avslutatmedlemskap1004
Avstängd
Damasker och sandaler låter helt suveränt! 
NUI; sa:Malindo; sa:Trekking-Sandaler áv den typ du länkar till är helt klart en trend som är kraftigt pà gâng.
Jag tar det som ett tecken att det är fler än jag som inte störs av att bli blöta om fötterna![]()
Malindo; sa:Ibland mâste man betänka att vi ser pâ saker och ting ur olika perspektiv, och att just svenska fjällvandringar hör lite till de udda grejserna, även för produktutvecklare. Sâlunda asocieras i Sverige en veckas vandring i regel med hög risk att bli blöt om fötterna pga väta utifrân, omän längs en ganska jämn och mjuk terräng. Dock, vandring i mânga andra delar av Europa asocieras snarare med dels torrt och varmt väder/underlag, samt ojämn, stenig, eventuellt även risig och allmänt aggresiv terräng.
Skodonen bör här dels ge stöd och skydd i denna typ av terräng, och dels gärna andas sâ mycket som möjligt. Denna typ av sandaler är alltsâ fr.a gjorda för att öka ventilationen, och alltsâ därmed minska vätan inne i skon.
Jag tvivlar inte en sekund på att du kan få full skosponsring - inklusive ett par likadana lägerpjuck - här på Utsidan. Jag är gärna med om sponsrar kung-fuskorna om du vandrar och någon kontrollerar att allt går rätt till!Nordesjö; sa:Jag vet inte... jag är mer sugen på att ta mig genom Sarek med ett par kung-fu-dojjor. Converse är lite klossiga.
![]()
Tävlingsmodellerna ligger normalt på 250-300g/sko.NUI; sa:Hur är det med skor avsedda för tävling i maraton och liknande?
Det finns ovadderade kängor också.NUI; sa:.....
Punkt nummer två: Dagens vadderade monsterkängor är ju därmed uttalat utvecklade för just en torr, aggressiv, stenig och ojämn miljö i europeiska och amerikanska alper. Inte för den smala aktivitet som svensk fjällvandring är. Ändå har de under de senaste decennierna med smart marknadsföring lurat oss pryltokiga nordbor att inköpa dem för en helt olämplig användning i våra svenska fjäll. Där de är onödigt tunga och styva och dessutom inte klarar att bli våta utan att fördubblas i vikt och dessutom ändå blöta ned fötterna.
Jag lutar mig bekvämt tillbaka och inväntar vågen inför detta ovedersägliga resonemang...
Cheers
Jörgen
[Ändrat av NUI 2005-10-06 kl 20:56]
Raskesven; sa:Det finns ovadderade kängor också.NUI; sa:.....
Punkt nummer två: Dagens vadderade monsterkängor är ju därmed uttalat utvecklade för just en torr, aggressiv, stenig och ojämn miljö i europeiska och amerikanska alper. Inte för den smala aktivitet som svensk fjällvandring är. Ändå har de under de senaste decennierna med smart marknadsföring lurat oss pryltokiga nordbor att inköpa dem för en helt olämplig användning i våra svenska fjäll. Där de är onödigt tunga och styva och dessutom inte klarar att bli våta utan att fördubblas i vikt och dessutom ändå blöta ned fötterna.
Jag lutar mig bekvämt tillbaka och inväntar vågen inför detta ovedersägliga resonemang...
Cheers
Jörgen
[Ändrat av NUI 2005-10-06 kl 20:56]
Raskesven