Trattkantareller

Re: Re: Re: Re: trattisar

dePaul; sa:
2. Om fukten kommer underifrån då kan inte svampen vara färdigtorkad.
1. Har inte sagt att det är fel. Läs mina inlägg igen. Andemeningen i det jag säger är att det är svårt att se när en svamp är genomtorkad. Lägger du en dåligt torkad svamp i glasburk så är det kört.

~Paul~ [/QUOTE]

om man har skurit sina KJ eller andra soppar med en skitvass Mora så är skivorna så tunna och delikata att dom nästa torkar genast och kan då stoppas i glasburk..


[äntligen fick jag in den..]
 
-PaTRiC-; sa:
mmm.. vi kör oxå glasburkar med gummitätning, svampen håller i flera år..
Svampen har i ditt fall varit korrekt torkad. Men det är en hel del tur. Glasburkar har den otrevliga benägenheten att de drar till sig fukt även när du kör med tyg och gummisnodd. Luftcirkulationen kommer helt enkelt inte åt längst ner. En papperspåse "andas" på ett helt annat sätt och därmed är risken för förruttnelse mindre.

Observera också att förrutnelse i svamp kan visa sig på olika sätt! Ibland kan svampen se bra ut men smakar pyton. Ibland är den liksom ljusgrå (mögel) och ibland svart och mjuk.

~Paul~
 
Re: Re: Re: Re: Re: trattisar

-PaTRiC-; sa:
om man har skurit sina KJ eller andra soppar med en skitvass Mora så är skivorna så tunna och delikata att dom nästa torkar genast och kan då stoppas i glasburk..


[äntligen fick jag in den..]
Fasen besegrad! Lyckades helt enkelt inte hitta ett riktigt samband mellan torkning och knivar. Men OK, envisas du så anser jag att det här är en bättre svampkniv ;):
Opinelflick.gif


~Paul~
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: trattisar

dePaul; sa:
Fasen besegrad! Lyckades helt enkelt inte hitta ett riktigt samband mellan torkning och knivar. Men OK, envisas du så anser jag att det här är en bättre svampkniv ;):
Opinelflick.gif


~Paul~

*fniss* hugger du eller skär du svampen?
 
Re: Re: Re: trattisar

Peikko; sa:
Har även förvarat den torkade svampen i stora glasburkar med tyg/gummisnodd runt,ovanför kylskåpet och även det har fungerat så kan det inte vara helt fel.
Om fukten kommer underifrån då kan inte svampen vara färdigtorkad.
Vi kör på samma metodik. Fördelen med att det är ordentligt tätt är inte bara att man skyddar svampen från fukt, utan också att den behåller sin arom bättre (jämför vad som händer när du öppnar ett vacuumförpackat kaffepaket...)

Svampknivar med borste tycker jag är helt OK, men den där vinklade kniven är löjligt dyr, har för mig att den kostar kring 150 spänn! Lättare då att göra en själv av en vinklad gren, ett knivblad och en borste (om man inte gillar de raka varianterna på svampkniv).
 
Re: Re: Re: Re: trattisar

Strykarräven; sa:
Lättare då att göra en själv av en vinklad gren, ett knivblad och en borste (om man inte gillar de raka varianterna på svampkniv).
Intressant! Men problemet kvarstår till en viss del. Tycker altjämnt att borsten är mest i vägen. Varför krångla till det? Separat borste och kniv, anser jag är det mest praktiska.

~Paul~
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.