Tur o retur Gotska Sandön?!

Vet att det finns personer som paddlat till Gotska Sandön men kan inte finna någon information om detta "äventyr".
Någon som vet något mer?

Undrande
/niclas

Från Fårö

Funderade för några år sedan på att paddla till Gotska sandön. Efter noggranna överväganden kom jag fram till att ska man paddla dit ska man starta från Fårö. Det är ca 40 km från Fårö till sandön, vilket tar mellan 5 och 6 timmar, beroende på raster etc.

Jag funderade på att försöka från Landsort söder om Nynäshamn, men det är drygt 80 km. Det tycker jag är för långt över öppet hav, vädret kan hinna ändra sig under den tiden.

Men från Fårö vill jag försöka någon gång!

/Staffan

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Från sthlm till Gotska

Jag avsåg nog från Stockholm, ca ett dygn alltså. Verkar vara en storslaget äventyr, men som sagt någon/några har gjort det.
Nån som vet mer?

Paddling är roligast när man ser annat än vatten

Visst är det skoj att ha gjort en längre överfart en gång (för min del Simpsnäs-Mariehamn, 48 km). Men den delen av trippen när man inte ser annat än vatten är rätt trist.

Dessutom kan vädret som sagt lättare ändra sig och tära på krafterna. Vind och tvåmeters vågor gjorde att jag vände och tog färjan på hemvägen från Åland. Det var nog ett vist beslut, då jag var rätt slutkörd när jag kom iland efter 6 timmar och 35 km paddling.

Jesper Wennerholm

Jesper Wennerholm som bland annat paddlat runt Kap Horn och Spaniens nordkust längs Biscaya har paddlat från Trosa till Gotska Sandön. Se bilder på http://www.vitudden.com/jesper_w.htm

Jag har läst någon tidningsartikel om detta i Utemagasinet eller någon annan liknande tidning för ca 3-5 år sedan, Jesper hade någon kamrat med sig.

Thure

Har också för mig att motsvarande tur gjordes av Linköpingsbor på 30 eller 40-talet. Typ paddla till Stockholm köpa kompass och återvända till Linköping via Gotska Sandön, Gotland och Öland.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips