UL eller inte

nermander; sa:
Malindo; sa:
Ser fö att de där Keen-skorna väger ca 800 gr.,

Va? 329 gram står det på sidan när jag kollar? Det är väl Boulder-dojorna som bilden är på?
http://www.keenfootwear.com/men/boulder.html

Är det 329 gram styck så blir det i alla fall inga 800 gram.

Det står att de har 'multi-dimenisional lugs" vilka förmodligen inte fångas upp av vågen då de befinner sig i en annan dimension ;-)

Jörgen
PS. Jag har inte kollat alla Keen, men det finns ju många varianter med varierande vikt.
Det där med 'fell running' skor verkar intressant.

Om de väger 329 per par sà kommer de antingen frân en annan dimension (multi-dimensionen eller 7e idem?), eller sâ har de verkligen lyckats med det omöjliga. I sistnámda fall ska jag dra mig tillbaka och aldrig mer lágga mig i.

329 x 2 blir inte 800 det heller, bara "nästan", men betänk att dessa ár sandaler. Skorna fràn samma fabrikat làg nármare 800 tror jag.

tredje sidan bör man ta det dár med vikten med en liten nypa salt. Väger man 10 skor av samma fabrikat, modell och storlek sà fàr man oftast 10 olika resultat.
[Ändrat av Malindo 2005-10-06 kl 15:22]

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Nu handlar förvisso den här tråden om UL, men frågan om sandalerna jag länkade till gällde ju inte huruvida de var de lättaste skodon som gick att uppbringa på världsmarknaden, utan om de kunde vara ett vettigt alternativ för den som vill vandra långt och bekvämt i ett par sandaler, som trots allt tal om motsatsen ju är betydligt lättare än så gott som alla reguljära vandrarkängor. För den som vill spara vikt samt gå i ett par bekväma sandaler kanske de kunde vara något att fundera på. Ungefär så. Den som har prövat ett par får gärna dela med sig av sina erfarenheter! :)

(Har nu hittat sandalerna ifråga i Stockholm, närmare bestämt på Addnature på Birger Jarlsgatan, eller rätt och slätt Birger Jarl som vi gamla cykelbudsnubbar säger.)

Trekking-Sandaler áv den typ du länkar till är helt klart en trend som är kraftigt pà gâng. Samtliga tillverkare med sjálvaktning inom Mountain&Outdoor-branchen har numera en eller flera modeller i kollektionen spring-summer 2006.

Fördelen jämfört med ett par látta skor, ligger dock snarare i sjálva ventilationen än i avsevárd viktbesparing. Dessa skor andas ju riktigt bra!
[Ändrat av Malindo 2005-10-06 kl 16:13]

Malindo; sa:
Trekking-Sandaler áv den typ du länkar till är helt klart en trend som är kraftigt pà gâng. Samtliga tillverkare med sjálvaktning inom Mountain&Outdoor-branchen har numera en eller flera modeller i kollektionen spring-summer 2006.

Jag tar det som ett tecken att det är fler än jag som inte störs av att bli blöta om fötterna :)

Själv är jag mest tilltalad av enkla sandaler med continous straps eller vad det kan tänkas heta. De verkar sitta bättre på fötterna. Någon som har testat både traditionella remmar och dessa och kan ge lite för- och emot?

Jörgen

Puh.. sådär! Då har jag läst igenom denna maratontråd och får väl konstatera att mycket vettigt har skrivits. Jag ser mig dock inte själv som en ul-fantast men däremot så strävar jag att minska vikten pga att jag ofta bär med mig en rätt omfattande kamerautrustning. Det handlar väl till syvende och sist om vad man prioriterar.
De här sandalliknande skodonen skulle verkligen inte passa mig känner jag direkt. Har testat att gå i orienteringsskor en gång och tyckte inte om det. Men det beror kanske i vilken terräng man går i. Dessutom har jag haft lite problem med stukningar och prioriterar en stabil och styv känga särskilt när man går i stökig terräng med ganska tung packning.
Men det är klart, med en riktig ul-packning så krävs inte samma stabilitet men jag tycker nog ändå om att gå och "slänga med fötterna" i ett par rejäla kängor! :)

tigertamjaren; sa:
OT: Tamejtusan om inte det här är på väg att bli den längsta tråden nånsin på Utsidan! Kan den bräcka "Brudar i fjällen" månntro?
Det smått fantastiska med denna tråd är att den nästan hela tiden hållit sig till ämnet och inte avhandlat en massa trams. Det ni!

tigertamjaren; sa:
OT: Tamejtusan om inte det här är på väg att bli den längsta tråden nånsin på Utsidan! Kan den bräcka "Brudar i fjällen" månntro?

Den har redan bräckt "brudar i fjällen"-tråden med råge. Däremot har den en liten bit upp till min vargtråd.

Men om man jämför med fotosidans längsta tråd som har 11678 inlägg och är 779 sidor lång befinner sig denna endast i embryostadiet.

dave1; sa:
Men om man jämför med fotosidans längsta tråd som har 11678 inlägg och är 779 sidor lång befinner sig denna endast i embryostadiet.

Då är det väl bara att fortsätta att bygga på tråden.

Jag har iallafall bestämt mig för låga, välventilerade skor och shorts, eventuellt damasker i elak terräng inför nästa sommar.

m

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips