Tvätta ull sockor?

Tycker inte det framgår där tyvärr.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
Det skulle ju kunna vara så att mjukgöraren är en enzym, i alla fall så är tvättmedlet enzymfritt om du kollar på listan och läser under Grumme fintvätt. (Och låter bli att använda sköljmedel oavsett.)

Enzymerna tillför en rad olika funktioner i tvättmedlet i övrigt, men där är det lättare att leta enzymfritt än fritt från mjukgörare?

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Woolpowers strumpor har jag många år tvättat i 60°C utan problem. Icebreakers kortärmade blixtlåströjor har jag kört i 30° C ulltvättprogram med vanligt tvättpulver typ Via Color. Fortfarande som nya efter 3-4 års flitig användning.

Thure

Proteiner

Vanligt tvättmedel är gjort att lösa bort bl.a. proteinbaserad smuts ur ej proteinbaserad textil tex cellulosa eller plast.

Då ull är proteinbaserad så är det naturligtvis dumt att tvätta med vanligt tvättmedel.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips