Transport av smör och ägg

Hej.
Jag vet att flera av er här på utsidan har någon form av klurig behållare konstruerad för att transportera smör i, tror det var Raskesven. Vart kan jag få tag i en sådan? Finns det fortfarande.

Och sen undrar jag om det finns någon lika smart transportpryl för att transportera ägg i ryggsäck? Och vart man kan få tag i det.

Andra uppfinningsrika lösningar på ovanstående transportproblem mottages gärna.
 
Trangias aluminum smörgåslåda brukar många till smöret, själv har jag en rund historia med skruvlock och den är tät.....
Ägglåda i plast finns i många utföranden, titta gärna på Globetrotter de, det mesta finns faktiskt i kataloger och kan handlas på postorder....
 
Att transportera äggen i havregrynspåsen funkar.

Åtminstone så länge man har mycket havregryn kvar. Har funkat de få gånger jag har testat :)
 
Vad skönt med alla tips. Men hur bra står sig en original äggförpackning nedstuvad i en rygga på färd över fjället? Jag tror den lätt blir mosad och äggen får sig en tryckare och berikar min övriga packning med en torr alternativt kletig hinna.
 
Jag stoppar personligen inte ner ägg eller bananer i min säck utan hårda skal (eh..) runt, men är man noga med att vara försiktig går det säkert/kanske bra med kartongförpackningen. Jag är alltför omild med mitt bagage dock.

En utmaning med de gula extra äggskalet från Coghlan är att inte försöka stoppa i för stora ägg. Då blir det omelett när man skal stänga ägglådan. Köp inte stora frukostägg och tro att de får plats.
 
När vikten inte är något problem så ska självklart smöret ligga i en näverask som är gjord för smör. Blir så mycket trevligare än en massa plast
 
När vikten inte är något problem så ska självklart smöret ligga i en näverask som är gjord för smör. Blir så mycket trevligare än en massa plast

Kan du inte berätta hur det gick när du tog med dig ägg i äggkartongen? :)

Jag har också trangias smörgåslåda, det är funkis, men jag tror vilken plastlunchlåda som helst funkar om man har lite emballage i. Jag brukar ha en kökshandduk. Min låda är dessutom blästrad så den inte repas så lätt, ha! (denna smörgåslåda används alltså till äggen, det blir för mycket smör om man skulle fylla den!)
 
Senast ändrad:
Jag brukar aldrig ha med mig ägg ut men deltg i en tävling en gång där vi cyklade och gick rätt länge. På morgonen fick vi ett ägg (utan vidare förklaring) som vi antog var bra att spara, vi stoppade helt enkelt ägget i en plastpåse, sen la vi ner påsen i ryggsäcken, som var fylld med massa bra och ha saker. Många timmar senare, kl 4 på morgonen, kom vi fram till en steka-pannkaks-del av tävlingen. Det var bara att ta fram ägget och börja göra smet, jag trodde inte att det skulle gå men det hade hållt. Ägg är smarta!

Annars kanske en låda där äggkartongen får plats vore smart.

Vad gäller smör förstår jag inte riktigt problemet. Jag har mitt smör i en gammal burk för räksallad, annars finns det en bra burk med skruvlock (i plast) från det där plastpåseföretaget, köpte en på Ica Maxi förra gången jag var där. Eller en gammal majonäsburk, det finns kavli majonnäs på plastburk med skruvlock, kanonbra förpackning.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.