Koncentrerat smör

Detta används i restaurangkök, består till 100% fett istället för 80% som är det normala i smör. Det intressant är ju då att denna produkt är hållbar i 3 veckor i rumstemperatur och är hårdare än vanligt smör. Detta borde göra den bra att ha med i ryggsäcken, men vart får jag tag i den?

Koncentrerat smör

Har än så länge bara hittat att grossister säljer den, samt att man kan göra egen genom att koka osaltat smör i ca 30 minuter. Så det är väl det jag får göra då antar jag...
 
Detta används i restaurangkök, består till 100% fett istället för 80% som är det normala i smör. Det intressant är ju då att denna produkt är hållbar i 3 veckor i rumstemperatur och är hårdare än vanligt smör. Detta borde göra den bra att ha med i ryggsäcken, men vart får jag tag i den?

Koncentrerat smör

Har än så länge bara hittat att grossister säljer den, samt att man kan göra egen genom att koka osaltat smör i ca 30 minuter. Så det är väl det jag får göra då antar jag...

Provat martinOhlsson?
 
Martin Ohlson

Måste man inte ha konto där för att handla, de säljer inte till privatpersoner va? Fast jag kanske har fel.. Tänkte också på dem, får titta runt i bekantskapskretsen efter någon som har konto där.
 
Detta används i restaurangkök, består till 100% fett istället för 80% som är det normala i smör. Det intressant är ju då att denna produkt är hållbar i 3 veckor i rumstemperatur och är hårdare än vanligt smör. Detta borde göra den bra att ha med i ryggsäcken, men vart får jag tag i den?

Koncentrerat smör

Har än så länge bara hittat att grossister säljer den, samt att man kan göra egen genom att koka osaltat smör i ca 30 minuter. Så det är väl det jag får göra då antar jag...

Men enligt länken innehåller köpesmöret inga proteiner, blir du verkligen av med dem genom kokning?
Vet i o f s inte om frånvaron av proteiner påverkar hållbarheten, men skönt att det inte bränner fast vid lite mer primitiv matlagning :)

/OJ
 
Detta används i restaurangkök, består till 100% fett istället för 80% som är det normala i smör. Det intressant är ju då att denna produkt är hållbar i 3 veckor i rumstemperatur och är hårdare än vanligt smör. Detta borde göra den bra att ha med i ryggsäcken, men vart får jag tag i den?

Koncentrerat smör

Har än så länge bara hittat att grossister säljer den, samt att man kan göra egen genom att koka osaltat smör i ca 30 minuter. Så det är väl det jag får göra då antar jag...

Mycket intressant, bugar o tackar för tipset önskar peter som sedan en tid gått från light,lätt,Becel, osv. , till riktiga varor som smör o grädde... !!!!, och ändå gått ner i vikt !!!
 
Grymt intressant!

Sen visste jag inte att det var samma sak som ghee. Det finns nämligen att köpa i nästan alla lite mer exotiska matvaruaffärer.

/OJ, som gillar att laga indiskt
 
Grymt intressant!

Sen visste jag inte att det var samma sak som ghee. Det finns nämligen att köpa i nästan alla lite mer exotiska matvaruaffärer.

/OJ, som gillar att laga indiskt

Det som gör ghee så hållbart är att man skirar smöret och därmed blir av med mjölkproteinerna (detta innebär INTE att man ska använda ghee till någon som inte tål mjölkprotein eftersom ghee inte är de facto fritt från mjökprotein).

Det som gör att man får ner fetthalten i lättprodukter är en tillsats av en rejäl tillsats vatten.
 
Gi?

Mycket intressant, bugar o tackar för tipset önskar peter som sedan en tid gått från light,lätt,Becel, osv. , till riktiga varor som smör o grädde... !!!!, och ändå gått ner i vikt !!!
En till som hittat formen genom gluch glyyyck glr ja va fn heter det indexet "GI"

Det bästa kostråd man kan ge en livsnjutareär: ät fredagsbiffen, gräddsåsen och tomaten men skippa potatisen. Måste du promt ha potatis så ät den smörstekt:)

Fantastiskt
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.