Turskidor Abisko till Ritsem via norge

Hej hej!

Nu är det dags att börja planera 2026års tur på skidor. Jag har lite olika alternativ som jag tittar på och ett av dom som jag tror mycket på är Abisko till Ritsem via norge. Så här tänker jag att man kan gå

dag 1 Abisko - AbiskoJaure
dag 2 AbiskoJaure - Unna Allakas
dag 3 Unna allakas - Caihnavaggihytta
dag 4 Caihnavaggihytta - HukeJaure
dag 5 HukeJaure - Sitasjaure
dag 6 SitasJAure - Ritsem

Men jag har svårt att hitta information om sträckan mellan Unna allakas och Hukejaure. Går det att gå den vägen? Jag har ingen bra karta över just det området. Jag försöker att kolla lite på UT.no tillsammans med lantmäteriets karta för att avgöra hur man skulle kunna gå, hur långt och svårt det är och om man eventuellt behöver stanna en natt i Gautelishytta också.

Är det någon som har någon erfarenhet? Eller går alla på svenska sidan via tjälka och singhi?

Hejsan,

Har gått dag 1-3 i din planering, men sedan vände vi till baka norrut från Caihnavaggihytta och gick upp till Katterat där tåget stannade på den tiden....

Turen på norska sidan, både söderut till Caihnavaggihytta och sen norröver var både mycket vacker och trevlig. Jag hade personligen valt din tänka väg framför Kungsleden 99 gånger av 100. Minst.

Däremot bör man vara medveten om att det inte finns några markerade vinterleder i Norge, bara ruskmarkering på de mest populära lederna och då bara runt påsk. Så vad det gäller orienteringen bör man känna sig trygg att klara sig på egen hand.

Om vädret och föret bara är ok är det inga problem att gå sträckan Unna allakas - Caihnavaggihytta på en dag. När vi skidade där hade vi vår då 3-årige son i pulkan plus all utrustning och hade inga problem att ta oss fram i god tid. Däremot gör man nog klokt i att räkna med en övernattning i Gautelishytta. När jag mäter på kartan får jag sträckan Caihnavaggihytta - Hukejaure till cirka 30 km, vilket förvisso är görbart men ganska långt om förhållandena inte är de bästa.

Hoppas du får en fin tur!!

/ Stefan

Jag har åkt i motsatt riktning Singi-Sälka-Gautelishytta- Cainavagge-Cunojaure- Hunddalen-Katterat. Mellan Gautelis och Hukejaure är det flackt bl a över en del sjöar och bör funka fint men räkna inte med att det är spårat.

Cainavagge till Gautelis är vackert och lite kuperat men inte avancerat.

Katterat angörs väl fortfarande av lokaltåg?

Thure

Du har rätt Thure. Tror att inte så var fallet efter alla problemen de hade med rälsen förra vintern, men nu verkar tågen stoppa i Katterat igen.

Väldigt fin tur, jag har åkt den (men inte på samma tur) på flera av mina turer, men mest söderifrån på norska sidan. Och jag återvänder ditt i vinter 2026 :) men inte ner till Ritsem - hoppas jag lyckas att åka från Gautelis till Tjäkta denna gång.
Vinterrutan på norska sidan finns inte med på någon onlinekarta om jag minns rätt - men jag har fotat den som finns i flera norska stugor, skall kolla om jag hittar den.
Under tiden liten beskrivning:
Från Unna Allakas till Riksröset 263 (typ) och sen på södra sidan av Cunojaure sikta till renvaktarstugan som finns innan Caihnajohka och passera öster om den. In i dalgången på västra sidan om bäcken (det kan vara öppet vatten i den nedersta delen av ravinen), längre upp kan man gå ner i ravinen och sparar så några höjdmeter innan man kommar ut på sjön 933.
Från Caihnavaggi följar man typ sommarleden - men visst går man över sjön 1090. Sista stigningen upp till passet skall man visa respekt för - den är brantare än resten och har andra branta partier övanför - inte farligt, men risken för laviner finns. På vägen ner kan man ibland hamna på fel sida av en kulle, ingen fara man kommar ned på nästan alla platser. Sista nedfarten till Gautelishyttan verkar brant i början, men är helt Ok.
Från Gautelis till Hukejaure är det nästan platt, men: Gautelisvatnet är regulerat vatten. Genom öar mellan Gautelisvatnet och Vannaksvatnet finns nästan altid öppet vatten. Jag har (om jag minns rätt) alltid passerat det på västra sidan.
Även jag skulle rekomandera att räkna med en extra-natt i Gautelis - och har minst en reservdag till om vädret blir för dåligt för att fortsätta.
Några av mina bilder från området finns här

Om du vill ha en online-karta som täckar svensk och norsk område

Njut
Henning

Jag har gått där ett antal gånger. Det finns alltid en risk för hård sydvind i passet söder om Caihnavagge, så ha en plan B där. Var noga med orienteringen ner mot Gautelis. Och när jag gått andra hållet har jag varit med om att komma ut på is som hängde långt ovanför vattenytan och som var delvis sönderbruten vid öarna på det dämda Gautelivattnet. Så tipset är att hålla sig på land biten närmast Gautelis.
Kolla iskart.no för info om var dämda sjöar brukar vara svaga, det finns en knallröd damm om du skulle vända norrut mot Losi i stället.

Aktuellt

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”Som ett bibliotek – fast med frilufts- och sportutrustning”

I över 120 kommuner kan du låna friluftsutrustning hos Fritidsbanken – den prisbelönta föreningen som vill sänka trösklarna till naturen.

Springa, vandra, fascineras – redaktörens möte med platåberget

Utsidans redaktör Philipp spenderar en helg på Billingen, Västergötlands största platåberg och en av nyckelplatserna i Sveriges första UNESCO-geopark.
Här kommar kartan
Karta2.jpg
Omvägen till Cunojaurehyttan, som på kartan, behövs inte om man inte vill dit. Alla jag har träffat som gick mellan Unna Allakas och Cainhavagge på en dag gick söder om sjön.
På vägen upp mot Caihnavagge är rutan ritat öster om bäcken/ravinen, att jag aldrigt gick där beror mest på att det var ganska ont om snö på den sidan. Men kannske testar jag den nu...
Från Gautelis till Hukejaure är ingen ruta inritad, men den område med risk för öppen vatten är markerad (absoult ingen fel att hålla sig på land väster om den) och annars är det fritt fram... Från Ivarstenen till Hukejaure kan det finnas skoterspår.

Henning

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips