Tung kamerautrustning på turer

avslutad210712

Gäst
Jag har LowePro TopLoad zoom AW modell större, den har regnskydd inbyggt, och sjölva väskan ör i sig ocksåp impregnerad. Har klarat mig fin fint med det

Som redan nämts så finns väskorna i väderskyddat utförande.

Dock har jag ännu aldrig tagit bort väskan från bröstet oavsett hur mycket det än har regnat och min förra dslr överlevde det liksom min aslr (den var jag dock lite försiktigare med och stoppade in i ryggsäcken ibland). När min förra dslr (icke vädertätad) slutade fungera efter att ha ramlat i sten uppe vid Låktatjåkka så köpte jag en väderskyddad dslr just med tanke på fjällfärderna.
 
Som redan nämts så finns väskorna i väderskyddat utförande.

Japp, AW är just All Weather

Har en ryggsäck från Lowe Pro som heter det med, och boy testade jag det ordentligt?

Iguazofallen, båttur nedanför, jag i båten med kamerarygga och allt. De delade ut små vattentäta påsar för kameror, men min rymdes ju inte, tackade nej . Jag hade ju en All Weather rygga:cool:. Sen när det var dags, stoppade ner kameran, stängde och sen körde de in hela båten under fallet. Kändes som om man fick ett gäng fulla badkar i nacken varje sekund. När de körde ut båten och satte fart nedför floden förbannade man ju sig själv för sin arrogans, men tänkte. Nåja sötvatten iallafall, inte salt.

Öppnade ryggen, och överst i den hade jag lagt min skjorta. Tog förvånat upp en snustorr skjorta.

Så nog är de All weather allt. Har testat.

Christian
 
Dock har jag ännu aldrig tagit bort väskan från bröstet oavsett hur mycket det än har regnat och min förra dslr överlevde det liksom min aslr (den var jag dock lite försiktigare med och stoppade in i ryggsäcken ibland).

också intressant information! jo det är klart att den bör ju bl lite skyddad bara av att hänga mot bröstet, utom möjligen då regnet blåser in framifrån. GDS-varianten med Exped-påsen ser ändå väldigt intressant ut för en lättpackare med kamerautrustning :)
 

avslutad210712

Gäst
också intressant information! jo det är klart att den bör ju bl lite skyddad bara av att hänga mot bröstet, utom möjligen då regnet blåser in framifrån. GDS-varianten med Exped-påsen ser ändå väldigt intressant ut för en lättpackare med kamerautrustning :)

Troligen kommer min nästa kameraväska att bli hemmagjord för Toploadern är inte gjord för fjällvandrare i första hand viktmässigt. Har redan börjat samla på lite stötskyddande material på jobbet som jag skall testa och se så att det inte suger åt sig vatten. Dock dubblerar min Toploader även som förvaring för GPS vilket jag antingen får lösa på annat sätt eller fixa i mitt hemmabygge. Väldigt praktiskt att ha GPS'n hängande på bröstet.
 
Bröstsele..

Nu har jag inte läst hela tråden, så någon kanske redan givit detta svar!!

Jag vandrar i Alperna då och då, och förra året köpte jag en Lowepro Top Load 70. Till denna följer en bröstsele, som gör att jag tar först på mig denna väska, vilket gör att kamerna sitter lättillgänglig på framsidan. Ryggsäcken med övrig packning tar jag sedan på som vanligt. Selen stör inte på något sätt den vanliga ryggsäcken. Gick denna gång en 3 dagar lång vandring. Stativet fäste jag på ryggsäcken.

Så en kameraväska med bröstsele kan jag rekommendera. Självklart måste man tänka över vilken utrustning som behövs under tiden, och inte släpa med sig för mycket. Jag fick även plats med diverse energigivande snacks, telefon, kikare osv i Lowepro-väskan..
 
Har också köpt mig lowe pro toploader 70 som går utmärkt att hänga på bröstet i ryggsäcken. Säckens axelremmar har D-ringar som jag fäster kameraväskan i med karbinhakar. Fäster man direkt utan förlängning kan det vara svårt att se var man sätter fötterna men det anpassar man lätt efter behov.

Det tillhörande regnskyddet tycker jag verkar vekt och inte alls igenomtänkt. Det är 5 öppningar/genomförningar i det så vid riktigt rusk så är jag tveksam till att det duger. Håller på och funderar kring en vattentät påse som i andra tråden men har inte löst hur den fortfarande ska sitta på samma sätt.
 
Tack för alla svar :)

Visserligen väger inte min utrustning i 12-kilosklassen men väl några extra kilon.
Jag har funderat på om det kanske är vettigare att bestämma sig redan innan man ger sig ut om det är vandringen eller en fototur som är målet. Har nämligen märkt att det krävs en annan typ av sinnesstämning när man är ute på enbart fototur. Då är jag fokuserad på att fota och glömmer tid och rum. Är det vandring som gäller räcker det med enbart kamerahus och ett normalzoomobjektiv. Tyngre utrustning får stanna hemma. Är det däremot en ren fototur blir det bil till specifika platser där man kan gå kortare sträckor med sina utrustning. :)
I övrigt funderar jag på vad det finns för vettiga alternativ till fotoryggsäckar som är anpassade för kamerautrustning men ändå rymmer lite annat man behöver på dagsturer?
Gärna inte med det klassiska här-kommer-jag-med-dyr-kamerautrustningsväska-utseendet ;)

Jag har denna ryggsäck och är super nöjd!
http://www.dakine.com/sport-packs/photo/sequence/

Sen finns det storleken större också om man vill har mycket grejer man vill ha med sig.
http://www.dakine.com/sport-packs/photo/reload/

Två enligt mig grymma säckar som inte skriker "karmautrustning" om, plus att man har öppningen på baksidan vilket är bra när man lägger ner ryggan och öpnnar den, minimerar risken för att grejerna ska bli blöta plus stöldrisken.
Jag valde Dakine Sequence ryggan för vill ha 2 i 1 rygga så när jag inte går på tur och känner för att inte ha en rygga med mig så har jag en utmärkt väska istället.

