Torka ägg

Hörde från någon att man kunde torka ägg och ha med sig i pulver när man ska ut och vandra.
Det kan ju vara bra att ha för att variera sig lite på fjället. Ska visst vara utmärkt att göra omelett och äggröra på. Någon som testat det innan?
 
d99majo; sa:
Hörde från någon att man kunde torka ägg och ha med sig i pulver när man ska ut och vandra.
Det kan ju vara bra att ha för att variera sig lite på fjället. Ska visst vara utmärkt att göra omelett och äggröra på. Någon som testat det innan?

Finns gamla trådar om det (jag lärde mig från en gammal tråd och har dessutom skrivit om mina erfarenheter en gång).
 
För att du ska slippa leta kan jag skriva en liten beskrivning här:

Det går skitbra att torka ägg. Är utmärkt att göra omelett, äggröra å pannkakor och sånt på.

Gör såhär:

1. Vispa ägget
2. Gör en ganska stor form av alu-folie (med kanter), så det blir ett tunnt täcke när man häller i ägget.
3. Häll i ägget
4. Ställ in i mitten av ugnen i 45 grader, ha ugnsluckan på glänt och låt stå tills ägget är torrt och sprucket (ca 10 timmar kanske)
5. Mortla ägget till fint pulver.

Tänk på när du sen tillagar det att du måste tillsätta lite vatten för det du torkade. Typ ½ dl per ägg eller så

Lycka till!
 
mfn; sa:
4. Ställ in i mitten av ugnen i 45 grader, ha ugnsluckan på glänt och låt stå tills ägget är torrt och sprucket (ca 10 timmar kanske)

Det torkar fortare om man rör om lite dåoch då (annars blir det snabbt en hinna ovanpå som gör att det torkar långsamt).

Tänk på när du sen tillagar det att du måste tillsätta lite vatten för det du torkade. Typ ½ dl per ägg eller så

Jag vägde de vispade äggen innan jag hällde dem i formen och sen vägde jag pulvret och fick på så vis reda på hur mycket vatten som gått bort.
 
Jag försökte torka 8 ägg inför min vandring.
Gjorde en form av aluminiumfolie och hällde i röran. När det hela efter mycket lång tid hade spruckit var det inte så lätt att få loss. När jag skulle få av det från folien var vissa bitar brunaktiga och folien under missfärgad. Kändes som att lite folie hängde med ägget (nyttigt). Slutade med att jag inte åt det hela. Nån som vet vad som var fel? Kanske bättre att använda nåt annat än alufolie?
/ Misslyckad äggtorkerska
 
Ajdå. Trist. Låter ju nästan som om ägget brände fast eller så. har jag aldrig lyckats med.
Tror knepet är att ha väääldigt tunnt med ägg. Då lossnar det nästan automatiskt när det torkar faktiskt.

Tech
 
Det låter som för hög värme tycker jag. Glöm inte bort att äggvita väl brukar användas som bindemedel i färg, det är alltså ett utmärkt "lim" om det behandlas på "rätt" sätt (vilket är "fel" sätt om man ska torka äggen).

När jag torkade hade jag ganska tunnt lager, jag tror jag hade tre ägg och spred över en halv långpanna ungefär. Tjockare tror jag tar för lång tid.
 
Jag testade torkade ägg under förra veckans fjällvandring. Det blev jättebra! Smarrigt med äggröra till frukost!

Jag tog fyra ägg och hällde ut i en aluminumform ca 10 x 20 cm som fick stå i min hembyggda tork (kartong och kupévärmare) i ca ett dygn. Jag rörde om då och då för att allt skulle torka igenom ordentligt. Även fast det funkade helt ok tror jag det kommer bli ännu bättre nästa gång. Då ska jag ska ta en lägre, större form så jag får ett tunnare äggtäcke, sen ska jag stöta eller mixa det torkade till pulver. Den här gången var mina torkade ägg mer som flagor och en del av dessa var lite svåra att få att lösa upp sig.
 
Pulver = bättre

Sant. Göra större form -> tunnare ägg är en klar fördel. Även om man krossar ägget så det blir pulver så kan det ibland vara lite svårt att få det att lösa sig. Beror ju iofs på hur länge man vill ha det liggande i blöt, men det funkar klart bättre när det är pulver.

// Tech
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
el_duderino Torka stekt korv Friluftsmat 8
magnusk750-2 Torka köttgryta? Friluftsmat 7
Nosse Torka konserverad majs? Friluftsmat 12
statemachine Torka bär/göra bärpulver Friluftsmat 7
nordängen Torka kassler Friluftsmat 9
Skogskungen Går det bra att torka nötfärs ävrn fast den varit frusen? Friluftsmat 3
seasteel Torka hemmalagat potatismos? Friluftsmat 9
Virrhönan Torka fläskfilé Friluftsmat 6
lokatten Torka fetaost, fråga Friluftsmat 3
lokatten Torka kött, fråga Friluftsmat 25
Immo Torka kött temperatur? Friluftsmat 13
danordgren Att torka flera saker samtidigt? Friluftsmat 1
magnusk750-2 Torka sylt? Friluftsmat 25
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
josia Torka kokt kött Friluftsmat 7
Darkblack Torka djupfrysta kantareller? Friluftsmat 8
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
Henkes torka vildsvinsfärs? Friluftsmat 16
josia Torka djupfrysta grönsaker Friluftsmat 8
fjallenv34 Torka kött Friluftsmat 10
grodanbolle Torka skinka? Friluftsmat 11
hallonraden torka avocado Friluftsmat 4
MarcusPantani Torka mat med Evermat Friluftsmat 3
Lasse Åbom Torka mat i varmluftsugn Friluftsmat 3
Mjateznik Torka hemma "how-to" Friluftsmat 10
hannulan Torka mat som innehåller mjölkprodukter Friluftsmat 5
Beat it Torka räkor? Friluftsmat 16
Tobias.Åsman Torka kött Friluftsmat 3
macher Torka blodpudding Friluftsmat 9
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Ewerhof Torka i microvågsugnen? Friluftsmat 13
JenniferS Torka ajvar relish? Friluftsmat 6
Gorica Torka tomatsoppa och dylikt? Friluftsmat 7
Melker63 Torka dina grönsaker Friluftsmat 10
Wolf25 Torka sås? Friluftsmat 9
mipert Torka mat i eldriven kylväska? Friluftsmat 7
Trilla Torka renkött Friluftsmat 39
oskarlin Torka spenat? Friluftsmat 12
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
Pialin Torka lax? Friluftsmat 4
Virrhönan Torka quorn?? Friluftsmat 7
tbergman Real-torka Friluftsmat 16
Jonik Torka mat Friluftsmat 793
grodanbolle Går det att torka köttfärs i gasugn? Friluftsmat 8
Solstråle torka krossade tomater?? Friluftsmat 4
anton_karlsson_78_yahoo.se Torka creme fresh, bad idea? Friluftsmat 9
affischa Torka tonfisk Friluftsmat 11
Torka kokad pasta Friluftsmat 9
Stesun Torka lingon? Friluftsmat 6
Tranan Torka jordgubbar? Friluftsmat 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.