Ull+H2O=varmt. Men varför??

Hejsan

De flesta vet ju att ullprodukter även värmer när de är blöta. Men jag hargått och funderat på varför. Vad är skillnaden mot andra material? Det måste väl finnas nån förklaring rent kemiskt. Finns det någon som har fördjupat sig i detta ämne och kan berätta detför en nyfiken prick?

Pelle
 
Krulligt och långsamt

är ingen expert på ull, men har läst mig till följande:

Ullfibern är väldigt krullig vilket gör att den binder luft samtidigt som kontaktytorna mellan skinnet och den blöta fibern blir liten. Luft = dålig värmeledare. Liten kontaktyta = känns hyfsat torr fast ullen binder fukt. Genom den lilla kontaktytan minskas också värmeavgivning genom direkt avledning.

Värmeavgivning genom omvandling av vatten till åmga går långsammare i ull än i syntetplagg = långsammare torkning men också långsammare avkylning.

Rent kemiskt vet jag inte om det händer nåt särskilt med avseende på värmen. Däremot innehåller ullfibern enzymer som bryter ned bakterier = betydligt mindre lukt efter några dagar i samma kläder.

Mvh,

Johan
 
Blöt ull värmer inte bättre än torr

Hej!

Det är ett väldigt tjat i annonser m.m. om att ullen värmer (i.e. isolerar) även i blött tillstånd.
Precis som om det inte gör något om man blir blöt t.ex. på vintern.

Dock isolerar ullen sämre blöt än torr!

Det vore kul att se någon utläggning om ullens isolation vid olika mängd obsorberad fukt.

/Örjan (vän av ull)
 
När ull blir blött, eller snarare när det absorberar vattenånga som övergår till vatten avges värme. Men det är inte unikt för ullen. Det är bara att den kan ta upp mer, ungefär dubbelt till fyra gånger så mycket, vatten än andra vanliga matrial utan att kännas blött.

Det finns en väsensskillnad gentemot material som suger upp vatten kapillärt och behåller det mellan fibrerna och det är att vattnet kommer att ingå i själva keratinstrukturen i ullfibrerna.
 
Urban!

Jag följer diskussionen för att jag är (som Pelle) nyfiken. Jag förstod inte ditt inlägg riktigt. Kan du förtydliga?

/Håkan
 
Klen tröst

Hej Griffon!

Klen tröst att ullen avger värme när jag som minst behöver den. Dock är det ett intressant fenomen.

Fråga 1: Varifån kommer värmen (energin) som avges?
Fråga 2: Hur mycket energi avges?

Väntar spänt på svar! /Örjan :)
 
Re: Klen tröst

pucko; sa:
Klen tröst att ullen avger värme när jag som minst behöver den.
Du menar när du anstränger dig så du svettas och egentligen behöver kylning? Då kan man diskutera om du behöver kläder alls.
Fråga 1: Varifån kommer värmen (energin) som avges?
Fråga 2: Hur mycket energi avges?
1: Vatten som kondenserar.
2: Lika mycket som när vatten förångas.
 
Uppsugnung av ånga och vätska

Hej Griffon!

Tack för ett utmärkt svar.
Om jag förstått saken rätt så avges alltså bara värme då ullen upptar fukt som kondenserar i den; inte vid uppsugning av vätska.

Då måste värmeavgivningen bli starkt beroende av hur nära kroppen jag har ullen. Dvs om den tar upp fukt i form av vätska eller ånga. Jag brukar på vintern ha en supertunn syntettröja (för att få bort ev. svett ifrån kroppen) under ullfrottén. Nåja nog om det...

Hoppas att Egel blir nöjd med svaren.

/Örjan :)
 
Förtydligande

Hejsan och tack för alla svar.

Jag var kanske lite otydlig tidigare. Alla vet ju att torr är varmare än blöt. Inuiterna har ett ord för uttrycket "svettas eller dö". Talar för sig själv tycker jag. Det jag undrade var varför ull isolerar bättre än andra material i vått tilstånd?

Pelle
 
Krull :)

...de va lixom vad jag försökte förklara i början: ullfibern "känns" inte blöt eftersom den har så liten kontaktyta mot kroppen. Krulligheten gör också att den binder luft väldigt effektivt. Tänkte inte på kapillärkraften, men den borde också spela in (vatten hamnar i fibern snanare än utanför och i luftfickorna).

Mvh,

Johan
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...