Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd

Jag har ibland diskuterat med mina paddlarvänner om nyttan av att ha transportkapellet på kajaken vid biltransport när det inte är risk för regn. Ett skäl skulle vara att det blir mindre luftmotstånd och därmed minskar bränsleförbrukningen. Jag har aldrig hört att det finns verifierat i någon undersökning och inte heller hur mycket det påverkar.

Kajak på biltak påverkar väl i sig bränsleförbrukningen, det är väl ganska självklart, men vilken skillnad gör transportkapellet? Vet någon ”Utsidare” mer om detta spörsmål?

Själv slarvar jag ibland med detta vid kortare transporter dels för att jag blivit ”blåst” på ett kapell och sedan inbillar(?) jag mej att kajaken torkar ur av luftdraget. Men är jag en stor eller liten miljöbov?

//Omar med biogas i tankarna
 
Min spontana tanke är att kapellet över sittbrunnen på en kajak gör så liten skillnad för bränsleförbrukningen att det torde vara svårt att mäta den. Dock är det möjligt att man med kapellet på plats slipper tex att få in diverse flygfän i sittbrunnen.
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Beror på. Mitt intryck är att det låter mer utan transportkapell och det borde innebära mera turbulens vilket förutom högre bränsleåtgång gör att kajakerna sitter mindre säkert fastspända. Sen betyder antagligen storleken och antalet sittbrunnar en del också.

Thure
 
Stora argumentet är för mig att inte få en vattenfylld kajak. En vattenfylld kajak väger mer än 75 kg som takräcke oftast har som maxlast.
 
Senast ändrad:
Stora argumentet är för mig att inte få en vatten fylld kajak. En vatten fylld kajak väger mer än 75 kg som takräcke oftast har som maxlast.

Jag har också tänkt som du att jag vill undvika vatten, samt även vägdamm, i sittbrunnen men numera kör jag med kajakerna mer stående och då blir problemet med vatten mindre. Knyter fast transportkapellet i en däckslina efter att ett blåst bort under färd för mig. Någon gång har det poppat loss och blivit hängade sedan dess.
Ang vindmotstånd så känns det rätt med kapell på, men kan inte förklarar det med någon vetenskap, hoppas någon som är bättre på strömning och luftmotstånd kan förklara.

/Patrik
 
Senast ändrad:
Ibland använder jag transportkapell, ibland inte. Mina kapell har öglor i både fram- och bakände, jag säkrar dem på så sätt med lastremmarna för att slippa tappa dem. Min erfarenhet är att även om det regnar under bilfärden så blir det ändå väldigt lite vatten i sittbrunnen, troligen samlas mer vatten om bilen står parkerad i ösregn och kajaken saknar transportkapell. Jag brukar ändå alltid ta med kapellet för att skydda sittbrunnen på natten vid övernattningsturer.
 
Jag vänder kajaken upp och ner och då behövs såklart inget kapell under transport. Det verkar också minska luftmotståndet och därigenom bränsleförbrukningen jämfört att ha den stående på taket. Den ligger väldigt stadigt på taket, antar att det blir ett tryck nedåt som håller fast kajaken. Nackdelen är att kajaken är i vägen för bakluckan (kombi).
 
Jag vänder kajaken upp och ner och då behövs såklart inget kapell under transport. Det verkar också minska luftmotståndet och därigenom bränsleförbrukningen jämfört att ha den stående på taket. Den ligger väldigt stadigt på taket, antar att det blir ett tryck nedåt som håller fast kajaken. Nackdelen är att kajaken är i vägen för bakluckan (kombi).
Jag har också kört med kajaken upp och ner, och jag upplevde att bilen gick lättare.
Bättre luftströmning, minskat luftmotstånd.
Svante
 
Att vända upp och ned kan funka sämre på vissa kajakmodeller beroende på form och däckets styrka.

Thure
 
Själv har jag fått en 2 manskajak att knäckas aningen av resor med botten nedåt på takräcke.
Nu var det rätt lite men man såg att den var lite stukad när man tittade längs kölen.
 
Var det en rotationsgjuten polyetenkajak? De kan vara lite mjuka. Kanske skall de transporteras upprätt med en planka under kölen? Formstabilast är de förmodligen om man transporterar dem på sidan då det är en kortare radie där.

Thure
 
Var det en rotationsgjuten polyetenkajak? De kan vara lite mjuka. Kanske skall de transporteras upprätt med en planka under kölen? Formstabilast är de förmodligen om man transporterar dem på sidan då det är en kortare radie där.

Thure
Ett alternativ till planka för att stadga långa kajaker kan vara en aluminiumstege, det har jag sett kanotklubbar använda för "flermanna"-tävlingskajaker.

/Patrik
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips