• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Typiskt!!!

Även jag, precis som flera andra redan påpekat, använder mig av funktionen "Senaste inlägg" på framsidan. Där ser man inte vilket forum det inlägget ligget under utan klickar mig in på rubriker som ser intressanta ut. Det leder ju då till att man ibland skriver inlägg i forum som paddling eller cykling trots att jag aldrig suttit i en kajak eller endast cyklar för att snabbare ta mig ner till mataffären. Jag svarar på inlägg där jag känner att jag har något att tillföra, oavsett vilken rubrik just det forumet har som det blivit publicerat i.

Om det är rubriken "Brudar i fjällen" du blir upprörd över så läs tråden, jag skulle inte bry mig om jag blir kallad gubbe där, vilket jag däremot gör i en seriös diskussion.

/Martin
 
förlåt att jag blandar mig i

Kan inte låta bli att kommentera...

Är det inte så att flertalet friluftstjejer är lite mer "grabbiga" än genomsnittskvinnan?
Är det inte så att fler killar än tjejer är friluftsintresserade, och därmed sitter på mycket kunskap och erfarenhet som ALLA kan ha nytta av?
Är det inte så att tjejer kan ha tankar som de helst delar med andra tjejer?
Är det inte så att många på det här stället verkar ruskigt allvarliga och saknar sinne för humor?
Är det inte så att alla MÄNNISKOR har rätt att bli respekterade för de de är? Utan att först bli klassade efter kön...
Jag resonerar som så..låt det finnas ett tjejforum, och reta inte dem som brukar det!
Jag tar det för självklart att inte bli stoppad i ett sidofack bara för att jag är tjej... jag spelar på mina feminina och mina maskulina sidor allt efter tycke och smak! Det ska andra skita i! Jag är den jag är!
Tack för ordet.
 
Re: Bubbvälde

1300; sa:
Tyvärr blir det ofta på detta vis. Internet är ju ett träsk där naiva och korkade människor många gånger samlas.
Det finns alldeles för mycket av karlar med svåra komplex, de skall synas och höras i tid och otid.

Tjejer stå på er i gubbväldet!
Hej
Du har rätt, Internet är ett träsk. Jag kanske i själva verket är en kvinna ;)

Hans
 
Re: förlåt att jag blandar mig i

Fia81; sa:
Är det inte så att fler killar än tjejer är friluftsintresserade, och därmed sitter på mycket kunskap och erfarenhet som ALLA kan ha nytta av?
Därmed bör det inte finnas anledning till att killar inte ska få svara på tjejers frågor om man vill hjälpa till.
Är det inte så att tjejer kan ha tankar som de helst delar med andra tjejer?
Om så är fallet vill jag återigen slå ett slag för att spärra tjejsidan för y-kromosomer.
Är det inte så att många på det här stället verkar ruskigt allvarliga och saknar sinne för humor?
Är det inte så att alla MÄNNISKOR har rätt att bli respekterade för de de är? Utan att först bli klassade efter kön...
Enligt mitt tycke sprudlar Utsidan av diverse former av humor.
Klassning efter kön beror just på att det finns ett Tjejforum. Om sen en tjej uteslutande vill ha svar från tjejer är det utan tvekan klassning efter kön. Tänk på att jämlikhet/jämställdhet ska vara parallellt. Jag respekterar inte en kvinna mindre för att jag svarar på hennes inlägg. En bra, konkret anledning till att inte samtala med män har jag ännu inte sett. Enligt mitt tycke endast ett tamt försök att slå ett slag för kvinnans vilja att framhäva sin rätt.
Jag resonerar som så..låt det finnas ett tjejforum, och reta inte dem som brukar det!
Någon som gjort det?
Jag tar det för självklart att inte bli stoppad i ett sidofack bara för att jag är tjej... jag spelar på mina feminina och mina maskulina sidor allt efter tycke och smak! Det ska andra skita i! Jag är den jag är!
Så sant som det är sagt. Trots att det är motsägelsefullt jämfört med förra stycket.
Alltså behöver det inte finnas ett Tjejforum som 'uppenbarligen' särbehandlar kvinnor, stoppar dem i fack och retar dem?

Tack för mig.
 
HALLO

Tycker att alla frågor med sunt ursprung skall få sitt svar. Det har hänt att killar använde alias alltså att man säger: Hej jag heter Karin"
Fastän Karin egentligen heter Pär.
Att det finns ett tjejforum är väl mest för att definiera gränsen... bara för tjejer.
Ett killforum är en bra idé.
Stäm mig om jag har fel men feminister skall väl vara för jämliket. Att ställa en fråga bara för att luften är fri är väl lite fånigt?
Man skall bara fråga om man vill ha svar...hoppas att jag givit några.

KIM
 
Re: förlåt att jag blandar mig i

Fia81; sa:
Är det inte så att flertalet friluftstjejer är lite mer "grabbiga" än genomsnittskvinnan?

Där har du helt plöstligt satt upp gränser för vad som är grabbigt och inte. Är det inte pga dessa gränser som det finns en debat om detta?

Jag möter en massa friluftsintresserade MÄNNISKOR i naturen. Sen om det är killar eller tjejer är ju inte det primära.

Gamla förlegade könsroller blir inte mer aktuella bara för att man tjatar om dem. Om man istället ignorerade det som varit och blickade framåt skulel det hela bli mycket mera positivt.
 
