Fugawi Global Navigator 4 – liten rapport

Jag beställde Fugawi Global Navigator webuppgradering på http://www.soltek.se för SEK 420:- inkl moms och frakt, leverans mot postförskott (ICA-förskott).

Det levererade paketet visade sig dock innehålla en komplett uppgradering inklusive en DVD, Fugawi Data Pack – Europe, med ”bonusmaterial” innehållande namndatabas för Europa, Vektoriserade Major Roads of Europe som läggs ovanpå rasterkartor och höjddata för hela Europa. Detta paket annonseras på Solteks sajt för SEK 690:-, man får tacka!

Fugawi Global Navigator får användas på två PC och en handdator. Den medföljande bonus-DVDn får endast användas på en PC.

Installationsprocessen kräver an aktiv Internet-uppkoppling för den som vill aktivera och få igång programmet omgående. Som alternativ erbjuds aktiveringskod via brev eller telefon.

Som vanligt började jag uppgradera utan att läsa instruktionerna. Dels för att jag anser att program SKALL vara enkla att använda och självklara i sin funktion. Men även för att den engelska handboken är tryckt i 5-6 punkters storlek, den svenska i 6-7, och jag kan inte läsa så smått utan förstoringsglas.

Jag har alltså köpt en uppgradering. Det framgår dock inte av den medföljande dokumentationen att det faktiskt är en uppgradering, det står ingenstans, jag hittar i alla fall ingenting, inte ens med lupp.

Hur som helst, jag installerar den införskaffade uppgraderingen (?) ovanpå befintlig svensk version 3 av Fugawi. Först kopieras alla filer till PC, därefter visas en dialogruta för aktivering över Internet. Jag fyller i alla uppgifter om programversion och serienummer, som finns säkert placerade på tre ställen; på fakturan, på inskickskortet och på baksidan av manualen. Sedan måste min brandvägg öppnas för kommunikation från Fugawi 4 (som är det tekniska namnet på Global Navigator) innan registreringen lyckas.

Direkt efter aktivering blir jag uppmanad att stoppa i den medföljande bonus-DVD för att installera Datapack. Lydig, som jag är, hörsammar jag instruktionen. Extramaterialet installeras.

Därefter är det bara börja botanisera. Alla kartor, brytpunkter, rutter och spår följer med från Fugawi 3. Det mesta är sig likt och funkar på samma sätt.

Då sätter jag igång att avinstallera Fugawi 3. Men det var ingen god idé, för då försvinner möjligheten att läsa Lantmateriets kartor i rik-format. Det var kanske en uppgradering i alla fall!

Bara att börja om från början, installera version 3 från CD, för säkerhets skull uppgradera till senaste version från nätet, uppgradera med den nya version 4 (Global navigator) och sedan hittade jag en uppgradering till version 4.02 på http://www.fugawi.com som löser några buggar.

Det riktigt nya i Fugawi är 3D. Jag har faktiskt svårt att hitta några andra nyheter, förutom lite kosmetika i gränssnittet. Men 3D är nytt! När man klickar på 3D-knappen börjar PCn jobba och renderar en 3D-bild av aktuell karta med höjdkurvorna från bonus-DVDn. På min stationära och kraftfulla PC kan jag sedan flyga över kartorna och se topografin i 3D. På min långsammare laptop funkar inte 3D alls. Men det kan ju även bero på att den inte har ett 3D-bildskärmskort. Jag har en joy-stick till den stationära datorn och med den kan jag flyga över landskapet som i en flygsimulator. Det går att göra en mängd inställningar av höjd, utsnitt, ljus, skuggor, mm, och det går att följa GPS-positionen. Häftigt? Ja, ett tag. Användbart? Tja, kanske, bestäm själv. Prisvärt? Samma svar, bestäm själv utifrån personlig läggning, behov och plånbok.

Det följer med programvara för PDA, både för Pocket PC och Palm. För Pocket PC heter den version 2.0 och ser ut som version 1.4. Stöd för Garmins PVT-gränssnitt för att följa med på kartan saknas fortfarande men det finns stöd för överföring av rutter, brytpunkter och spår med Garmins protokoll. Avsaknaden av Garmin PVT medför att man tvingas ställa om gränssnittet i sin GPS från NMEA till Garmin för att föra över data och sedan tillbaka till NMEA för att följa med på kartan. Onekligen ett typiskt ”I-landsproblem”, men onödigt tungrott. Den stora förbättring jag finner består i att det numera är möjligt att redigera brytpunkter i PDA, inklusive position. Det gick inte tidigare. Nu kan Fugawi på PDA således framgångsrikt användas till Multi-cachar, där man får nya positioner efter hand i ute i geografin.
 
<snip> och sedan hittade jag en uppgradering till version 4.02 på http://www.fugawi.com <snip>
Vid närmare studier är den här filen exakt densamma som återfinns på CD-skivan "uppgradering till svensk version" som medföljde paketet.

På sidan där jag hämtade uppdateringen står det "You can choose to install this update in either English or Swedish." Jag fick aldrig det valet. Undrar om installationen tittar på operativsystemet?
 
Stabiltet?

Hur är stabiliteten i nya Fugawi? Är den likvärdig med Fugawi 3.x eller rentav (och förhoppningsvis) bättre? Fugawi 3.x kraschar lite väl ofta för att vara en kommersiell produkt.
 
Ang RIK-stödet i fugawi 4 när ver 3 avinstalleras. Jag hittade en "work around" på problemet.

Börja med att kopiera Lm:s kartmotor (Lmvk32.exe) I en pc med Eng OS så ligger filen under: C:\Program Files\Common Files\Fugawi\Lib\

Avinstallera sedan ver 3 av fugawi, kopiera sen tillbaks Lmvk32.exe till sin originadestination.

Ovanstående lösning fungerade bra för mig!

/Stefan
 
JAg måste rätta mig själv för jag har också operativsystemet på engelska i min PC.

Då jag skrev tänkte jag på engelsk eller svensk version av Fugawi.Men det kan knappst göra någon skillnad på mappstrukturen.
 
Är det någon som vet om det går att använda applikationsfilerna för Pocket PC från denna version av Fugawi (version 4) på en Pocket PC som använder Windows Mobile 5.0?

Mvh/Jonas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Brune Fugawi 3 med USB Navigering 1
Markus1980 överförning fugawi(pc) fugawi imap(Ipad) Navigering 4
bean2 "Kurs upp" i Fugawi 4.5?? Navigering 4
Nils_G Rutt fil från Fugawi till OziExplorerCE Navigering 6
avslLM Fugawi för PDA utgår? Navigering 5
trebh Fugawi Navigering 1
Sjoco Fugawi Navigering 1
Sjoco Fugawi Navigering 6
niking Färdspår från Magellan Explorist XL till Fugawi Navigering 1
löven Fugawi Navigering 2
opel Fugawi Navigering 5
soltek Ny betaversion av Fugawi Navigering 0
PerV mio A 701-fugawi Navigering 0
niking Överföra från Fugawi 3 till Explorist XL Navigering 5
jörgen-1909 Import färdspår till Fugawi... Navigering 2
soltek Fugawi ny Betaversion med Stöd För Google Earth Navigering 1
greenjuice Fugawi & Oziexplorer? Navigering 17
mrT Fugawi eller dyl. i en Mio 268+ Navigering 12
radiator Hur överföra sjökort från Fugawi till Garmin 276C? Navigering 10
zephyr 60CSx + Friluftkartan Pro + Fugawi ?? Navigering 4
norddal GPS:en funkar inte i Fugawi Navigering 5
Krux Fugawi 3 vs Fugawi 4 Navigering 1
Paltkungen RIK-Fugawi-Ozi-OziCE? Navigering 6
soltek Ny version av Fugawi Navigering 1
1145 Överföring av data Mapsource-Fugawi 3 Navigering 3
bwho Magellan Explorist vs Fugawi Navigering 2
Mackan2 Kommunikation Fugawi-Garmin Navigering 4
åsberg Överföra spår från Fugawi till Mapsource? Navigering 1
hugbe Garmin och Fugawi som analysverktyg vid orientering Navigering 23
fisherbike Fugawi - problem att hantera .RIK Navigering 3
JanW Fugawi och iPAQ 6515, går de ihop? Navigering 9
bruse Konvertera från Fugawi till MapSource? Navigering 5
tomassan Inpassning av Fugawi-data till OCAD Navigering 11
EP Fugawi och GDB filer Navigering 8
Gabe Fugawi-synka till PDA-filstorlek-minneskort Navigering 4
anwic Kartor försvinner i Fugawi Navigering 4
niking Tidsformatproblem i Fugawi-export Navigering 3
larsgoran Fugawi på Garmin 76 Map/76C/76cs ? Navigering 1
samme83 Fugawi 3 problem Navigering 5
Grappy Hjälp med Fugawi till pocket pc Navigering 3
mekelund Magellan 315 och Fugawi Navigering 0
niking Importera brytpunkter i txt-format till fugawi? Navigering 4
wellington Fugawi, OziExplorer eller något annat? Navigering 7
Matte14 Garmin USB-stöd i Fugawi? Navigering 1
Loranga Problem med fugawi och Garmin 76 Navigering 4
DTM Fugawi i min PocketPc med .RIK kartor Navigering 5
herold Fugawi/Ipaq3970/Navman3450/problem Navigering 3
jonasolof Hur få Fugawi med fullskärm i Palm Tungsten 3? Navigering 1
m_peppe Fugawi på Ipaq 1940 Navigering 2
jonasolof Fugawi: Växla mellan gröna kartan och fast.kartan Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.