Trött på Silva.....

Hej och hå...här har man köpt en Silva Multi-Navigator och allt fungerar bra. Men..nu tänkte man sig att uppgradera mjukvaran i instrumentet. Då tycker Silva att man ska vara tvungen att köpa ett värdelöst kartprogram, Global Map Planner, för att lyckas med den uppgiften.
Skärpning!! Frågan är om det inte blir en Garmin nästa gång....

//Per

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Instämmer

Krux; sa:
Hej och hå...här har man köpt en Silva Multi-Navigator och allt fungerar bra. Men..nu tänkte man sig att uppgradera mjukvaran i instrumentet. Då tycker Silva att man ska vara tvungen att köpa ett värdelöst kartprogram, Global Map Planner, för att lyckas med den uppgiften.
Skärpning!! Frågan är om det inte blir en Garmin nästa gång....

//Per

Instämmer, men jag har för mig att det även krävs dataprogram för att uppgradera Garmin eller Magellan. Dock får du med en bra datakabel om du köper Silvas Global Map Planner...
/Niklas

Oj vilken generositet....varför måste man som konsument känna sig VANSINNIGT utnyttjad....??? Först köper man en pryl som ska användas på ett visst sätt...sedan ska man behöva köpa till den ena prylen efter den andra för att skiten ska fungera fullt ut.
Silva är kanske inte sämre än någon annan men ändå....tråkigt är det.

Pust..//Per

Har du frågat Silva?
Det finns ett program som fixar uppdateringen utan att du måste köpa Map planner.
Förr fanns det hos http://www.brunton.com men jag hittade inte det nu när jag ögnade igenom siten.
Vad har du för version nu, 216 tror jag senaste är.

Hej Gunnar...
Ja, jag har mailat Silva men har inte fått något svar..*förvånad?*. Men tack för tipset...jag ska givetvis kolla upp detta med Brunton!! Jag har version 2.13 i min apparat.....

MvH
//Per

Jag har också skickat mejl till Silva utan att få svar. Mycket dåligt. Det ger inget positivt intryck av dem som företag.

Däremot gick det mycket bättre när jag använda telefonen. Svaret jag fick på just den fråga du ställde var att det bara var att komma in på Silvas kontor så fixade de uppgraderingen medan man väntar. och det går väl bra om man befinner sig i Stockholmstrakten (det ligger i Sollentuna), men kanske inte är lika simpelt om man bor någon annanstans i Sverige.

Det går visserligen att skicka den också, men då är man ju efter ett par uppgraderingar uppe i samma pengar som Map Planner kostar med dagens portokostnader.

Program och Garmin

För att uppdatera en Garmin behövs förvisso också ett program. Det kallas för UPDATER (logiskt nog) och ingår i filen som man laddar hem, när man hämtar själva uppdateringen.

Anders

Det här med gammal mjukvara är ett problem som bara kommer att öka. Motdraget från oss konsumenter är väl att kräva att prylen åtminstone har senaste mjukvaran vid köptillfället. Tillverkarna utnyttjar det faktum att kunderna uppdaterar själva, till att skära ned sina kostnader för provning. Kunderna får köpa och sedan prova produkten, maila till supporten och vips har företaget fått den hjälp de behöver i sin slimmade organisation. En ny mjukvara läggs ut på nätet och sedan får kunden själv tanka ned den. Om något går galet får dessutom kunden ta smällen, för man uppdaterar på eget ansvar. Smart eller hur.
Det här kommer säkert utökas med alltfler prylar, som TV, video, kameror, bilar kylskåp mm.
Jag har själv en Garmin Etrex som jag uppdaterat säkert 6-7 gånger, dock utan några större problem än att jag fick anskaffa en datorkabel. Att en kabel ingår borde väl vara det minsta man kan begära.

/Hans

Jag köpte min Magellan via GPS warehouse och då fick man med kabeln, har förstått att ÅF i sverige tar ut kablen. Kolla vad kablarna kostar så förstår man att dom tjänar rätt grymt med pengar på dom.

Mvh
Uffe

Programvara

Hutt; sa:
Det här med gammal mjukvara är ett problem som bara kommer att öka. Motdraget från oss konsumenter är väl att kräva att prylen åtminstone har senaste mjukvaran vid köptillfället. Tillverkarna utnyttjar det faktum att kunderna uppdaterar själva, till att skära ned sina kostnader för provning. Kunderna får köpa och sedan prova produkten, maila till supporten och vips har företaget fått den hjälp de behöver i sin slimmade organisation. En ny mjukvara läggs ut på nätet och sedan får kunden själv tanka ned den. Om något går galet får dessutom kunden ta smällen, för man uppdaterar på eget ansvar. Smart eller hur.
Det här kommer säkert utökas med alltfler prylar, som TV, video, kameror, bilar kylskåp mm.
Jag har själv en Garmin Etrex som jag uppdaterat säkert 6-7 gånger, dock utan några större problem än att jag fick anskaffa en datorkabel. Att en kabel ingår borde väl vara det minsta man kan begära.

/Hans

Så är det säkert. Men min Garmin 12CX har Garmin visserligen inte uppdaterat programvaran sedan jag köpte den. Version 2.01 från 24 mars 1999 är den senaste. Antingen är kanske programvaran "felfri" eller så struntar man i ”gamla” produkter.

Men vissa (program)tillverkare är ännu värre. De har ingen support alls. När dom förhoppningsvis rättat till de fel som kunderna upptäckt, ger dom visserligen ut en ny version, men då får man som kund betala igen och åter finna att man fått en produkt behäftad med en massa fel.

/ Per Brune

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips