att sidan av bladet tar i materialet och därmed "lyfter" eggen.
Visst kan man snida eller göra "tuppfjädrar" med en F1 men det är svårare.

Jag tycker absolut inte att sidan tar i men det är väl en fråga om teknik. Efter över 10 år som slöjdlärare har min teknik utvecklats en hel del. F1:an har konkavt blad så den tar i min mening i mindre än moran. Om du tycker den tar i skall du nog vinkla bladet en aning i längdriktningen och inte arbeta så mycket i 90grader- arbetsstycke/egg. Själv driver jag ofta bladet med tumme eller fingrar på bladryggen och den andra handen runt handtaget. Jag tror att det är en fråga om vana. Givetvis föredrar jag getfot och liknande verktyg men utomhus får det bli kniven.
 
Alltså, allting "går" ju. Man kan snida med en stor bowiekniv också. Frågan är dock vilka knivtyper som lämpar sig bäst därtill. En F1 är långt från idealet enligt min mening (och tydligen är man inte ensam om att tycka så).

~Paul~

Nej men som jag vid flera tillfällen påpekat är det en fråga om smak. Jag gillar INTE att snida med mora. Om du föredrar moran eller annat blad så varsågod och använd den.
 
Det går att slöjda med en F1:a det handlar om lite annan teknik, men det är långt ifrån optimalt. I mitt friluftsliv är bruksslöjden en naturlig del och det innebär att det slöjdas en hel del när man är ute. Ett litet slöjdkit är inte stort och en lite morakniv, skedkniv, såg och yxa kan man lösa det mesta. Men det som kanske är viktigast av allt är att det är lätt att skärpa upp verktygen utan en massa specialbrynen. Mjuka kolstål som bl.a. morakninven har är väldigt lätt och snabbt att får upp en bra skärpa på. Precis som styckmästaren bryner knivarna när han arbetar gör jag när jag slöjdar. Därför väljer jag helt bort knivar med som har konstiga benämningar och har superstål som håller vassa eggar länge och kräver diamantbrynen för att få ordning på igen.

Sen när det gäller överlevnad, lyssna på SÖS grabbarna, de är nog de som har mest erfarenhet i ämnet i Sverige i nuläget. deras kunskap bygger på erfarenheter och inte saker som visas på You Tube eller står på någon suspekt hemsida.

Som avslutning skulle jag vilja citera en gammal skogsman med många års erfarenhet av det hela. "Med en kniv kan man överleva i skogen, med en yxa kan man leva som en kung"
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
-Patric- Den eviga Jack(ten) på den ultimata jackan Överlevnad 47

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.