Hur lätta stativ klarar man sig med?

En fråga till er som ger er ut på vandring med kamera och stativ - hur lätt kan stativet vara men ändå fungera bra i blåst och med långa slutartider?

Det jag fått lära mig är att ett stativ skall vara tungt och det ger stabilitet. Mitt väger ca 3kg med kula och har alltid fungerat bra, kan även vikas ner i spagat så kameran hamnar i marknivå, men är inget jag skulle vilja släpa med ut i fjällen.

Förstår att det hänger ihop med hur tung kameran är, i mitt fall väger hus+17-50mm ca 1450g, kortare turer kan jag tänka mig att även ta med ett längre telezoom och då blir vikten hus+150-500mm ca 2900g.

Vore det bättre att inte ha med stativ och istället försöka använda befintliga stenar eller ta med en rispåse eller liknande att lägga kameran på?

Jag vill använda stativet främst för långa slutartider, i mörker kan det bli rätt många minuter, men även att det är stadigt när det blåser rejält.

Vad har ni för erfarenheter av era stativ?

Mikael
 
Jag hade ett Velbon 3 ben teleskop mod klart under 3 kg och ett gitzo 1 ben ca 170 cm detta anv mest även med 300 mm tele och 2x konv + Nikon fe2 med motor.
Men långa tider har jag endast anv hemma och då vindstilla.
Jag hade ca 5 kg foto utr inkl då 1 rulle 36 om dagen,och någon stans måste man sätta en viktgräns min packning var ofta 36 kg vid start fast oftast bara 1/2 tält och köks vikt om jag gått själv 2 kg till.

Jag träffade en nu i år i Norge som hade digital mellanformat och kompakt zoom i 100.000 prisklass totalt och gjorde mest lanskapsfoto inget stativ där utan man anv kanske en rispåse eller uppblåsbar kudde och en sten eller tuva som stöd.
Nu har jag en Cannon G12 som jag tar ok ´minnes´bilder med fotar gör jag hemma.
Hade ändå ca 1 kg elskrot med.
 
Jag beslutade tidigt inför övergången till digitalt att min digitala systemkamera inte skulle vara större och tyngre än de analoga systemkameror jag använde, med vetskap om att en tyngre kamera skulle bli en hyllvärmare och inte få följa med ut som jag ville. Valet i mitt fall föll på m43 som med kamerahus och ett kompetent zoomobjektiv (12-45 eller 12-60) landar på under kilot totalt, och med den fantastiska bildstabilisering som finns inbyggt i kamerahuset klarar jag även långa exponeringstider på frihand. Givetvis inte nattbilder med flera sekunders exponeringstid, men då får jag förlita mig på naturliga stativ som stenar, kullar mm som jag gjorde även på den analoga tiden.
Då mina vandringar ofta är över veckan i längd måste jag effektivt kompromissa med vikt på packningen så runt kilot för fotoutrustningen är för mig en acceptabel kompromiss. Skulle jag ta med ett stativ ut på turen hade jag valt ett kompakt stativ typ Gorillapod 1k.
 
Glömde att du kan kolla på beg trästativ ev från byggbranchen ev även i AL jag har ett till ett Antikt avvägningsinstrumenmt.(ej till salu)
I byggbranschen är ett bra stativ en förutsättning för ett lyckat jobb.
Förr kanske inst. vägde 1 kg och mer avancerade 5 kg, nu kanske några kg och ibland 100T prisklass då får ej stativet välta och några instrument på lager i bilen har man normalt ej.
Platsen får man oftast ej välja mer än kanske någon dm för placering för att instrumentet ska kunna ˋse´mätpunkten.
Lika här med foto tex av lanskap att du vill ta bilden från en ganska bestämd plats,störst problem är ju med stora stenhällar om det blåser och finns risk för att välta.
Ett tips är att i ´fält´öka vilkten med stenar på lämliga ställen,samt trycka ner stativet ordentligt i marken.
Man kan även ha tygpåsar som man fyller med sand/småsten med snören som man binder fast på stativet.
 
Jag har under ett antal år använt ett Sirui 2205X som jag tycker funkat fint (blev tyvärr stulet ur bilen i somras..). Jag använde det främst för nattfoto (typ norrsken) och för väldigt långa exponeringar dagtid (4-8 min) och jag har kört främst Nikon D810 och Z6II och vidvinkligare gluggar som Irix15/2.4 och normalzoomar (använder sällan längre brännvidder för långa exponeringar). Har inte upplevt det som vindkänsligt.
 
En fråga till er som ger er ut på vandring med kamera och stativ - hur lätt kan stativet vara men ändå fungera bra i blåst och med långa slutartider?

Det jag fått lära mig är att ett stativ skall vara tungt och det ger stabilitet. Mitt väger ca 3kg med kula och har alltid fungerat bra, kan även vikas ner i spagat så kameran hamnar i marknivå, men är inget jag skulle vilja släpa med ut i fjällen.

Förstår att det hänger ihop med hur tung kameran är, i mitt fall väger hus+17-50mm ca 1450g, kortare turer kan jag tänka mig att även ta med ett längre telezoom och då blir vikten hus+150-500mm ca 2900g.

Vore det bättre att inte ha med stativ och istället försöka använda befintliga stenar eller ta med en rispåse eller liknande att lägga kameran på?
Jag är inte kvalificerad att svara då jag hittills inte tagit med något stativ på vandring. Men:

Det är väl egentligen inget självändamål att stativet är tungt. Huvudsaken är att det är så styvt att resonansfrekvensen ligger långt från det som kan rubba stabiliteten (vind exempelvis). Dock står ett tyngre stativ stabilare på ett sviktande underlag. Ett sätt att göra ett lätt stativ tyngre är att hänga en vikt mellan stativbenen, alternativt spänna ner det mot marken mot en sten eller mot ryggsäcken.
 
Ulanzi MT-28 och en liten SIRUI kula. Klara av mina Sony A7S med 2.8 normalzoom. Väger 330 gr. (Stativ inkl. kula).
Funkar t.o.m. med min Zeapon elektriskt pan huvud mittemellan, den väger 1,1 kg med batteri.
DSC04870.jpg
 
Både Zeiss och Leitz har lösninga se ovan Dietlevs bordsstativ, ovanpå kan man mellankoppla panoramahjälpmedel etc, Finessen med ett lågt stativ är att det även kan brukas vid macrofotografering av flora och insekter.

go tur
 
Tack alla för svar.
Intressant att höra vad som fungerar för er. Lite hade jag även hoppats på svar av typen 'jag använde ... men det fungerade inte alls.

@HansBertil : tänkvärt - jag har kanske stirrat mig blind lite för mycket på att tungt är bra.

Mikael
 
Senast ändrad:
Bästa stativ är jo väldigt subjektivt och beror mycket på vad man vill använda den till.
De flesta lättvikts stativ är jo relativ stadigt sålänge du inte drar ut de till max. Det gäller t.ex. både min Ulanzi och min Sirui Traveler 5C. Ska jag använda min Traveler 5C för långtidsexponeringar eller med en lätt Fluidhead för filmning, finns det ingen chans i världen att ha den helt utdragen. Den flexar helt enkelt för mycket, även om man tynger ner den. Men nöjer man sig med att bara ha 2 eller max 3 bensegment utdragen (skippa de tunnaste segment) och dessutom undviker att dra ut mittpelaren (jag tog bort den helt för att spara vikt), då är stativet hur stadigt som helst.

Mitt slutsats är att det bästa stativet är det som är med för att även en "dålig" stativ är stadigare än frihand. Och måste det vara liten och lätt för att komma med, då få det vara så.
Hur bra ett stativ fungerar beror till största delen på användaren. Kan du de svaga punkterna i din utrustning och har lärt dig att kompensera för dessa, då är det inga svaga punkter längre. Det gäller mer eller mindre all utrustning.
 
På mina vandringar bär jag med ett litet gorilla-stativ. Litet, nätt och kan även sättas fast på träd, stängsel eller vad man nu kan tänkas passera. Bra för att komma lågt undan vind och flexibel på alla sätt. och, tar minimalt med plats. Jag har en sony a6300 och använder lite olika objektiv från 16-55 till 70-350
 
Vintertid är mitt stativ min ena skidstav med en insatt stativgänga i toppen. En verklig KISS! Jo jag vet att det finns två gängstandard det har jag löst med en 3/8" på den ena och 1/4" på den andra.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...