Ultimata klätterbyxor

Jag letar ev. nya klätterbyxor. Det ska vara långa , ngnlunda vatten av stötande och slitstarka. Ska funka till det mesta, typ vandring, skridsko etc.

De jag har funderat på är:
Tierra (kan ej vad modellen heter)
Haglöfs Granite mountain byxor
Klättermusen Mithrill

Vilka är bäst av dessa eller finns det andra som är bätte?

/Gustaf
 
Arc'teryx gamma mx har fungerarat utmärkt för mig i klättring, isklättring och skridsko, dock är de för varma soliga sommardagar.
/F
 
Det finns nog många som funkar bra. De olika modeller som finns i Schoellermaterial är bl.a.

- Klättermusen Mithril (först och äldst?)
- Tierra Couloir
- Haglöfs Granite
- Marmot ATV
- Mammut Castor

Utöver dessa så finns det ju andra byxor i liknande material som kan vara värda att beakta. Dessutom så finns det ju lämpliga klätterbyxor som inte samtidigt har "softshellegenskaper". Personligen så skulle jag ta stor hänsyn till passformen vid ett val.
 
Jag har redan klätterbyxor till varma sommardagar men inte som håller till att klättra i kaminer med...
 
arcteryx

Gamma LT har jag och de är jättebra. Vet inte om de håller lika bra som klättermusen än, men enligt försäljningsgubbarna skall de vara mer slitstarka än tex tierras motsvarighet.
Nackdelen är såklart priset. 2300 i bästa fall.
 
Patagonia Stretch Guidepants är en ytterligare kandidat. De är lite tunnare än ex Klättermusen men funkar ändå vintertid.

Mvh Tomas
 
Har ngn provat Haglöfs Granite?? De verkar bra.

Men om man ska vara ärlig så är det ju samma material som alla använder, så man borde gå efter priset, passaformen och de små detaljerna.
 
Granit

Jag har klättrat, cyklat, vandrat och åkt långfärdsskridskor i ett par granit i ca ett år och än så länge är de i princip "oslitna" - endast lite små noppor börjar komma på knäna. funktionen hos brallorna är toppen med undantag för benfickorna som har på tok för stor bälg - om man har en nyckelknippa i benfickan så ligger den inte still - jag har helt sonika sytt ihop bälgen på fickan så blev det mycket bättre
 
Tierra Couloir

Har haft ett par Tierra Couloir byxor sedan November, och anvander dem till allting - skridsko,
skidakning, klattring, vandring, kontorsarbete.
Inte sa starka som klattermusen, men mycket mer
bekvamt. Kanske behover ett nytt par efter 2-3 ar
men de kostar ju halften av vad Klattermusen och Arteryx gor.
 
Re: Tierra Couloir

markh; sa:
Har haft ett par Tierra Couloir byxor sedan November, och anvander dem till allting - skridsko,
skidakning, klattring, vandring, kontorsarbete.
Inte sa starka som klattermusen, men mycket mer
bekvamt. Kanske behover ett nytt par efter 2-3 ar
men de kostar ju halften av vad Klattermusen och Arteryx gor.
Tierra Couloir kostar 1499:-
Klättermusen Mithril kostar 1850:- och det är ju inte riktigt dubbelt så mycket... ;)
 
nja....

Just nu kostar faktiskt klättermusen mithril 1500:- om man köper från klättermusens hemsida där de har utförsäljning av en massa prylar. Tror att det är förra årets modell då de inte har ficklock, but who cares ;)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.