Ägg och bacon

Någon här på forumet som har erfarenheter av att ta med sig bacon och ägg. Okokta ägg är ju lite små svårt att ta med men jag tänker mig kokta eller stekta. Hur många dagar kan man förvara det? Varma dagar förstår jag men lite kallar höstdagar 10 grader kanske. Sen undrar jag över bacon. Hur länge vågar jag förvara det? Ska ute över en natt tänkte jag.
 
Någon här på forumet som har erfarenheter av att ta med sig bacon och ägg. Okokta ägg är ju lite små svårt att ta med men jag tänker mig kokta eller stekta. Hur många dagar kan man förvara det? Varma dagar förstår jag men lite kallar höstdagar 10 grader kanske. Sen undrar jag över bacon. Hur länge vågar jag förvara det? Ska ute över en natt tänkte jag.

Bacon har jag haft med mig under en vecka, inga problem, torkade sådana hällermycket långt, okta ägg är bättre att ta me, håller 2-3 veckor

Mvh troswe
 
Det finns äggpulver att köpa numera, både hel-ägg och gula eller vita separat:

http://www.djurdoktorn.nu/shop/?cat_id=204
http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/protein/aggprotein/index.html

Jag har inte hunnit prova än, men kommer att göra det.

Bacon håller bra i sin (obrutna) vacumförpackning. Har haft det med på vecko-paddlingar mitt i sommaren. Är det riktigt varmt kan det förstås bli problem mot slutet av veckan, och man måste se till att förvara det så svalt det går hela tiden. Men det är även lätt att torka i t.ex en varmluftsugn. Fast det blir inte särskilt mycket lättare av att torka, så det är mest för hållbarheten...

Så här års skulle man väl nästan kunna ha färsk köttfärs i ryggan i ett dygn..? Vacumpackad bacon är garanterat inga problem. Inte kokta eller stekta ägg heller för den delen. Bara man inte ställer ryggan/maten i solen i flera timmar.
 
När man pratar om ägg handlar det ju om två sorters hållbarhet, huruvida de blir oätliga och huruvida de går sönder. Kan man bara lösa det andra problemet så håller de som sagt var flera veckor utan kylskåp. Vi svenskar är rätt unika med att kylförvara ägg, i de flesta andra länder förvaras ägg i rumstemperatur.
 
Färska ägg i plastburk brukar hålla de veckor vi är ute. Äggalådor brukar skydda väl nog. Vi har även ett par av plastmodellerna, men kan äggen distribueras från centralerna till butikerna och hemmen i äggalådorna, modellen är m a o väl utprovad och fungerande.
Istället för bacon kan man ju köpa en hårdrökt bog och tälja fram sin bacon varje morgon, fungerar mycket väl. Har inte din livsmedelsbutik en disk där du kan beställa en hårdrökt bog är det kanske dax att fotrösta. Torkade tomater och appleringar till förhjer smaken och suger upp fettet ur stekpannan.
Skall du bara vara ute fredag kväll till söndag em fungerar det utmärkt med sådant du har lust till och äter hemma. Inte behöver du någon påsmat för det, undtaget om du köper en kycklig i grillpåse.
go tur
 
Hållbarhetsmärkningen på ägg anges utifrån förvaring i rumstemperatur - så hållbarhet på vandring handlar snarast om att inte krossa dem. Men det finns som sagt äggkartonger i hårdplast och äggpulver. Annars går det även bra att torka själv - se till att pulvrisera det ordentligt bara, annars löser det sig aldrig.

Bacon: Håller sig som sagt. Men kolla lite på innehållsförteckningen - de billigare är inte rökta utan har fått rökarom tillsatt. Rökt på riktigt bör det vara för hållbarhetens skull.
 
Ägg i kajaken

Har haft med ett flertal ggr på kajakturer. Packa med lite mjukt runt om kartongen och i en plastpåse så går det bra. Se till så att kartongen är fixerad.
Efter en dag med kraftiga vågor i förskottet var det en liten liten spricka i ett av sex ägg...lärdomen är att jag ska packa dem i akterskottet i fortsättningen ;)
 
Torka äggen

Det går utmärkt att torka ägg. Vispa ihop dem, häll ut på en plåt, torka i ugnen. Jag tror jag körde 50-70 grader ungefär, luckan lite öppen, klart över natten. Ju tunnare äggsmeten är i plåten, desto fortare går det. Jag gjorde på lite fler ägg någon gång och då tog det uppemot 2 dygn har jag för mig.

Ute behöver de blötläggas. Jag brukar värma upp dem med ordentligt med smör och röra om ordentligt. Smakar utmärkt, lite grynig, grötkonsistens.

Lycka till
Peter P.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Koka ägg i mattermosen Friluftsmat 21
tigermorran Knäckta ägg/färdig smet, hållbarhet? Friluftsmat 5
avslutmedlemskap0904 Ägg Friluftsmat 24
avslutmedlemskap0904 Råa ägg Friluftsmat 13
avslutatmedlemskap160620 Hållbarhet på ägg Friluftsmat 22
SUPERENDURO Ägg? Friluftsmat 13
KillerKaninen Transport av smör och ägg Friluftsmat 31
d99majo Torka ägg Friluftsmat 8
Livetiskuggan Steka bacon Friluftsmat 19
FlyerSword Bacon som håller? Friluftsmat 11
nippe_n Torka Bacon Friluftsmat 13
bacon Friluftsmat 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.