Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd

Jag har ibland diskuterat med mina paddlarvänner om nyttan av att ha transportkapellet på kajaken vid biltransport när det inte är risk för regn. Ett skäl skulle vara att det blir mindre luftmotstånd och därmed minskar bränsleförbrukningen. Jag har aldrig hört att det finns verifierat i någon undersökning och inte heller hur mycket det påverkar.

Kajak på biltak påverkar väl i sig bränsleförbrukningen, det är väl ganska självklart, men vilken skillnad gör transportkapellet? Vet någon ”Utsidare” mer om detta spörsmål?

Själv slarvar jag ibland med detta vid kortare transporter dels för att jag blivit ”blåst” på ett kapell och sedan inbillar(?) jag mej att kajaken torkar ur av luftdraget. Men är jag en stor eller liten miljöbov?

//Omar med biogas i tankarna
 
Min spontana tanke är att kapellet över sittbrunnen på en kajak gör så liten skillnad för bränsleförbrukningen att det torde vara svårt att mäta den. Dock är det möjligt att man med kapellet på plats slipper tex att få in diverse flygfän i sittbrunnen.
 
Beror på. Mitt intryck är att det låter mer utan transportkapell och det borde innebära mera turbulens vilket förutom högre bränsleåtgång gör att kajakerna sitter mindre säkert fastspända. Sen betyder antagligen storleken och antalet sittbrunnar en del också.

Thure
 
Stora argumentet är för mig att inte få en vattenfylld kajak. En vattenfylld kajak väger mer än 75 kg som takräcke oftast har som maxlast.
 
Senast ändrad:
Stora argumentet är för mig att inte få en vatten fylld kajak. En vatten fylld kajak väger mer än 75 kg som takräcke oftast har som maxlast.

Jag har också tänkt som du att jag vill undvika vatten, samt även vägdamm, i sittbrunnen men numera kör jag med kajakerna mer stående och då blir problemet med vatten mindre. Knyter fast transportkapellet i en däckslina efter att ett blåst bort under färd för mig. Någon gång har det poppat loss och blivit hängade sedan dess.
Ang vindmotstånd så känns det rätt med kapell på, men kan inte förklarar det med någon vetenskap, hoppas någon som är bättre på strömning och luftmotstånd kan förklara.

/Patrik
 
Senast ändrad:
Ibland använder jag transportkapell, ibland inte. Mina kapell har öglor i både fram- och bakände, jag säkrar dem på så sätt med lastremmarna för att slippa tappa dem. Min erfarenhet är att även om det regnar under bilfärden så blir det ändå väldigt lite vatten i sittbrunnen, troligen samlas mer vatten om bilen står parkerad i ösregn och kajaken saknar transportkapell. Jag brukar ändå alltid ta med kapellet för att skydda sittbrunnen på natten vid övernattningsturer.
 
Jag vänder kajaken upp och ner och då behövs såklart inget kapell under transport. Det verkar också minska luftmotståndet och därigenom bränsleförbrukningen jämfört att ha den stående på taket. Den ligger väldigt stadigt på taket, antar att det blir ett tryck nedåt som håller fast kajaken. Nackdelen är att kajaken är i vägen för bakluckan (kombi).
 
Jag vänder kajaken upp och ner och då behövs såklart inget kapell under transport. Det verkar också minska luftmotståndet och därigenom bränsleförbrukningen jämfört att ha den stående på taket. Den ligger väldigt stadigt på taket, antar att det blir ett tryck nedåt som håller fast kajaken. Nackdelen är att kajaken är i vägen för bakluckan (kombi).
Jag har också kört med kajaken upp och ner, och jag upplevde att bilen gick lättare.
Bättre luftströmning, minskat luftmotstånd.
Svante
 
Att vända upp och ned kan funka sämre på vissa kajakmodeller beroende på form och däckets styrka.

