Ägg?

Finns det någon smart burk man kan använda om man vill ta med färska ägg utan att dom går sönder?
Är det bäst att lägga en äggkartong i en krossäker låda?
 
Då jag var liten hade vi en ägglåda i hårdplast som rymde fyra ägg väl skyddade.

Har inte sett nån sån på senare år men det borde väl finnas att få tag på.

VH//Anders
 
Nk, sthlm

Jag köpte en helt nyligen på Naturkompaniet, Sveavägen, i Stockholm. Den rymde 2 ägg och var väldigt gul. Fanns visst en för 4 ägg också. Fungerar bra!
 
Jag tycker personligen att det är störande med tomma förpackningar som tar plats fast de är tomma om man ska vara borta flera dagar. Skulle nog förstärka en ägglåda på nåt sätt hellre än en hårdplasthistoria.
 
Sist jag var ute så stoppade jag äggkartongen (6-pack) i en plastbytta som det tidigare varit 1kg. potatissallad i. Plastbyttan används av flera "potatissalladsproducenter" (Rydbergs, Euroshopper m.fl.) Äggkartongen passar precis. När äggen var slut eldade jag upp äggkartongen men behöll plastbyttan. Den tomma plastbyttan tar inte mycket plats då det går att stoppa ner annat i den som strumpor, kallingar, småprylar osv.
 
Lägg äggen i akterskottet

Packade in kartongen med ägg i en plastpåse och fixerade den på platsen med något så när mjuka packpåsar på en tur i somras. La det först i förskottet. Med rejält blåst och vågor blev resultatet en liten spricka i ett(av 6) ägg. Hinnan höll fortfarande så inget rann ut. Sen blev det akterskottet för äggen - inga problem trots samma väder och vågor.

Summa summarum - lägg äggen i akterskottet, där skumpar kajaken mindre. Packa med mjukt runt kartongen. Låt inte kartongen glida runt fritt.
 
Naglene-flaska

Testa en Naglene-flaska med stor öppning. I med äggen, fyll på vatten, sen ligger dom säkert. Vatten väger klart en del, men behövs ju kanske till annan matlagning.

yip //
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Koka ägg i mattermosen Friluftsmat 21
tigermorran Knäckta ägg/färdig smet, hållbarhet? Friluftsmat 5
avslutmedlemskap0904 Ägg Friluftsmat 24
avslutmedlemskap0904 Råa ägg Friluftsmat 13
avslutatmedlemskap160620 Hållbarhet på ägg Friluftsmat 22
markanthus Ägg och bacon Friluftsmat 37
KillerKaninen Transport av smör och ägg Friluftsmat 31
d99majo Torka ägg Friluftsmat 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.