Re: HALLO

ASKER; sa:
Det har hänt att killar använde alias alltså att man säger: Hej jag heter Karin"
Fastän Karin egentligen heter Pär.
Att det finns ett tjejforum är väl mest för att definiera gränsen... bara för tjejer.
Ett killforum är en bra idé.
Att utge sig för att vara av ett annat kön i ett inlägg tror jag är högst ovanligt (även fast jag egentligen heter Amanda ;) )
Lika lite som jag förstår vitsen av att ha ett Tjejforum förstår jag meningen av att ha ett Killforum (alt. Gubbforum).

En fråga om vilken ryggsäck som passar bäst på en kvinna passar mycket bättre i forumet "Utrustning" än i ett forum för tjejer.
Genom att använda sig av vanliga frågor i ett könsrelaterat forum har man själv förpassat sig i ett fack. (Inget ont om någon.)

Stäm mig om jag har fel men feminister skall väl vara för jämliket. Att ställa en fråga bara för att luften är fri är väl lite fånigt?
Man skall bara fråga om man vill ha svar...hoppas att jag givit några.
Ja, de skall stå för jämlikhet, men enligt mina erfarenheter finns det så mycket dubbelmoral i de 'kretsarna'. (Liksom i många andra kretsar.)
Därför är jag inte feminist, utan snarare jämlikhetsivrare.

Quote:
Man skall bara fråga om man vill ha svar...

/
'Amanda'
 
Instämmer med Amanda

Tänkte först skriva ett inlägg i debatten men efter att ha läst Amandas inlägg så ski.. struntar jag i det.

Instämmer med andra ord till föregående talare..

Jan


Fortfarande Humanist
 
Vad är problemet?

Jag förstår inte riktigt vad problemet är. Vad är det som tjejforummet skall vara till för? Jag kan mycket väl förstå att kvinnor kan ha problem som inte männen har tex typ av BH, intimartiklar mm, men dessa frågor antar jag att inte män svarar på. Om nu kvinnorna är besvärade av att ställa frågorna så borde tjejforummet vara spärrat för män. Å andra sidan, berör tex frågan val av ryggsäck, så kan ju en man mycket väl vara insatt i ämnet och tillföra något.

Hans
 
Re: Vad är problemet?

Hutt; sa:
Å andra sidan, berör tex frågan val av ryggsäck, så kan ju en man mycket väl vara insatt i ämnet och tillföra något.

Ja vi män kan ju till och med ha erfarenhet av tjejprylar på det sättet att vi haft kamrater, och liknande, med oss på vandringar, och andra aktiviteter, och på det sättet skaffat oss kunskaper i frågan (nu skulel iofs en amerikansk advokat ropa Hearsay, men det struntar jag i)

Alternativt kan det vara så att man behöver svar på frågor om hur det fungerar för tjejer för att man är/skall vara ledare för tjejer ute i naturen.

Jag har under flertalet år tidigare varit ledare inom friluftsfrämjandet. Och att då gå på fjällvandring med blandade grupper i åldern 14-18 år kan bjuda poå en del intressanta frågor, som man kanske varit mer förberedd på om man kunnat ställa frågor till de erfarna tjejer som finns här på utsidan.


mvh Christian
 
Re: Re: förlåt att jag blandar mig i

chralm; sa:
Fia81; sa:
Är det inte så att flertalet friluftstjejer är lite mer "grabbiga" än genomsnittskvinnan?

Där har du helt plöstligt satt upp gränser för vad som är grabbigt och inte. Är det inte pga dessa gränser som det finns en debat om detta?

Jag hade ett syfte med citationstecknen. Anlita din "kvinnliga" intution och läs en gång till så får du se! :)

Jag formulerade bara FRÅGORna, besvarade dem inte (med flit)...märk väl. Jag lät frågorna hänga i luften, mest för att se om något skulle hända...(och det gjorde det ju!) Jag har inte sagt att ett JA är min sanning, eller att min sanning är den enda. Är inte ute efter att skaffa ovänner jag inte ens känner.
(Observera skillnaden mellan jämlikhet och jämställdhet...ett är önskvärt, ett är det inte och dessutom omöjligt...eller?)
/Sofia
 
KAN inte låta bli!

Hm..
Det här är komiskt...
Endast 2 tjejer har svarat.
Förstår mycket väl att det kan va svårt att hålla inne en kommentar när man känner att man kan hjälpa till men de flesta inlägg här besvaras av fler män än kvinnor. Oavsett om det gäller tjej-specifika produkter eller ej.

Personligen tycker jag det kvittar. Men om en tjej skriver o undrar om byxor för kurviga tjejer o de första 3 svaren kommer från killar som inte verkar medvetna om problemet så undrar man ju. Ni tipsade säkert om bra byxor men det svämmar över av tips om det på det "vanliga" forumet. Problemet är att hitta nåt som passar just en kurvig tjej...
Konstaterade med glädje att ingen kille lagt sig i inlägget om sport-BH ;-)

Så alltså. Det kanske inte skulle skada i vissa fall om tjejerna fick dominera tjejforumet. Men om nån kille nån gång provat en sport-bh eller nån bekväm trosa så för all del! Dela med er av erfarenheten! :)

Tack o hej!
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.