Typ av cykel - Från Sverige till Kina

Fördelen med MTB är ju att du kan ha betydligt större variation i däcksbredd beroende på underlagets beskaffenhet än med en traditionell touringcykel eller hybrid. Vid relativt bra vägar funkar ju 30-40 mm breda (och släta) mtb-däck alldeles utmärkt, samtidigt som du kan välja riktigt breda traktordäck på de riktigt dåliga vägarna i Långtbortistan. Dessutom är mtb-hjulen (559 mm) ca 10% starkare än stora hjul (622 mm).

Nu är väl de flesta mtb-cyklar kanske inte den optimala cykeln för loaded touring, men det finns faktiskt en del touringcyklar som är gjorda för just 559 mm.
/Niklas
 
Bockstyre?

Någon rekommenderade bockstyre. För en som i pricip aldrig har provat bockstyre låter det konstigt eftersom det verkar mer ansträngande att sitta så mycket framåtlutad under långa perioder utan tävlingshets. Har istället sett långfärdscyklar som har uppåtvinklade bare-hands för en rakare ställning som jag själv tycker verkar som ett mer användbart alternativ.

Vad gäller?
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Välj det styre som du är bekvämast med. En stor fördel med just bockstyre, är att du kan växla mellan flera olika handpositioner - och därmed även ryggpositioner - än med rakt styre + långa barends.

Notera dock att racerstyre fordrar speciella (och ofta dyra) reglage, vilket även kan påverka valet av växlar (särskilt bakväxeln) och bromsar. Det finns väl fortfarande inga racerbromsreglage som funkar med V-broms (utan speciell adapter) eller hydrauliska skivbromsar?
/Niklas
 

Bilagor

  • 15685.jpg
    15685.jpg
    16.7 KB · Visningar: 775
Välj det styre som du är bekvämast med. En stor fördel med just bockstyre, är att du kan växla mellan flera olika handpositioner - och därmed även ryggpositioner - än med rakt styre + långa barends.

Notera dock att racerstyre fordrar speciella (och ofta dyra) reglage, vilket även kan påverka valet av växlar (särskilt bakväxeln) och bromsar. Det finns väl fortfarande inga racerbromsreglage som funkar med V-broms (utan speciell adapter) eller hydrauliska skivbromsar?
/Niklas

Tektro RL520 funkar med V-broms och mekaniska skivbromsar för mtb....

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=34840
 
är bra oavsett om du har rakt, svängt eller bockstyre. Mer upprätt sittställning innebär också att styret skall sitta närmare sadeln i horisontalplanet och det fär du med en ställbar styrstam typ den nedan från www.sjscycles.com, http://www.sjscycles.co.uk/ritchey-...-road-ahead-stem-258mm-clamp-black-prod15685/ till och med Biltema har liknande om jag minns rätt.

Thure

Det gäller dock att hitta en variant som inte glappar! Min erfarenhet är att vissa ställbara styrstammar kan glappa en hel del när man står upp och trampar.
/Niklas
 
Kolla in Thorn Raven Tour

Hej jag är just på väg till Kina och har kommit lite mindre än halvvägs. På vägen har jag stött på en massa långfärdscyklister som alla lovordat sitt Rohlof nav. Om pengar inte är ett problem kan du kanske satsa på en Raven Tour från Thorn. Det verkar vara prisvärd för vad man får och såg att de lyckats bra med att anpassa cykeln för navet. En av de jag mötte berättade att rekordet för hur länge navet hållt i km var 130 000 km. Du hinner slita en hel del kasseter under den tiden!

Jag var själv i planeringsträsket för ett halvår sedan och vill egentligen gärna undvika och berätta vad man skall göra och inte eftersom jag tycker det ofta tar upp för mycket av ens tid och det mesta egentlien inte spelar så stor roll. Du kan ta dig till vilken plats som helst på i princip vilken cykel som helst. Jag har träffat folk som med avsikt väljer dåliga cyklar för att de gillar att reparera och ser det som en utmaning att ta sig fram på en usel cykel. Du kommer ha massor av roliga minnen med dig hem om du cyklar på en tre växlad damcykel men om man vill kunna lyfta blicken från styret och kunna slappna av när man cyklar ska du nog ändå satsa på vissa delar. Bra hjul och utrymme för feta däck är att rekomendera, annars kan du egentligen spara rätt mycket stålar på de andra komponenterna. Pakethållaren fram är soft om du lyckas montera i färdiga hål i gaffeln men det går utan om du fixar en bra lösning. Min hemmasnickrade lösning sög så köp något slangklämmesett färdigt från tubus.

Vad gäller aluminium vs stål spelar det egentligen inte så stor roll tycker jag. Jag själv samt hälften av de jag träffat har haft bra ramar i aluminium utan problem.

Om du råkar sitta på en stor summa pengar kan du ju köpa en grym expeditionscykel oavsett om du tänkt använda den för en tid framöver eller i några månader. Men om du aldrig tourat förut, precis som jag, tycker jag det är bättre att rusta upp en befintlig cykel så gott det går. Du kommer lära dig mycket genom att behöva fixa och pyssla med en lite sämre cykel. Sen när du kommit hem efter din långa resa kanske du bestämmer dig för att du vill syssla med långfärdscykling i resten av ditt liv och då kan du ju investera i något stabilare!

Emil - thebigtrip.se
 
Jag skulle aldrig vilja liggcykla på dåliga vägar. Konventionella cyklar är väldigt mycket bättre att hantera när man ska stanna, leda och lyfta.
 
Jag har visserligen aldrig varit på långfärd på två hjul men min 3-väx. Monark rullar 20-30 mil i veckan på asfalt grus och stigar och inget går sönder. Klart man skulle önska fler kuggar i navet nån gång men det har man glömt på backkrönet. skivbromsar, fram i alla fall skulle vara skönt. Inbillar mig att det är tystare. Man kan nog cykla vart som helst på vad som helst. För ett antal år sedan när jag köpte min första bil ( Ford Sierra för 4000 kr ) körde jag tex på semester i Europa utan problem. ;)
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips