Trött på Silva.....

Hej och hå...här har man köpt en Silva Multi-Navigator och allt fungerar bra. Men..nu tänkte man sig att uppgradera mjukvaran i instrumentet. Då tycker Silva att man ska vara tvungen att köpa ett värdelöst kartprogram, Global Map Planner, för att lyckas med den uppgiften.
Skärpning!! Frågan är om det inte blir en Garmin nästa gång....

//Per
 
Instämmer

Krux; sa:
Hej och hå...här har man köpt en Silva Multi-Navigator och allt fungerar bra. Men..nu tänkte man sig att uppgradera mjukvaran i instrumentet. Då tycker Silva att man ska vara tvungen att köpa ett värdelöst kartprogram, Global Map Planner, för att lyckas med den uppgiften.
Skärpning!! Frågan är om det inte blir en Garmin nästa gång....

//Per

Instämmer, men jag har för mig att det även krävs dataprogram för att uppgradera Garmin eller Magellan. Dock får du med en bra datakabel om du köper Silvas Global Map Planner...
/Niklas
 
Oj vilken generositet....varför måste man som konsument känna sig VANSINNIGT utnyttjad....??? Först köper man en pryl som ska användas på ett visst sätt...sedan ska man behöva köpa till den ena prylen efter den andra för att skiten ska fungera fullt ut.
Silva är kanske inte sämre än någon annan men ändå....tråkigt är det.

Pust..//Per
 
Har du frågat Silva?
Det finns ett program som fixar uppdateringen utan att du måste köpa Map planner.
Förr fanns det hos http://www.brunton.com men jag hittade inte det nu när jag ögnade igenom siten.
Vad har du för version nu, 216 tror jag senaste är.
 
Hej Gunnar...
Ja, jag har mailat Silva men har inte fått något svar..*förvånad?*. Men tack för tipset...jag ska givetvis kolla upp detta med Brunton!! Jag har version 2.13 i min apparat.....

MvH
//Per
 
Jag har också skickat mejl till Silva utan att få svar. Mycket dåligt. Det ger inget positivt intryck av dem som företag.

Däremot gick det mycket bättre när jag använda telefonen. Svaret jag fick på just den fråga du ställde var att det bara var att komma in på Silvas kontor så fixade de uppgraderingen medan man väntar. och det går väl bra om man befinner sig i Stockholmstrakten (det ligger i Sollentuna), men kanske inte är lika simpelt om man bor någon annanstans i Sverige.

Det går visserligen att skicka den också, men då är man ju efter ett par uppgraderingar uppe i samma pengar som Map Planner kostar med dagens portokostnader.
 
Program och Garmin

För att uppdatera en Garmin behövs förvisso också ett program. Det kallas för UPDATER (logiskt nog) och ingår i filen som man laddar hem, när man hämtar själva uppdateringen.

Anders
 
Det här med gammal mjukvara är ett problem som bara kommer att öka. Motdraget från oss konsumenter är väl att kräva att prylen åtminstone har senaste mjukvaran vid köptillfället. Tillverkarna utnyttjar det faktum att kunderna uppdaterar själva, till att skära ned sina kostnader för provning. Kunderna får köpa och sedan prova produkten, maila till supporten och vips har företaget fått den hjälp de behöver i sin slimmade organisation. En ny mjukvara läggs ut på nätet och sedan får kunden själv tanka ned den. Om något går galet får dessutom kunden ta smällen, för man uppdaterar på eget ansvar. Smart eller hur.
Det här kommer säkert utökas med alltfler prylar, som TV, video, kameror, bilar kylskåp mm.
Jag har själv en Garmin Etrex som jag uppdaterat säkert 6-7 gånger, dock utan några större problem än att jag fick anskaffa en datorkabel. Att en kabel ingår borde väl vara det minsta man kan begära.

/Hans
 
Jag köpte min Magellan via GPS warehouse och då fick man med kabeln, har förstått att ÅF i sverige tar ut kablen. Kolla vad kablarna kostar så förstår man att dom tjänar rätt grymt med pengar på dom.

Mvh
Uffe
 
Programvara

Hutt; sa:
Det här med gammal mjukvara är ett problem som bara kommer att öka. Motdraget från oss konsumenter är väl att kräva att prylen åtminstone har senaste mjukvaran vid köptillfället. Tillverkarna utnyttjar det faktum att kunderna uppdaterar själva, till att skära ned sina kostnader för provning. Kunderna får köpa och sedan prova produkten, maila till supporten och vips har företaget fått den hjälp de behöver i sin slimmade organisation. En ny mjukvara läggs ut på nätet och sedan får kunden själv tanka ned den. Om något går galet får dessutom kunden ta smällen, för man uppdaterar på eget ansvar. Smart eller hur.
Det här kommer säkert utökas med alltfler prylar, som TV, video, kameror, bilar kylskåp mm.
Jag har själv en Garmin Etrex som jag uppdaterat säkert 6-7 gånger, dock utan några större problem än att jag fick anskaffa en datorkabel. Att en kabel ingår borde väl vara det minsta man kan begära.

/Hans

Så är det säkert. Men min Garmin 12CX har Garmin visserligen inte uppdaterat programvaran sedan jag köpte den. Version 2.01 från 24 mars 1999 är den senaste. Antingen är kanske programvaran "felfri" eller så struntar man i ”gamla” produkter.

Men vissa (program)tillverkare är ännu värre. De har ingen support alls. När dom förhoppningsvis rättat till de fel som kunderna upptäckt, ger dom visserligen ut en ny version, men då får man som kund betala igen och åter finna att man fått en produkt behäftad med en massa fel.

/ Per Brune
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
callewallmark Magnetisk missvisning och praktisk påverkan på orientering i skog och mark Navigering 53
Elvah Svenska och norska fjäll på samma onlinekarta? Navigering 10
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
jonasbjork Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ? Navigering 8
Johan123 Tips på liten (mini) kompass önskas Navigering 12
Still Alive Långsam kompassnål på Suunto MC-2 Navigering 4
dmchris Utlandskartor på Tyvek? Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
errbe Någon "kung" här på Android/Garmin StreetPilot Navigering 3
mrhannerz GPX-fil på Gröna kartan Navigering 3
Avarage Köpte "ny" karta som inte uppdaterats på länge. Navigering 15
stenblock Stigar på terrängkartorna Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
kso.lantmateriet.se på norska Navigering 0
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
Vintervilan Bra skala på karta? (Besseggen) Navigering 7
Blyfot Spara ström på Garmin Oregon 650t? Navigering 5
vojma Kvalité på medföljande karta i Garmin Montana 650T Navigering 6
vm368879 Garmin BaseCamp - kass på sjön! Navigering 9
sofus81 Hur radera waypints på garmin gps? Navigering 12
Clashas Namn på leder? Navigering 3
torpet Flera kartor på samma minneskort? Navigering 12
Morannon Söker tips på GPS - Nordkalotten Navigering 2
Asessorsson Fler kartor på samma SDHC kort Navigering 8
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
tango Nytt på handleden.. Navigering 2
Ahlstedt GPS tracker på Grönland Navigering 4
jämthund Ändra typfil på Garmin Prime [Astro 220] Navigering 3
Brune Program för BlueChart på minneskort? Navigering 6
chrsan hur ser man karta på sd kort i Basecamp? Navigering 3
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
M-Nilsson Tips på handhållen GPS? (geocach) Navigering 1
Blaufish Energizer Ultimate Lithium på sommartur Navigering 5
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
toreskog BD10 på piratebay Navigering 10
fowwe Kraftigt höjdfel på GPS? Navigering 5
greenjuice ViewRanger på smartmobiler Navigering 15
Otto Støver Definitivt slutt med Fjällkartan på Inatur.se Navigering 15
Fjällkartor på tyvek Navigering 2
pärra1 Vad ska GPS:n stå på Waas eller normal Navigering 8
Henning K Ingen Fjällkarta på inatur.se Navigering 5
HMR Hur tydlig är Fri Pro på olika GPS:er? Navigering 2
pelka Vad tänka på vid köp av GPS? Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.