M
 
I begränsningen visar sig mästaren.

Aldrig mer ett ont ord om trasiga fioler!
En gång hörde jag Mästaren spela på bara två strängar.

Han stod bland träden
och spelade på sitt älsklingsinstrument,
hymn efter hymn, visa efter visa,
utkristalliserad smärta, och jag visste:
Den fiolen var jag!

Andra skulle inte ha ansett mig värd att spela på,
men i hans händer dög jag!

Bo Setterlind


En kamera med prestanda motsvarande eller överträffande vad stora fotografer som Adams, Capa eller Cartier-Bresson skapade sina mästerverk med ryms idag i en jackficka. Känner man att man måste släpa på en ryggsäck full med utrustning så kanske man skulle må bra av att ge sig ut med en Minolta Hi-Matic (eller motsvarande) och några rullar film? Eller en Lumix LX-3 (som väl idag betraktas som närmast antik men som man kan ta väldigt bra (eller dåliga om man är lagd åt det hållet) bilder med? Eller mobilen. Att ta bra bilder handlar ganska litet om vilka grejor man använder utan handlar mest om talang, skicklighet och inställning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
donutz Komponering av kamerautrustning för fjäll och vardag Fototeknik 15
rangefinder vandring med kamerautrustning Fototeknik 10
Chrille74 Vill ha tips på bra funktioner att redigera bilder med Fototeknik 1
hsp Kamera kan ej spara på minneskortet Fototeknik 3
hsp Raw fil på camera som ger Jpg som Std. Fototeknik 2
Polarnatt Tips på lätt och nätt systemkamera Fototeknik 17
sladdis App till xperia med längre tid på självutlösare? Fototeknik 3
KristianMattiasson bra stativ för fjällen men även på andra platser Fototeknik 13
Lägga upp foton på Google Earth Fototeknik 1
avslutatmedlemskap160620 Batterier till kamera på vandring Fototeknik 21
maarkstrom Bra kamera att ha med på äventyr? Fototeknik 8
HPP Problem med bildvisning på forumet. Fototeknik 1
äventyrssugen Upplivningsförsök på batteri Fototeknik 3
gahm Att tänka på vid kallt väder? Fototeknik 2
mordarsnigel2 tips på GPS Fototeknik 0
t_andersen Dynamic range på fjället Fototeknik 13
landonia Kompaktkameraväska att fästa på en haglöfs oxo säck? Fototeknik 4
niklaz Okularskydd på kikare, vill inte tappa bort en gång till Fototeknik 11
4623 Begagnat, vad ska jag tänka på? Fototeknik 2
Emiliaskersund Söker konkreta tips på bra systemkamera för under 8k Fototeknik 19
gro Frost på mattskiva Fototeknik 12
Sandrae Övergivna ställen i Göteborg att fotografera på? Fototeknik 5
Lindapinda Ladda digitalkameran på långa vandringar? Fototeknik 24
ekaterin Brus i P-läge på Nikon D80 Fototeknik 4
Håkan K Kameraexperten - blåst på pengarna? Fototeknik 1
peter1969 Filma på tur? Fototeknik 11
alven Foto på canvas Fototeknik 19
JohnnyL Spara foton på minneskort Fototeknik 10
bjonil Vad ska man satsa på för objektiv? Fototeknik 15
seobserver På gränsen till Fototeknik 16
Colt3n Kvalitén på bilden när man spelar in! Fototeknik 1
pentax4fun Systemkamera på joggingturen Fototeknik 1
J_B Bära Systemkamera på vandring Fototeknik 13
Ralph4info Kan en Sony HC-7 & Teleobjektiv * 2,0 verkligen ge kvalite på 20ggr Optisk ?? Fototeknik 2
Davva2 Digital SLR eller videokamera på fjället Fototeknik 8
spiTe Ljudbortfall på bröllopsvideo! hjälp Fototeknik 2
AsaHellstrom Ta med systemkamera eller inte på vandring? Fototeknik 27
.:maria:. min kamera avled på fjället - dags för en ny! Fototeknik 17
cyanopsis digitalkamera som laddar på USB Fototeknik 11
Blåbär Bärbar bator med på långcykling? Fototeknik 11
xtrem Fuji Finepix F11 på REA! Fototeknik 0
Toval Är det dumt att slå till på en dynax 5d nu? Fototeknik 3
Dragstaren Foto på DVD Fototeknik 5
frarol Se inspelat på DVD:n, hur? Fototeknik 2
deeppowder Stativ på kajaken Fototeknik 0
montanaemma Tips på snöbilder? Fototeknik 12
oskarlind Tips på DV-kamera och pennlins??? Fototeknik 4
malamuteberger Tips på enkel allväders-digitalkamera Fototeknik 5
stefan.andersson_perstorp.com Instruktionsbok till Canon Powershot S1 IS på Svenska Fototeknik 1
jd Hur tar man kort på sig själv? Fototeknik 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...