Saker jag alltid velat fråga om sk "Fukttransporterande" plagg men aldrig vågat fråga

Jaha, var det underställ det handlade om? "Andning" är ju just fukttransport.
Jag relaterar spontant termen "fukttransport" till något som sker i vätskefas, och "andning" till något som sker i ångfas. I detta fall t ex: underställ som "transporterar" min kroppsfukt bort från huden, t ex genom kapillärkraft (med resultatet, att det blir sjöblött i/under nästa klädlager), resp. ytterplagg, som "andas", dvs låter den förångade kroppsfukten diffundera ut genom tyget (ibland membranbelagt för att vara vattentätt, men fortfarande ånggenomsläppligt).

Man kan ju diskutera bägge mekanismerna, men det blir inte så klagörande, om vi rör ihop dem.

Jag relaterar spontant termen "fukttransport" till något som sker i vätskefas, och "andning" till något som sker i ångfas. I detta fall t ex: underställ som "transporterar" min kroppsfukt bort från huden, t ex genom kapillärkraft (med resultatet, att det blir sjöblött i/under nästa klädlager), resp. ytterplagg, som "andas", dvs låter den förångade kroppsfukten diffundera ut genom tyget (ibland membranbelagt för att vara vattentätt, men fortfarande ånggenomsläppligt).

Man kan ju diskutera bägge mekanismerna, men det blir inte så klagörande, om vi rör ihop dem.

Nåja. Ska man vara petig så sker det ju fukttransport även via ånga konstant även genom underställ.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Fråga: kan man säga att plagg i polyester generellt sett inte suger åt sig vatten?
Syntetplagg brukar ju kännas torra direkt från tvättmaskinen. Typ syntetskjortor, fleece och liknande.

Om om en skjorta är gjord av 100% polyester, innebär det att man ska kunna förvänta sig att den torkar dubbelt så snabbt som en skjorta av bomull? Eller finns det polyestervarianter som suger åt sig vatten?

Vissa kökstrasor är väl gjorda av nån sorts syntetfiber, så jag antar att det borde finnas syntetmaterial som suger åt sig vatten.

Kan man säga att fukttransporterande plagg är detsamma som snabbtorkande plagg?

Jag har noterat att vissa t-shirtar av typen "sport-t-tröja" som är en typ av polyester som är liksom plastiga/glansigt och silkesaktig torkar snabbare än de underställströjor av polyester som har en bomullsliknande tyg.

Jag köpte t ex. nyligen en billig långärmad underställströja av polyester i ett bomullsliknande material på en Sparköp i norge, och som vanligt påstods den "Transportera fukt". Jag noterade efter att ha kommit in från en cykeltur att tröjan, som var rejält genomsvettad, fortfarande var fuktig efter 2.5 timme på tork. Nog borde väl en underställströja av syntet torka snabbare än så?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips