Knäckta ägg/färdig smet, hållbarhet?

Jag brukar ha med ägg (knäckta och hällda i petflaska - man slipper oroa sig för huruvida de är hela eller ej i packningen) och/eller färdig pannkakssmet i petflaska som frukost på turer med max 1-2 övernattningar, och det har aldrig varit några konstigheter. Men frågan är om någon vet hur äggen eller smeten håller sig på längre turer utan några vidare kylmöjligheter?

Jag vet att man ska titta, lukta å smaka, men där och då, när man är ute är det ju för sent, och det är inte kul om man får skippa frukosten eller blir dålig av den.
 
Ingen aning om hållbarhet för råa ägg, men är det varmt tippar jag två dar max.
Att torka ägg är lätt och det blir fantastiskt god äggröra av det. Med lite torkad kallrökt skinka till blir det i klass med en riktig B&B-frukost.
 
Givetvis kan inget säkert sägas om hållbarheten för knäckta ägg, Det beror ju på exakt vilka mikroorganismer de kommer i kontakt med. Mögelsporer, jästsvampar, bakterier och virus finns i luften som omger oss.

Råa ägg håller bra i sitt skal, även i rumstemperatur. Typ ett par månader. Om du knäcker skalet, kanske 2 dagar.
Ett sätt att få knäckta ägg hållbarare är att pastörisera äggen. Ha i dom i en liten petflaska och kör dom i sous-vide eller ångugn enligt recept för pasöriserade ägg. Pastöriserade håller ungefär som hela ägg eller bättre. men bara ett par dar efter öppnandet av flaskan.

Vanligen pastöriserar man äggen i sitt skal utan att knäcka dom.
Pastöriserade ägg används i restaurangköken för att göra majonnäs eller servera en "rå" äggula med maten. För att försäkra sig mot salmonellasmitta bla.

Förr konserverade man ägg i vattenglas (jag tror man köper ämnet på apoteket). Den processen känner jag inte närmare till.

Längst hållbarhet och lättast att hantera i backpackingsammanhang är torkade ägg i pulverform, smakar utmärkt som pannkaka eller omelett.

/John
 
Senast ändrad:
Jag slår också ett slag för äggpulver, funkar utmärkt, man kan blanda till en pannkakssmet med alla torrvaror( torra ägg och torrmjölk) och bara tillsätta vatten när det är dags.
 
Man kan även ta med en tetra kikärtor och steka veganska pannkakor av kikärtsspadet (aquafaba) istället för ägg. Har testat och funkar bra och smakar som vanliga.
 
Det är väl bara att ta en äggkartong, vira in i lite bubbelplast, i en plastburk, och ta med. Så fort det går hål på skalet så börjar klockan att ticka.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Koka ägg i mattermosen Friluftsmat 21
avslutmedlemskap0904 Ägg Friluftsmat 24
avslutmedlemskap0904 Råa ägg Friluftsmat 13
avslutatmedlemskap160620 Hållbarhet på ägg Friluftsmat 22
markanthus Ägg och bacon Friluftsmat 37
SUPERENDURO Ägg? Friluftsmat 13
KillerKaninen Transport av smör och ägg Friluftsmat 31
d99majo Torka ägg Friluftsmat 8
Anders.Persson Färdig matsedel Friluftsmat 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...