Trattkantareller

Rensning av trattkantareller

Jag gör som min mamma och min mormor och min mormors mor och... Jo man fyller en bunke med vatten, häller i lite vetemjöl och vispar lite. Sen i med trattisarna. De får ligga så några timmar. Smutsen dras ut ur dem och hamnar i mjölet. Sen behöver man bara ta bort det sista med några snabbar borstningar.

Sen har jag hört att en del borstar svampen istället, för att smaken försvinner om man sköljer eller har vatten på dem. Det kanske är så, men jag tycker ändå att mjölvarianten är så smidig att jag kommer fortsätta med den.
 
Har testat det mesta, även din metod Frida. Problemet är att det tar sån jäkla tid att torka svampen efteråt.

~Paul~
 
dePaul; sa:
Förresten, att hitta dem är kanske inte så svårt. Däremot att rensa de små kräken är en annan sak!! Måste erkänna att jag ibland, inför åsynen av mängden, slängt de flesta. Ja jag vet jag är en syndare ;).

~Paul~
Haha, så, du plockar en helsikes massa svamp som du pillar loss med din pirathuggare med titanskaft, och sen slänger du hela klabbet ute i skogen? Nog för att man inte ska ta mer än man behöver, men är inte det där lite väl radikalt?

Man kan minska rensningsvådan betydligt om man är noga med att "grovrensa" svampen på plats, dvs skära bort foten när man tar svampen, och putsa bort det värsta skräpet direkt. Annars fördelar sig allt båss i påsen, och all svamp blir halvfuktig och impregnerad med skräp.
 
Strykarräven; sa:
Haha, så, du plockar en helsikes massa svamp som du pillar loss med din pirathuggare med titanskaft, och sen slänger du hela klabbet ute i skogen?
Inte riktigt. I skogen, precis som du säger, så grovrensar jag. När jag väl kommer hem så brukar jag ta hand om svampen. Jag säger brukar.

Det händer ibland att det är så mycket svamp i korgen att jag inte genast orkar ta hand om den. Då tänker jag; jag fixar det i morgon och stoppar alltsammans ini kylskåpet. Hm, blir den svampen någonsin bearbetad? Visst, säkert....;)

~Paul~
 
Re: Rensning av trattkantareller

^_^; sa:
Sen har jag hört att en del borstar svampen istället, för att smaken försvinner om man sköljer eller har vatten på dem. Det kanske är så, men jag tycker ändå att mjölvarianten är så smidig att jag kommer fortsätta med den.

Nejdå Frida!
Det är en ganska vanlig missuppfattning att vattenlösliga smakämnen i svampen "sköljs bort" detta är inte sant, svampen blir ju tex. inte smaklös i regn, så fortsätt du med mjölmetoden =)

hälsar
Jenny
 
dePaul; sa:
Svärtan du beskriver är början på förruttnelseprocessen. Mitt råd är att antingen; ge svampen en skjuts i ugnen på 60-70 grader i ca 6-7 timmar eller om du har tillgång till ett torkskåp för-torka svampen i minst fyra timmar på högsta nivån.

~Paul~

Paul!
tycker du att svampen får bra konsistens i ugnen? Själv torkade jag tidigare i varmlufts ugn men har nu gått över till hushållstork då min lärare på utbildningen sagt att svampens proteiner koagulerar vid temperaturer över 40 grader vilket ska försämra konsistens och hållbarhet. jag vet inte om jag märkt så stor skillnad annat är minskad elkostnad men du verkar ha rätt bra koll, någon idé?

ps. har testat torksåpsvarianten nu i helgen då jag kom hem med över 20 kilo trattisar. helt klart effektivt!!

Jenny
 
jennybo; sa:
Paul!
tycker du att svampen får bra konsistens i ugnen? Själv torkade jag tidigare i varmlufts ugn men har nu gått över till hushållstork då min lärare på utbildningen sagt att svampens proteiner koagulerar vid temperaturer över 40 grader vilket ska försämra konsistens och hållbarhet. jag vet inte om jag märkt så stor skillnad annat är minskad elkostnad men du verkar ha rätt bra koll, någon idé?

ps. har testat torksåpsvarianten nu i helgen då jag kom hem med över 20 kilo trattisar. helt klart effektivt!!

Jenny

Man skall inte torka någon mat vid temperaturer över 50 grader. Oftast är det viktigare med god luftcirkulation än att ha värme. Och man behöver inte ha värmen på mer än någon timma, sedan räcker det med fläkt.

Annars är det intressant att så många bara breder ut svampen på tidningar och låter dem torka av sig självt vid rumstemperatur. Undrar om någon skulle kunna tänka sig att torka t ex köttfärssås på samma sätt? Svamp innehåller väl nästan lika mycket vatten som köttfärssås?
 
Svamp, fäsk innehåller mer vatten än köttfärssås. Ett enkelt sätt att torka är med en lufttorkare, torr sval luft. I varmluftugn blir det oftast för varmt. Men ur energisynpunkt betyder det om du har regleringsutrustning bara att strömmen tas från ett annat ställe, det är ju samma låda vi värmer upp.
 
jennybo; sa:
1. tycker du att svampen får bra konsistens i ugnen?

2. min lärare på utbildningen sagt att svampens proteiner koagulerar vid temperaturer över 40 grader vilket ska försämra konsistens och hållbarhet

3. ps. har testat torksåpsvarianten nu i helgen då jag kom hem med över 20 kilo trattisar. helt klart effektivt!!

Jenny
1. Nej. Inte om du sluttorkar svampen helt. Poängen är att du endast skall ge den en skjuts. När svampen har torkat på ca 45 grader (med öppen lucka!) i 4-6 timmar så tar du ut den och fortsätter att torka i rumstemperatur. Det tar minst 1 vecka till!

Men som jag påpekade tidigare: Att helt gå in för torkning i rumstemperatur är, precis som Kurt skriver, ganska värdelöst.

2. Jenny, jag är ingen kemist men det här påstående låter väldigt konstigt. För det första. Vitsen med att man torkar svamp är att man avlägsnar vatten till ca 90 procent.

Det är således ca 10 procent som du aldrig kan få bort eftersom denna halt tangerar miljön i övrigt. Konsistensen är med andra ord främst beroende på hur mycket vatten det finns kvar i svampen och inte protein.

När det gäller hållbarhet så är frågetecknet ännu större. Kött innehåller avsevärt mycket mer protein än svamp. Jag har lagat kött (rostbiff osv) till en innertemperatur av 56 grader utan att därmed fördärva smaken ;)

Om man sedan fortsätter att laga köttbiten tills man har avlägsnat det mesta av vattnet så blir resultatet en sk beefjerkey, dvs torkat kött. Inget fel på smaken där.

Men återigen, jag är inte kemist så det skulle vara kul om någon ville hoppa in här och ge sina synpunkter.

3. 20 kilo??? Holy cowry!! Bra att metoden fungerar för dig. Fortsätt i så fall med den och strunta i ugnsmetoden.

~Paul~
 
dePaul; sa:
Men som jag påpekade tidigare: Att helt gå in för torkning i rumstemperatur är, precis som Kurt skriver, ganska värdelöst.
-Que? Så har i a f mina föräldrar torkat svamp sen innan jag blev till, och det har aldrig krånglat. Har fortfarande kvar svamp i burkar som bara fyllts på över åren (så man aldrig når bottnen) vilket innebär att vi säkert har mer än 10 års "uppföljning" på en hel del av svampen. Det blir liksom problem när man flera år i rad plockar 10+ kilo svamp. Jag menar, det är ju inte precis en ändlig resurs...

Bred ut på myggnät uppspikat på träramar vettja!
 
Anders, om du läser tråden från början så förstår du vad jag talar om :)

~Paul~

PS Jag säger inte att det inte kan lyckas att torka svamp i rumstemperatur, men det är fasen så mycket svårare än andra metoder. Risken att misslyckas är rätt stor.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.