Ägg och bacon

Åt både egentorkade och Getouts köpevariant på torkade ägg i Sarekvistelsen i augusti. Smakade ungefär samma men den egentorkade var lite klumpigare. Lite annorlunda smak jämfört med färska ägg. Kan kanske bero på att jag bara äter kravmärkta ägg och riktiga gårdsägg, de är godast och bättre för hönsen.

Finns ju baconvarianter som är rökta. T ex står rökt med äkta alspån på något paket. Sen kan man ju alltid undra om inte konserveringsmedlena också ger en rätt så bra hållbarhet.

Finns Tactical Bacon att köpa i Sverige? Perfekt julklapp! :)
 
Ursäkta om jag drar upp en gammal tråd men det känns onödigt att starta en ny. Kan starta en ny om det är så.
Någon som har koll på hur mycket man egentligen tjänar på att torka ägg istället för att bära med sig råa, blir det någon viktminskning att tala om?
 
Någon som har koll på hur mycket man egentligen tjänar på att torka ägg istället för att bära med sig råa, blir det någon viktminskning att tala om?
Färska ägg innehåller i snitt ca 76% vatten och du kan få bort över 90% med vanlig hemmatorkning.
Räkna själv :)
(källa)

PS Jag har provat - ägg är lätt att torka och en utmärkt proteinkälla på fjället. Ser inte ut som de ska, men visst går det att fixa äggröra med, eller boosta en tunn soppa till extremt matig en.
 
Angående bacon, visst borde det spela roll för hållbarhet om det är rökt på riktigt eller bara sprayat med liquid smoke och sen bakat? Eller?

Ett par exemel på liquid-smoke-fejcon är Scan och Coop, men det finns betydligt fler.
Tulips bacon är av bra kvalitet, rätt billig och rökt på riktigt (har bekräftat detta med deras kundtjänst)
I övrigt finns som sagt divere kravmärkt och typ jägarbacon som oftast är rökta på riktigt.

Video från how it's made som visar hur bacon tillverkas utan att rökas, om nån är nyfiken :)
 
Senast ändrad:
Ursäkta om jag drar upp en gammal tråd men det känns onödigt att starta en ny. Kan starta en ny om det är så.
Någon som har koll på hur mycket man egentligen tjänar på att torka ägg istället för att bära med sig råa, blir det någon viktminskning att tala om?

12 ägg 127 gram.

http://www.campsaver.com/whole-egg-crystals-12-eggs-pouch

Nog är det en viktminskning... Har dock inte provat.

Kan intyga detta från egen mätning. 1 ägg väger cirka 10 gram torkat på min köksvåg.

Peter P.
 
Har nu torkat två ägg över natten. Såhär såg dem ut under krossning!
De ligger just ni tillsammans med vatten i en burk. Tänkte testa göra omelett på dem senare idag. Tanken var att göra pannkaka på dem ute i fält!
 

Bilagor

  • IMG_0574.jpg
    IMG_0574.jpg
    83 KB · Visningar: 1,225
Var precis på fyra dagars ripjakt och hade med fyra kokta ägg. Perfekt på morgonen. Temp -1 till +4 grader. Tror kokta håller uppåt en vecka i sval temp och okokta "hur länge" som helst oavsett värme. Så jäkla gott med stekt ägg på mackan.
 
Provade

något påsägg när vi vandrade i augusti ( det var ju billigt för bäst före var "längesedan") Helt ok till omelett.
Ägg tappar 75% av sin vikt vid torkning så det finns goda skäl att fråga sig själv vad man ska ha ägget till.

Prova http://www.friluftsmat.nu

Frågade om äggpulver i någon kroppsbyggarbutik men de hade bara äggvitepulver inte riktigt samma sak.
 
Att torka ägg tycker inte jag är värt besväret. Ner med ett 12 pack i en tupperwareburk och vaddera med torkypapper. Nu har man enkel mat i flera dagar.

Om man tex paddlar på västkusten eller dyl måste man ju ändå släpa med sig vatten, och vad väger inte det?

Ska man banta på packning så görs det imo med lättare ryggsäck, tält, sovsäck samt färre ombyten och tillhyggen.



Sent from my iPhone 4S using Tapatalk
 
Någon som vet hur länge rökt bacon håller på vandring under sommarmånaderna ? Någon skrev att de hade haft det i en vecka.

Låter helt fantastiskt och kommer att förändra min syn på friluftsmat radikalt. Kan inte nog uttrycka hur glad jag blev av att läsa detta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Koka ägg i mattermosen Friluftsmat 21
tigermorran Knäckta ägg/färdig smet, hållbarhet? Friluftsmat 5
avslutmedlemskap0904 Ägg Friluftsmat 24
avslutmedlemskap0904 Råa ägg Friluftsmat 13
avslutatmedlemskap160620 Hållbarhet på ägg Friluftsmat 22
SUPERENDURO Ägg? Friluftsmat 13
KillerKaninen Transport av smör och ägg Friluftsmat 31
d99majo Torka ägg Friluftsmat 8
Livetiskuggan Steka bacon Friluftsmat 19
FlyerSword Bacon som håller? Friluftsmat 11
nippe_n Torka Bacon Friluftsmat 13
bacon Friluftsmat 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.