Trattkantareller

hej.

Vi har varit ute och plockat trattkantareller, vi har nu spridit ut svamparna på tidningspapper. För att påbörja torkning.

Vi undrar nu om någon vet varför vissa av svamparna har börjat lukta och blivit betydligt mörkare än de övriga svamparna? tacksam för svar.

Mvh Monica och Tommy.
 
Svårt att riktigt föreställa sig hur svamparna ser ut, men troligen är det så att det är stora svampar, och att ni borde ha skurit eller rivit isär dem i mindre bitar så att de torkat bättre.
 
vi torkar trattisar i alla storlekar, vi river inte dom men ibland blir vissa svart och sorteras ut, detta har inget med storleken att göra..
 
MonicaTommy; sa:
hej.

Vi har varit ute och plockat trattkantareller, vi har nu spridit ut svamparna på tidningspapper. För att påbörja torkning.

Vi undrar nu om någon vet varför vissa av svamparna har börjat lukta och blivit betydligt mörkare än de övriga svamparna? tacksam för svar.

Mvh Monica och Tommy.
Monica, i en typisk lägenhet är det under den här perioden på året mellan 22-26 grader varmt. Det är alldeles för svalt och oftast för fuktigt för att effektivt kunna torka svamp inomhus.

Svärtan du beskriver är början på förruttnelseprocessen. Mitt råd är att antingen; ge svampen en skjuts i ugnen på 60-70 grader i ca 6-7 timmar eller om du har tillgång till ett torkskåp för-torka svampen i minst fyra timmar på högsta nivån.

De svarta svamparna måste du kasta! De kommer att förstöra din matlagning och kan orsaka magbesvär i och med att de utvecklar toxiner liknande de som finns i giftsvampar.

~Paul~
 
Glömde i mitt förra inlägg att kommentera utplaceringen på ett tidningspapper. Inte helt lyckat!

Tidningar innehåller förutom många andra onyttiga ämnen: "Bly". Bly är inte helt nyttigt för din hälsa! Skippa därför tidningarna och lägg ut svampen på ett bakplåtspapper, antingen det traditionella tillverkat i vaxpapper eller det nya i Teflon.

~Paul~
 
trattisar

Dom som är mörka och luktar är det bara att slänga, troligen har dom varit "övermogna" och och börjar nu ruttna. Annan orsak att dom har mer vätska i sig från början.

Byt papper varje dag, i början brukar jag byta 2 ggr om dan. Sedan är det bara att lägga i en stor glasburk, och ha tyg som lock, fastsatt med en gummisnodd/band.

Testa en svamp som heter citrongul slemskivling, lite jobbig/kladdig att göra iordning men det klart godaste svampen, smakar lite syrligt av citron.
Den steker jag direkt med lite salt och peppar.
 
Ser Pauls svar. Jag testade att torka i ugn på 50 grader en gång, vilket inte fungerade. Det var bara att kasta.

Tidningspapper, fungerar utmärkt, om man lägger svampen glest, byter papper ofta i början.
Så har jag torkat min svamp dom sísta 15 åren, bortsett från den gången jag testade ugnen, utan några som helst besvär.
 
Ska inte gå ed på det men är 99% säker på att bly är borta ur svenskt tidningspapper. Tidningspapper används bl a till ekologisk marktäckning...
 
Re: trattisar

Peikko; sa:
Dom som är mörka och luktar är det bara att slänga, troligen har dom varit "övermogna" och och börjar nu ruttna. Annan orsak att dom har mer vätska i sig från början.

Byt papper varje dag, i början brukar jag byta 2 ggr om dan. Sedan är det bara att lägga i en stor glasburk, och ha tyg som lock, fastsatt med en gummisnodd/band.

Testa en svamp som heter citrongul slemskivling, lite jobbig/kladdig att göra iordning men det klart godaste svampen, smakar lite syrligt av citron.
Den steker jag direkt med lite salt och peppar.
Ursäkta att jag kommenterar ditt inlägg Kim. Men du repeterar mitt tidigare inlägg och dessutom kommer med ovidkommande kommentarer. Om du kollar vad ämnet handlar om så förstår du vad jag menar.

~Paul~

PS Glasburk med tyg och gummisnodd är inte helt optimalt eftersom fukten likt förbaskat angriper svampen underifrån. En vanlig öppen papperspåse är bättre.
 
Peikko; sa:
Ser Pauls svar. Jag testade att torka i ugn på 50 grader en gång, vilket inte fungerade. Det var bara att kasta.

Tidningspapper, fungerar utmärkt, om man lägger svampen glest, byter papper ofta i början.
Så har jag torkat min svamp dom sísta 15 åren, bortsett från den gången jag testade ugnen, utan några som helst besvär.
Kan du tala om för mig vad det var exakt som inte fungerade?

~Paul~
 
Vättlefjäll; sa:
Ska inte gå ed på det men är 99% säker på att bly är borta ur svenskt tidningspapper. Tidningspapper används bl a till ekologisk marktäckning...
Ja, och då blir resultatet som vid Ryaverken i Göteborg...

Är du säker på att man verkligen har fått bukt med blyet?? Jag har uppgifter om annat.

~Paul~
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.