Transportera kajak

Tjena!

Jag håller på att planera en långpaddling till nästa sommar uppe i norra sverige, men jag hittar inget sätt som jag kan transportera kajaken till startpunkten. finns det någon som har några bra tips på hur man kan transportera en kajak utan bil?

//Björn
 
Lite mer detaljer kan nog behövas, för att ge råd: Är det glasfiber eller "plast"-kajak (dvs hur tålig/ömtålig är din kajak)? Är det asfaltväg, grusväg, stig eller helt obanad terräng fram till startpunkten? Hur långa sträckor av varje? Har du en kajakkärra/vagn? Ska du ha mycket mer saker med dig (mat, kök, tält, mycket extra kläder) - du skriver långpaddling så jag antar det. Måste de sakerna åka i kajaken packad eller kan de åka separat, t ex i en ryggsäck?

Ett alternativ kanske annars är att hyra i närheten.

/Patrik
 
Tjena!

Och tack för svar!

Till att börja med så har jag inte valt rutt än, jag vill gärna veta att det går att transportera kajaken innan jag drömmer mig iväg allt för långt.

Jag har kollat med diverse speditionsfirmor som DHL, Schenker, postnord, bring, ups. Bussgods har jag mailat men dom har inte svarat än. Det är uteslutande så att privatpersoner inte kan skicka större packet än 1m, så tanken att anmäla mig som enskild firma har slagit mig bara för att kunna frakta som företagskund.

Drömen jag har är att paddla längs med en älv / bi flöde till älv så långt det bara går i så orörd natur som det bara går. Att hyra kajak på en resa där start inte är slut brukar inte gå, därför går det bort.

En packcraft har jag väl också funderat över, men mer som en sista utväg. Jag har en uppblåsbar SUP hemma och det låter helt underbart att man kan packa ner den i ryggsäcken och ta bussen. Men den blir ganska stor även nedpackag och tung, bortåt 10kg. Men värst av allt är att prestandan inte går att jäföra med en riktigt. Jag antar att det är liknande för ihopfällbara kajaker, att prestandan blir lidande och att det blir svårt att få med sig något mer än kajaken när man ska ha upp den på ryggen.

Men som jag började inlägget, tack för svar, och jag tar tacksamt emot fler!

//Björn
 
Jag är övertygad om att de flesta kajakuthyrare även erbjuder dropp och pick-up mot en ersättning. Det kan definitivt vara besväret att kolla upp det, dessutom har de ofta lokalkännedom och kan rekommendera rutter utifrån när på säsongen du skall paddla, för vattenföringen i älvar och dess biflöden varierar väldigt mycket över året.
Jag vänder på steken, att på distans planera en längre tur i Älv utan lokalkännedom kan bli en mycket obehaglig överraskning på plats.
 
Alla vattendrag har väl partier med lugnt vatten och sjöar, och partier med farliga forsar. Detta bör man ha koll på i förväg. Och hur man tar sig förbi forspartierna.
En packraft är ju ganska trög att paddla, så då måste man planera efter det, man kommer inte så långt varje dag, but who cares. Men otroligt smidigt pga att den är så liten och lätt. Man kan ju vandra till otillgängliga ställen tex, och sen paddla. Så det blir helt olika typer av turer.
 
Om du ska skicka med Schenker eller liknande så kanske du kan kontakta något företag som har kundnummer hos Schenker om de kan hjälpa dig med en bokning. Du kanske känner nån företagare som skickar gods.
Du behöver ju också snacka med nåt hotell eller liknande på mottagningsorten om de vill ta emot din kanot. Schenker är ju inte så sugna på att slänga av kanoten nånstans i skogen, de vill ju att nån kvitterar att den är mottagen.
 
Om du ska skicka med Schenker eller liknande så kanske du kan kontakta något företag som har kundnummer hos Schenker om de kan hjälpa dig med en bokning. Du kanske känner nån företagare som skickar gods.
Du behöver ju också snacka med nåt hotell eller liknande på mottagningsorten om de vill ta emot din kanot. Schenker är ju inte så sugna på att slänga av kanoten nånstans i skogen, de vill ju att nån kvitterar att den är mottagen.


Precis så tänker jag också. Men det borde inte vara några problem om jag bor en eller 2 nätter på deras hotell.
 
Skicka med Bussgods till närmaste utlämningsställe, sista biten tar du med kajakvagn?

Annars brukar lokala kajakfirmor erbjuda transport av kajak, om du bara kan få upp kajaken till Norrland först.


Det stämmer, Buss gods har en tjänst som heter "långgods".

Nu kan jag äntligen fortsätta planera rutt med utgångspunkt från deras uthämtningsställe.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Naturmannen Transportera kajak Paddling allmänt 19
anwi Transportera kajak mellan Helsingborg och Stockholm Paddling allmänt 3
edahlsten Transportera kajaken till Skärgården via Skärgårdbåt????? Paddling allmänt 3
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.