UL...

Kul tråd

Det var intressant att läsa igenom denna tråd.

Men jag tycker att man borde lyfta blicken en nivå.
Nu är det bara detaljer som gäller, vad väger den o den osv. Man borde se det mer ur ett helhetsperspektiv - Jag har en max vikt på 25kg som är helt ok för min del att bära. Så när jag packar tar jag fram de grejer jag anser mig behöva för att få en njutningsfull vandring och självklart testväger jag innan. Blir vikten över 25kg då går jag igenom grejerna för att hamna under så klart.

Ibland verkar det som UL blir själva grejen istället för att gå ut och vandra.

Men jag håller med om att det är kul att diskutera UL grejer. :)

Mvh
Uffe

din vikt

Hej
Jag håller med föregående att det är kul med vikt diskussionerna. Det har dock ingen hög prioritet för mig.
Jag tittar alltid lätta lösningar när jag köper nytt men vill ha en viss komfort. senast blev det titan kombinationsbestick (gaffel/sked).
Min största viktminskningspotential sitter dock runt midjan. Jag bär säkerligen på två fyrmanställt (8 kg) i onödan.
Därför är det lätt att motivera lite wiskey till fjällturen.
mvh
ht

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Re: förtydligande

darkhippo; sa:
Först måste jag väl säga att när jag skriver UL-Fanatiker så menar jag inget illa. Jag håller själv på att bli helt viktfixerad och jag tycker det är skit-kul!!

Ha det gott!!
/Andreas, Uppsala

Ber om ursäkt för att jag bidrog till urspårningen genom att nysta vidare på hjulbyggandet.

Men ville bara förtydliga vikten (!) av lättare cykelhjul (som svar på Peters undran).

Tillbaka till darkhippos fråga .... att försöka minska vikten genom lite GDS som du själv provat på är verkligen att rekommendera.

I övrigt måste jag säga att det IMO nog till stora delar är en plånboksfråga.

Att idagsläget hitta någon fotbeklädnad som är lika bra under samtliga förhållanden har jag svårt att se. Istället skulle man nog behöva ett antal olika varianter för att passa olika tillfällen.

Tex går jag gärna i stövlar i Sarek, om jag vet att några toppturer inte är planerade. Skulle jag gå en stugtur Abisko-Keb under sommaren kan jag tänka mig att gå i Teva. Men eftersom jag oftast kravlar omkring i stenskravlen och snön runt Tarfala så blir det vanligtvis ett par traditionella kängor (fn ett par Crispi av okänd modell).

Likaså kan jag tänka mig att lämna mitt GT ställ hemma och ta med mitt gamla HH "plastställ" ifall det bara är ledvandring planerad, men inte för toppturer med lättare inslag av klättring då det behövs riv/nötstarkare grejer.

Som förstärkningplagg brukar jag ta med en jacka gjord i "sovsäcksmaterial" tillverkad av Marmot (inköpt 94 tror jag, kostade 250kr på utförsäljning). Dels så är den lättare och tar mindre plats än en fleecetröja, och dessutom är den hyfsat vindtät. Den används fö som vinterjacka i stan när det inte snöar.

/mats

Re: Re: Re: förtydligande

haskell; sa:
"Engångs" paj-/bakformar i aluminium brukar funka hyfsat. De finns i olika storlekar. Största problemet är nog att de blir för lätta (läs: vindkänsliga) men det går ju att fixa med någonting som man lägger ovanpå.

Jo, skulle man ju kunna använda förstås. Men om den inte sluter tätt kring grytan förlängs nog tiden det tar att koka upp vatten, dvs det går mer bränsle vilket ju också väger. Är ju billigt att prova i alla fall, snaska i sig en Quiche till middag & spara formen. Med en ståltråd runt om borde man kunna se till att den passar tight.

tigertamjaren; sa:
Sammantaget är det svårt att vara entydig i sitt svar på en så generell fråga med så många aspekter att beakta.

Men om du frågar mig rent allmänt är jag helt med dig.

Okej då.

/ G

Tack för en klar resumé och ett briljant sammanfattande facit. Ack, hur upplyftande vore det icke om samtliga inlágg pà detta redan - i allmänhet, om än med vissa undantag - högklassiga diskussionsforum, höllo sâdan klass, stil, klarhet och djuplodande perseverans.

Värd en särskild anmärking, samt beundran, är den varma och koinsilierande tonen i inlágget; man márker tydligt hur författen strävar efter en i sammanhanget ovanlig symbios av klarhet i sak och frid mellan kontrahenter; en i dagens samhálle tyvärr alltför ovanlig dygd.

¡Chapó! Señor Domador de Tigres, och válkommen till Mallorca! (jag organiserar, du/ni betalar. OK?)

Re: Re: Re: Re: förtydligande

jarlmoden; sa:
Jo, skulle man ju kunna använda förstås. Men om den inte sluter tätt kring grytan förlängs nog tiden det tar att koka upp vatten, dvs det går mer bränsle vilket ju också väger. Är ju billigt att prova i alla fall, snaska i sig en Quiche till middag & spara formen. Med en ståltråd runt om borde man kunna se till att den passar tight.

Utan att vara UL-fanatiker (eller ens lagd åt det hållet) så kan jag ändå av egen erfarenhet säga att ståltråd till pajformen är lite av en overkill, om inte vinden friskat i nått grymt. Men då borde man i vilket fall försöka hitta nått kokställe som är lite mer i lä för att spara bränsle om inget annat ;)

Det brukar inte vara någraproblem att hitta lämpliga objekt i terrängen för att trycka ned formen mot kastrullkanten för att uppnå samma effekt som med lock, trots allt så är det inte en tryck kokare som man vill åt (eller kanske?)

/Jesper

Re: Re: förtydligande

jarlmoden; sa:
darkhippo; sa:
T.ex bygg ett eget lock till kastrullen och spara 80g... (Som jag just gjort själv...:) )

Vad har du för kastrull & vad använde du för att göra locket? Lite nyfiken för locket till min msr-gryta väger nästan lika mycket som resten tror jag. 80 gram är ju nästan 2 powerbars tex, ej att förakta! :)

Grytan är en trangia. En sån där pytteliten. heter den 25 någonting kanske? Det är en enliters ialla fall.
Locket gjorde jag av ståltråd i en ring,en hel del större än grytan. Tvärs över satte jag en tåd till som jag böjde till på mitten så att det blev en upphöjning (motsv. knoppen på ett vanligt kastrullock)
Hela detta klädde jag sedan med två lager ungsfolie. Sedan säkrade jag de lösa delarna/flärparna på ovansidan med två bitar silvertejp. Sedan lade jag locket på grytan och böjde ner kanterna runt om så att det skulle ligga tajt. vikt ca 10-15 gram

Ehh...det var väl enkelt och bra förklarat??? :)

/Andreas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips