Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Transportera kajak
- Trådstartare MrBjorn
- Start datum
-
- Taggar
- kajaktransport
Lite mer detaljer kan nog behövas, för att ge råd: Är det glasfiber eller "plast"-kajak (dvs hur tålig/ömtålig är din kajak)? Är det asfaltväg, grusväg, stig eller helt obanad terräng fram till startpunkten? Hur långa sträckor av varje? Har du en kajakkärra/vagn? Ska du ha mycket mer saker med dig (mat, kök, tält, mycket extra kläder) - du skriver långpaddling så jag antar det. Måste de sakerna åka i kajaken packad eller kan de åka separat, t ex i en ryggsäck?
Ett alternativ kanske annars är att hyra i närheten.
/Patrik
Ett alternativ kanske annars är att hyra i närheten.
/Patrik
Aktuellt
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Skicka med Bussgods till närmaste utlämningsställe, sista biten tar du med kajakvagn?
Annars brukar lokala kajakfirmor erbjuda transport av kajak, om du bara kan få upp kajaken till Norrland först.
Annars brukar lokala kajakfirmor erbjuda transport av kajak, om du bara kan få upp kajaken till Norrland först.
Tjena!
Och tack för svar!
Till att börja med så har jag inte valt rutt än, jag vill gärna veta att det går att transportera kajaken innan jag drömmer mig iväg allt för långt.
Jag har kollat med diverse speditionsfirmor som DHL, Schenker, postnord, bring, ups. Bussgods har jag mailat men dom har inte svarat än. Det är uteslutande så att privatpersoner inte kan skicka större packet än 1m, så tanken att anmäla mig som enskild firma har slagit mig bara för att kunna frakta som företagskund.
Drömen jag har är att paddla längs med en älv / bi flöde till älv så långt det bara går i så orörd natur som det bara går. Att hyra kajak på en resa där start inte är slut brukar inte gå, därför går det bort.
En packcraft har jag väl också funderat över, men mer som en sista utväg. Jag har en uppblåsbar SUP hemma och det låter helt underbart att man kan packa ner den i ryggsäcken och ta bussen. Men den blir ganska stor även nedpackag och tung, bortåt 10kg. Men värst av allt är att prestandan inte går att jäföra med en riktigt. Jag antar att det är liknande för ihopfällbara kajaker, att prestandan blir lidande och att det blir svårt att få med sig något mer än kajaken när man ska ha upp den på ryggen.
Men som jag började inlägget, tack för svar, och jag tar tacksamt emot fler!
//Björn
Och tack för svar!
Till att börja med så har jag inte valt rutt än, jag vill gärna veta att det går att transportera kajaken innan jag drömmer mig iväg allt för långt.
Jag har kollat med diverse speditionsfirmor som DHL, Schenker, postnord, bring, ups. Bussgods har jag mailat men dom har inte svarat än. Det är uteslutande så att privatpersoner inte kan skicka större packet än 1m, så tanken att anmäla mig som enskild firma har slagit mig bara för att kunna frakta som företagskund.
Drömen jag har är att paddla längs med en älv / bi flöde till älv så långt det bara går i så orörd natur som det bara går. Att hyra kajak på en resa där start inte är slut brukar inte gå, därför går det bort.
En packcraft har jag väl också funderat över, men mer som en sista utväg. Jag har en uppblåsbar SUP hemma och det låter helt underbart att man kan packa ner den i ryggsäcken och ta bussen. Men den blir ganska stor även nedpackag och tung, bortåt 10kg. Men värst av allt är att prestandan inte går att jäföra med en riktigt. Jag antar att det är liknande för ihopfällbara kajaker, att prestandan blir lidande och att det blir svårt att få med sig något mer än kajaken när man ska ha upp den på ryggen.
Men som jag började inlägget, tack för svar, och jag tar tacksamt emot fler!
//Björn
Jag är övertygad om att de flesta kajakuthyrare även erbjuder dropp och pick-up mot en ersättning. Det kan definitivt vara besväret att kolla upp det, dessutom har de ofta lokalkännedom och kan rekommendera rutter utifrån när på säsongen du skall paddla, för vattenföringen i älvar och dess biflöden varierar väldigt mycket över året.
Jag vänder på steken, att på distans planera en längre tur i Älv utan lokalkännedom kan bli en mycket obehaglig överraskning på plats.
Jag vänder på steken, att på distans planera en längre tur i Älv utan lokalkännedom kan bli en mycket obehaglig överraskning på plats.
Alla vattendrag har väl partier med lugnt vatten och sjöar, och partier med farliga forsar. Detta bör man ha koll på i förväg. Och hur man tar sig förbi forspartierna.
En packraft är ju ganska trög att paddla, så då måste man planera efter det, man kommer inte så långt varje dag, but who cares. Men otroligt smidigt pga att den är så liten och lätt. Man kan ju vandra till otillgängliga ställen tex, och sen paddla. Så det blir helt olika typer av turer.
En packraft är ju ganska trög att paddla, så då måste man planera efter det, man kommer inte så långt varje dag, but who cares. Men otroligt smidigt pga att den är så liten och lätt. Man kan ju vandra till otillgängliga ställen tex, och sen paddla. Så det blir helt olika typer av turer.
Om du ska skicka med Schenker eller liknande så kanske du kan kontakta något företag som har kundnummer hos Schenker om de kan hjälpa dig med en bokning. Du kanske känner nån företagare som skickar gods.
Du behöver ju också snacka med nåt hotell eller liknande på mottagningsorten om de vill ta emot din kanot. Schenker är ju inte så sugna på att slänga av kanoten nånstans i skogen, de vill ju att nån kvitterar att den är mottagen.
Du behöver ju också snacka med nåt hotell eller liknande på mottagningsorten om de vill ta emot din kanot. Schenker är ju inte så sugna på att slänga av kanoten nånstans i skogen, de vill ju att nån kvitterar att den är mottagen.
Om du ska skicka med Schenker eller liknande så kanske du kan kontakta något företag som har kundnummer hos Schenker om de kan hjälpa dig med en bokning. Du kanske känner nån företagare som skickar gods.
Precis så tänker jag också. Men det borde inte vara några problem om jag bor en eller 2 nätter på deras hotell.
Skicka med Bussgods till närmaste utlämningsställe, sista biten tar du med kajakvagn?
Det stämmer, Buss gods har en tjänst som heter "långgods".
Nu kan jag äntligen fortsätta planera rutt med utgångspunkt från deras uthämtningsställe.
Liknande trådar
- Svar
- 6
- Visningar
- 2 K
Dela:
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg