Tung kamerautrustning på turer

avslutad210712

Gäst
Jag har LowePro TopLoad zoom AW modell större, den har regnskydd inbyggt, och sjölva väskan ör i sig ocksåp impregnerad. Har klarat mig fin fint med det

Som redan nämts så finns väskorna i väderskyddat utförande.

Dock har jag ännu aldrig tagit bort väskan från bröstet oavsett hur mycket det än har regnat och min förra dslr överlevde det liksom min aslr (den var jag dock lite försiktigare med och stoppade in i ryggsäcken ibland). När min förra dslr (icke vädertätad) slutade fungera efter att ha ramlat i sten uppe vid Låktatjåkka så köpte jag en väderskyddad dslr just med tanke på fjällfärderna.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Som redan nämts så finns väskorna i väderskyddat utförande.

Japp, AW är just All Weather

Har en ryggsäck från Lowe Pro som heter det med, och boy testade jag det ordentligt?

Iguazofallen, båttur nedanför, jag i båten med kamerarygga och allt. De delade ut små vattentäta påsar för kameror, men min rymdes ju inte, tackade nej . Jag hade ju en All Weather rygga:cool:. Sen när det var dags, stoppade ner kameran, stängde och sen körde de in hela båten under fallet. Kändes som om man fick ett gäng fulla badkar i nacken varje sekund. När de körde ut båten och satte fart nedför floden förbannade man ju sig själv för sin arrogans, men tänkte. Nåja sötvatten iallafall, inte salt.

Öppnade ryggen, och överst i den hade jag lagt min skjorta. Tog förvånat upp en snustorr skjorta.

Så nog är de All weather allt. Har testat.

Christian

Dock har jag ännu aldrig tagit bort väskan från bröstet oavsett hur mycket det än har regnat och min förra dslr överlevde det liksom min aslr (den var jag dock lite försiktigare med och stoppade in i ryggsäcken ibland).

också intressant information! jo det är klart att den bör ju bl lite skyddad bara av att hänga mot bröstet, utom möjligen då regnet blåser in framifrån. GDS-varianten med Exped-påsen ser ändå väldigt intressant ut för en lättpackare med kamerautrustning :)

avslutad210712

Gäst
också intressant information! jo det är klart att den bör ju bl lite skyddad bara av att hänga mot bröstet, utom möjligen då regnet blåser in framifrån. GDS-varianten med Exped-påsen ser ändå väldigt intressant ut för en lättpackare med kamerautrustning :)

Troligen kommer min nästa kameraväska att bli hemmagjord för Toploadern är inte gjord för fjällvandrare i första hand viktmässigt. Har redan börjat samla på lite stötskyddande material på jobbet som jag skall testa och se så att det inte suger åt sig vatten. Dock dubblerar min Toploader även som förvaring för GPS vilket jag antingen får lösa på annat sätt eller fixa i mitt hemmabygge. Väldigt praktiskt att ha GPS'n hängande på bröstet.

Bröstsele..

Nu har jag inte läst hela tråden, så någon kanske redan givit detta svar!!

Jag vandrar i Alperna då och då, och förra året köpte jag en Lowepro Top Load 70. Till denna följer en bröstsele, som gör att jag tar först på mig denna väska, vilket gör att kamerna sitter lättillgänglig på framsidan. Ryggsäcken med övrig packning tar jag sedan på som vanligt. Selen stör inte på något sätt den vanliga ryggsäcken. Gick denna gång en 3 dagar lång vandring. Stativet fäste jag på ryggsäcken.

Så en kameraväska med bröstsele kan jag rekommendera. Självklart måste man tänka över vilken utrustning som behövs under tiden, och inte släpa med sig för mycket. Jag fick även plats med diverse energigivande snacks, telefon, kikare osv i Lowepro-väskan..

Har också köpt mig lowe pro toploader 70 som går utmärkt att hänga på bröstet i ryggsäcken. Säckens axelremmar har D-ringar som jag fäster kameraväskan i med karbinhakar. Fäster man direkt utan förlängning kan det vara svårt att se var man sätter fötterna men det anpassar man lätt efter behov.

Det tillhörande regnskyddet tycker jag verkar vekt och inte alls igenomtänkt. Det är 5 öppningar/genomförningar i det så vid riktigt rusk så är jag tveksam till att det duger. Håller på och funderar kring en vattentät påse som i andra tråden men har inte löst hur den fortfarande ska sitta på samma sätt.

Tack för alla svar :)

Visserligen väger inte min utrustning i 12-kilosklassen men väl några extra kilon.
Jag har funderat på om det kanske är vettigare att bestämma sig redan innan man ger sig ut om det är vandringen eller en fototur som är målet. Har nämligen märkt att det krävs en annan typ av sinnesstämning när man är ute på enbart fototur. Då är jag fokuserad på att fota och glömmer tid och rum. Är det vandring som gäller räcker det med enbart kamerahus och ett normalzoomobjektiv. Tyngre utrustning får stanna hemma. Är det däremot en ren fototur blir det bil till specifika platser där man kan gå kortare sträckor med sina utrustning. :)
I övrigt funderar jag på vad det finns för vettiga alternativ till fotoryggsäckar som är anpassade för kamerautrustning men ändå rymmer lite annat man behöver på dagsturer?
Gärna inte med det klassiska här-kommer-jag-med-dyr-kamerautrustningsväska-utseendet ;)

Jag har denna ryggsäck och är super nöjd!
http://www.dakine.com/sport-packs/photo/sequence/

Sen finns det storleken större också om man vill har mycket grejer man vill ha med sig.
http://www.dakine.com/sport-packs/photo/reload/

Två enligt mig grymma säckar som inte skriker "karmautrustning" om, plus att man har öppningen på baksidan vilket är bra när man lägger ner ryggan och öpnnar den, minimerar risken för att grejerna ska bli blöta plus stöldrisken.
Jag valde Dakine Sequence ryggan för vill ha 2 i 1 rygga så när jag inte går på tur och känner för att inte ha en rygga med mig så har jag en utmärkt väska istället.

M

I begränsningen visar sig mästaren.

Aldrig mer ett ont ord om trasiga fioler!
En gång hörde jag Mästaren spela på bara två strängar.

Han stod bland träden
och spelade på sitt älsklingsinstrument,
hymn efter hymn, visa efter visa,
utkristalliserad smärta, och jag visste:
Den fiolen var jag!

Andra skulle inte ha ansett mig värd att spela på,
men i hans händer dög jag!

Bo Setterlind

En kamera med prestanda motsvarande eller överträffande vad stora fotografer som Adams, Capa eller Cartier-Bresson skapade sina mästerverk med ryms idag i en jackficka. Känner man att man måste släpa på en ryggsäck full med utrustning så kanske man skulle må bra av att ge sig ut med en Minolta Hi-Matic (eller motsvarande) och några rullar film? Eller en Lumix LX-3 (som väl idag betraktas som närmast antik men som man kan ta väldigt bra (eller dåliga om man är lagd åt det hållet) bilder med? Eller mobilen. Att ta bra bilder handlar ganska litet om vilka grejor man använder utan handlar mest om talang, skicklighet och inställning.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips

• Hold your horses! eller, Sakta i backarna.

Hold your horses…eller Sakta i backarna! Jag sitter vid jokken Njabbejokkå vid backen ned till Suorva. Jag sitter här och pustar efter den mycket ...
    Anders_sthlm
  • Norra Mora vildmark

Norra Mora vildmark är ett stort naturreservat i det nordvästra hörnet av Mora kommun, drygt 6 mil norr om Mora. Stora delar av området ligger mer än ... 2 kommentarer
    hansnydahl
  • Vandring på Hoverberget 250629

En fin promenad med min son Emil. Upp på Hoverberget, fika, kika på Rämnaren och gå ner på andra sidan.
    personnvik
  • Mitt-Skåne - Vulkaner och Mangroveträsk

Vi vandrar på små skogsvägar. Kanske samma sträcka som Karl XI marscherade under de skånska krigen i sin jakt på Snapphanarna.
    Anders Hermansson
  • Bestigning av Kilimanjaro, del 3, slutet

Kilimanjaro-dagboken, del 3 ”Jag mår lite bättre idag”, sa Richard när vi alla samlades i mattältet för frukost. ”Jag tog en paracetamol och tro ... 1 kommentar
    explorermikaelstrandberg
  • En utenatt i månaden – ett äventyr som blev en livsstil 

Allt började med en fråga: ”Vad ska du göra efter det här?” Det var efter att jag fått utmärkelsen ”Årets näräventyrare 2012” och mina äventyr börjat ...
    Helena Rosquist
  • Bokskogens spännande historia - Bönderna som plundrade vinkällaren

Sommaren 1811 var det revolutionär stämning bland allmogen. Tvångsutskrivningar till Sveriges deltagande i Napoleon-krigen var minst sagt populärt. ...
    Anders Hermansson
  • Vandring runt Skoarkki - 2

Andra delen av vandringen runt Skoarkki. Vandringen fortsätter genom dalgångarna/bergspassen Skájdásjvágge och Basstavágge. Tid: 27:e juni till ... 2 kommentarer
    hansnydahl
  • Vuojnestjåhkkå

En dagsutflykt till den 1968 meter höga toppen av Vuojnestjåhkkå. Därefter var tanken att jag skulle vandra runt Sarektjåhkkåmassivet och tillbaka ... 3 kommentarer
    hansnydahl
  • Stanna eller gå vidare?

Någonsin funderat på om det är läge att stanna i lägret eller sänka huvudet och pusha vidare? Det är svårt att säga att såhär är det, var gränsen går ...
    Daniel Vilhelmsson Wesén