Turtips kring Storulvån?

Skall gå en vecka i Jämtland. Kommer till Enafors m. tåget och återvänder även därifrån.

Någon som har några bra tips?

Vi är två grabbar i god kondition som skall gå med tält och är alltså inte allt för beroende av stugor och fjällstationer...

Ekorrdörren

Hej!
Jag var i Jämtland för en vecka sedan i strålande solsken blandat med åska. I vissa bäckar var vattnet 26 grader varmt, så jag har aldrig varit så ren någon vandring tidigare.... Vi gick till Sylarna, upp på toppen och sedan vidare mot Ekorrpasset och Ekorrdörren. Denna dal är otroligt vacker med små sjöar och bäckar som rinner bland gräsbevuxna ängar.Jag rekommenderar alla jämtlandsvandrare ett besök där. Det var dessutom lugnt och skönt, vi mötte endast tre andra vandrare på hela vägen runt Sylmassivet.
Efter Ekorrdörren gick vi till norska Nedalen och sedan vidare runt Sylmassivet. Även detta en vacker vandringssträcka med fina vyer över essand-sjön.
Ha det så kul!

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ni har nästan hur många möjligheter som helst att ta er antingen mot Sylarna (inlägget ovan) där det finns många fina turer att göra eller att gå åt andra håll, exempelvis mot Gåsen (lite mindre folk generellt). Det hela beror på hur länge ni skall vara borta och vad ni vill göra (om ni exempelvis är intresserade av toppturer eller annat). Studerandet av fjällkartan brukar ge inspiration.

Susanne

(Taxi till) Storulvån - Gåsån vindskydd - Hulkendurre - Helags - Ekorrdörren - Sylarna - Snasahögarna - Silverfallet - Enafors?

Jag gillar speciellt vyn från och själva Hulkendurre / småsjöarnas labyrint mot Helags.

mvh Lukas

Bunnerfjällen

Jag vandrade från Storulvån över Bunnerfjällen och tillbaka för två år sedan. Bortsett från att det var rent vidrigt väder så var det en fin vandring. Ett tips är att göra ett basläger mellan Bunnersjöarna och göra en toppvandring. Jag läste om Bunnerfjällen i boken Okända fjäll (minns inte författaren). Det finns inga utmärkta leder, men det är lätt att hitta med hjälp av beskrivningen i boken. Eftersom det inte finns utmärkta leder möter man inte så mycket folk som man annars brukar göra i Jämtland, om man nu gillar att vara för sig själv en stund.

Tack!

Tack för alla tips!

Det blev en "autobahn-tur". Start direkt från Enafors, upp längs med Silverfallet. Snasahögarna - Ulvåtjärn - Enkälen - Sylarna. Åter över Spåime till Storulvån. Läger där, upp på Getryggen i mycket gott väder, mycket fina vyer. Därefter hem.

En trevlig tur, men lederna var verkligen ordentligt upptrampade i dessa trakter...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips