Turtips kring Storulvån?

Skall gå en vecka i Jämtland. Kommer till Enafors m. tåget och återvänder även därifrån.

Någon som har några bra tips?

Vi är två grabbar i god kondition som skall gå med tält och är alltså inte allt för beroende av stugor och fjällstationer...
 
Ekorrdörren

Hej!
Jag var i Jämtland för en vecka sedan i strålande solsken blandat med åska. I vissa bäckar var vattnet 26 grader varmt, så jag har aldrig varit så ren någon vandring tidigare.... Vi gick till Sylarna, upp på toppen och sedan vidare mot Ekorrpasset och Ekorrdörren. Denna dal är otroligt vacker med små sjöar och bäckar som rinner bland gräsbevuxna ängar.Jag rekommenderar alla jämtlandsvandrare ett besök där. Det var dessutom lugnt och skönt, vi mötte endast tre andra vandrare på hela vägen runt Sylmassivet.
Efter Ekorrdörren gick vi till norska Nedalen och sedan vidare runt Sylmassivet. Även detta en vacker vandringssträcka med fina vyer över essand-sjön.
Ha det så kul!
 
Ni har nästan hur många möjligheter som helst att ta er antingen mot Sylarna (inlägget ovan) där det finns många fina turer att göra eller att gå åt andra håll, exempelvis mot Gåsen (lite mindre folk generellt). Det hela beror på hur länge ni skall vara borta och vad ni vill göra (om ni exempelvis är intresserade av toppturer eller annat). Studerandet av fjällkartan brukar ge inspiration.

Susanne
 
(Taxi till) Storulvån - Gåsån vindskydd - Hulkendurre - Helags - Ekorrdörren - Sylarna - Snasahögarna - Silverfallet - Enafors?

Jag gillar speciellt vyn från och själva Hulkendurre / småsjöarnas labyrint mot Helags.

mvh Lukas
 
Bunnerfjällen

Jag vandrade från Storulvån över Bunnerfjällen och tillbaka för två år sedan. Bortsett från att det var rent vidrigt väder så var det en fin vandring. Ett tips är att göra ett basläger mellan Bunnersjöarna och göra en toppvandring. Jag läste om Bunnerfjällen i boken Okända fjäll (minns inte författaren). Det finns inga utmärkta leder, men det är lätt att hitta med hjälp av beskrivningen i boken. Eftersom det inte finns utmärkta leder möter man inte så mycket folk som man annars brukar göra i Jämtland, om man nu gillar att vara för sig själv en stund.
 
Tack!

Tack för alla tips!

Det blev en "autobahn-tur". Start direkt från Enafors, upp längs med Silverfallet. Snasahögarna - Ulvåtjärn - Enkälen - Sylarna. Åter över Spåime till Storulvån. Läger där, upp på Getryggen i mycket gott väder, mycket fina vyer. Därefter hem.

En trevlig tur, men lederna var verkligen ordentligt upptrampade i dessa trakter...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
HappyL Vill ha utmanande turtips - hjälp! Fjällvandring 9
Struensee Behöver turtips inför sommarens vandring Fjällvandring 4
Glimmerstigen Turtips Norge september Fjällvandring 6
philipö Abisko dagsturer, tre dagar maj. Turtips Fjällvandring 13
cloud76 Vindelfjällen - turtips Fjällvandring 8
Sickansmatte Vandringssällskap alt turtips! Fjällvandring 3
Gunsig Turtips Dovre/Rondane Fjällvandring 1
svebban Vandring/paddling femundsmarka turtips Fjällvandring 2
johan5588 Turtips !? Med start från Våladalens Fjällstation..... Fjällvandring 0
malamuteberger Vandring för nybörjare - turtips Fjällvandring 3
ANNA78 turtips vandring/paddling i norge Fjällvandring 0
fjällfare Turtips efterlyses:Unna Reidavagi/östra delen- svårt?? Fjällvandring 10
Staffan Andersson Turtips i A-plogsfjällen Fjällvandring 7
thomalin Turtips i Jotunheimen Fjällvandring 9
nr23se Många turtips var? Fjällvandring 5
Lämmel Sarek på 8 dagar, turtips? Fjällvandring 7
uljo2 Turtips Börgefjell eller Artfjället/Okstinarna Fjällvandring 1
cloud76 Erfarenheter för området kring Márggo (nordväst om Ritsem)? Fjällvandring 7
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
lovikkavanten Tur kring Sarvesvagge? Fjällvandring 4
trod Sarekkänsla kring Finse? Fjällvandring 3
markus-l Vintertur kring Helags Fjällvandring 0
Merckx Funderingar kring vandringsfilmer Fjällvandring 60
Braxe Tre tältnätter kring Abisko Fjällvandring 20
ABergstrom Vandring kring Kiruna 4nätter. Tips! Fjällvandring 6
Bekvämast Rundturer kring Abisko Fjällvandring 2
Paljen Fina platser kring Trysil Fjällvandring 1
freddoc Råd kring tur i Sarek Fjällvandring 18
syftkompass Råd kring Låktatjåkka - Abisko (via Trollsjön) Fjällvandring 14
dmchris Aktuellt snö och lavinläge kring Abisko/Keb? Fjällvandring 4
westcoasthikers Tips mottages kring vandring i Jämtlandsfjällen + Norska sidan Fjällvandring 3
Struensee Kommentarer kring min Sarekrutt önskas! Fjällvandring 15
Kallman Tankar kring planerad vandring Fjällvandring 5
nicko_ 3-4 dagars vandring kring Dividalen (Indre Troms) Fjällvandring 4
Glännman Åsikter om tankar kring turer runt Singistugorna Fjällvandring 4
Materialaren Tips på dagsturer i området kring Tjeggelvas Fjällvandring 0
Emelie Lovisa Eriksson Vandring kring Abisko Fjällvandring 10
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
vandrafjäll Fjällvandring kring Vilhelmina ? Fjällvandring 6
Lunkan90 Fjällvandring kring Hemavan Fjällvandring 1
mindful Abisko kring 7 till 10 juni Fjällvandring 2
nicko_ Hjälp mig tänka kring sommarens vandringsplaner i Abisko/Kebmassiven. Fjällvandring 12
tobiasdr Vattenflöden kring abisko Fjällvandring 19
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
Coachmike Etapper kring Preikestolen Fjällvandring 0
Gunnar81 Tips kring Grövelsjön? Fjällvandring 6
Gustav Cronhamn Fina turer kring Memurubu Fjällvandring 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...