Transportera hojjen ?

Har äntligen skaffat bil och nu är nästa steg att hitta något att transportera hojjarna (2st MTB) på. Vad är bäst ? Funkar de där ställen man sätter fast på dragkroken och hänger cykeln på ? Törs man köpa en på OBS för 90 kronor, eller kommer den att ramla av under en omkörning på E4an ?

Tacksam för tips !

/P.D
 
Cykelställ

Jag har provat diverse olika sätt att ta med cykeln på bilen, och det absolut bästa enligt min mening är på takräcke, helst i ett ställ av den typ där man tar av framhjulet och fäster gaffeln i ett fäste.
Det finns även hållare för hjul att fästa på takbågen så att man slipper ha skitiga hjul inne i bilen.
Denna lösningen har dock en förmåga att bli rätt dyr.

Budget-alternativet med ett drag-kroks monterat ställ från OBS funkar alldeles lysande.
Men tänk på att hjulen kommer nära marken och kan ta i om man kör över en vägbula el motsvarande, detta är ju enkelt åtgärdat genom att ta av hjulen och lägga dom i bilen, vilket inte är kul om dom är skitiga eller om man har mycket packning med sig.
Det kan också vara knöligt om man har en cykel med en "udda" form på ramen.

Sen spelar ju typen av bil en stor roll, det går an att lasta på taket på en Volvo, men en hög bil av "jeep-typ" eller en minibuss är ju rena mörkret att få upp grejor på taket på.
 
Kula

Hej!

Har kula på bilen och har ett ställ som man spänner på kulan. Pris ca 300 på OK.

Det har fungerat bra på mina rätt korta transporter på bra vägar. Ska du åka lång, hög fart, besvärliga vägar är nog takvarianten att föredra.

MVH/Jan
 
Cykelställ

Ett ställ på kroken fungerar, men har några nackdelar:

* Man kan elda upp sitt däck eftersom det sitter precis bakom avgasröret. Har hänt två av mina kompisar. Kolla så att hjulet inte sitter för nära.

* Man kan slå i hjulen i marken vid gupp (se inlägget ovan)

* Cykeln blir ganska smutsig vid grisigt väglag

* Två cyklar på stället har en tendens att skava mot varandra. Fixa tyg, papp eller liknande att lägga i mellan.

Enklast är att fälla sätena och slänga in cykeln eller cyklarna. Förutsatt att man har en kombi förstås, men det har väl snart sagt alla i det här landet.

Peter
 
Ytterligare en nackdel kan vara att det är tämligen enkelt att stjäla en cykel som sitter på kroken.
Om man har cykeln på kroken där bak så skall man egenligen skaffa en speciell hållare till nummerplåten också (med belysning?) så att nummerplåten flyttas utanför cykeln och är synlig, även om polisen knappast bryr sig om sådant.
 
Blir nog en på kula !

Tack för tippsen folks !

Lutar nog åt budgetvarianten på kula. Även om jag har en kombi så måste resten av packningen stuvas där.
Kommer bara att åka längst landsväg så det kanske håller med bara kul-varianten.

Stöldrisken (som Kurt påpekade) är inget problem eftersom att vi knappt stannar under resan.

Eller finns det någon risk att någon plockar av den i farten ;)
 
KLAGER; sa:
Ytterligare en nackdel kan vara att det är tämligen enkelt att stjäla en cykel som sitter på kroken.

Detta är faktiskt det enklaste sättet att transportera cykeln på om man vill ha den låst på ett vettigt sätt.
Ett rejält (godkänt) vajerlås som man fäster i balken till dragkroken och vips så blir man väl av med hela bilen istället........
 
När jag åker och har cykeln med mig brukar jag vända den upp och ned och spänna fast styret i det ena och sadeln i det andra takräcket. Eftersom mina takräcken är låsbara så brukar jag nöja mig med att låsa fast hojen i takräcket. På detta sätt sitter cykeln som berget, nackdelen är det ökade luftmotståndet.

//Uffe
 
Annan idé

Eller så säljer man bilen, köper en cykelväska och åker tåg/flyg/buss dit man ska. Blir nog billigare i längden...
 
KOm bara ihåg att surra dem.. De kan trilla av annars.

Köp varianten med metallpinnar ist för de plastiga schabraken.. Plastarna (gul o svart) är svåra att hänga hojar på då de är så grova..
 
Tillverka Cykelhållare!

En annan variant är att fixa något gammalt nav med snabbkoppling. Navet sätter du fast i främre takräcket med avgasklämmor, sedan är det bara att låsa fast frmgaffeln på navet. Hjulet kan du ju lägga i bilen, eller tillverka hjulhållare med hjälp av ett par fyrkants profiler eller rör + en svets. Bakhjulet fäster du bara med en spännrem...

/bikerrog
 
Vanligt takräcke+biltemas cykelhållare

Mitt tips som fungerar bra.

Skaffa biltemas billiga men fullt tillräckliga cykelhållare och skruva fast det på ditt vanliga takräcke. Cykelhållaren är av typen stag som griper tag i underröret, dvs något hjul behöver inte monteras bort. Enkelt att få upp/ner cykeln och jag har aldrig upplevt att det är instabilt på något sätt. Det kan dock bli problem om du har ovanligt tjockt underrör. Staget "gapar" inte tillräckligt mycket...

Behöver du köpa takräcke, köp dock INTE det från Biltema. Det är av mindre bra kvalite, enligt mig.

/ Jonas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pergit Transportera cyklarna med tåg/buss/flyg??? Långcykling 5

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.