Thure
 
Själv har jag fått en 2 manskajak att knäckas aningen av resor med botten nedåt på takräcke.
Nu var det rätt lite men man såg att den var lite stukad när man tittade längs kölen.
 
Var det en rotationsgjuten polyetenkajak? De kan vara lite mjuka. Kanske skall de transporteras upprätt med en planka under kölen? Formstabilast är de förmodligen om man transporterar dem på sidan då det är en kortare radie där.

Thure
 
Var det en rotationsgjuten polyetenkajak? De kan vara lite mjuka. Kanske skall de transporteras upprätt med en planka under kölen? Formstabilast är de förmodligen om man transporterar dem på sidan då det är en kortare radie där.

Thure
Ett alternativ till planka för att stadga långa kajaker kan vara en aluminiumstege, det har jag sett kanotklubbar använda för "flermanna"-tävlingskajaker.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DavidHolm Skall det vara så här? Känns fel.. Tahe Reval Midi PE e3 Paddling allmänt 5
elgen88 Hyra kanadensare och vara ute över en helg Paddling allmänt 0
nikckesjo Hur tjock kan vara i en VKV Kåre? Paddling allmänt 2
jazzmatsa hur deformerad kan en prijonkajak vara utan att tappa minnet Paddling allmänt 6
frankobolo Hur rädd behöver jag vara om min kolfiberkajak? Paddling allmänt 7
umevargen Kan det vara möjligt... Paddling allmänt 11
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Fiskens Uppblåsbar eller med ram? Paddling allmänt 25
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
stefan.svard Prijon Kodiak eller Grizzly ? Paddling allmänt 5
tango Billig grönlandspaddel, gärna kolfiber (eller glasfiber)? Paddling allmänt 12
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
Camomilchen Aktivitetsklocka eller liknande Paddling allmänt 16
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Rastabob Härån eller Lagan med packraft? Paddling allmänt 3
Quantumlight tipps för Å eller älv paddlingsled Paddling allmänt 13
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
CAX MRS Adventure X2 ISS eller Alpacka Oryx? Paddling allmänt 4
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
erik_sylvan Vet ni något om kajakerna Ramberg eller Wassara Paddling allmänt 1
paddla Kajakpaddel – alu eller glasfiber i skaftet? Paddling allmänt 12
saffran Köpa på hösten eller våren? Paddling allmänt 1
Utvandraren Sitta tajt eller rymligt? Paddling allmänt 2
Flamingon Vattentät solcellsladdare eller annan lösning? Paddling allmänt 29
Flamingon Huva eller mössa i neopren? Paddling allmänt 8
magnushjersen_gmail.com Skynda fynda - eller grundlurad? Paddling allmänt 40
RoineK Paddla i Vaasa eller Larsmo skärgård Paddling allmänt 7
Sigi Ally kanadensare, dr 15 eller dr 16,5? Paddling allmänt 8
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
BSundgren Mad River eller Wind River? Paddling allmänt 0
anna.kristiansson Tahe lifstyle solo eller annan kajak till 9-åring? Paddling allmänt 5
acke93 Köpa eller inte köpa Paddling allmänt 4
Jones Aquilo K1 GF proXplore, bra eller dålig? Paddling allmänt 13
Raftö Skäddakajak eller roder? Paddling allmänt 29
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
anlu Laga eller slänga? Paddling allmänt 7
Långben Surfski eller kajak? Paddling allmänt 21
Klurar Gumotex Palava eller Baraka Paddling allmänt 15
avslutad140107 Att snöra eller inte snöra, det är frågan... Paddling allmänt 83
avslutad140107 Skada i glasfiber eller endast färg/gelcoat? Paddling allmänt 16
decido Epic V8 eller Seabird Wave 5.5 Paddling allmänt 4
Henkes 1-lagers eller 3-lagers? Paddling allmänt 11
agadiver Plast eller aluminium för kanadensare Paddling allmänt 4
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
puckelsnook Tjockis-kajak - Prijon Kodiak eller Yukon Expedition Paddling allmänt 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.