Smör??

Jag har läst i flera böcker och också här på utsidan att en del som vandrar har med sig smör.
Jag undrar nu hur man förpackar smöret så att det inte härsknar. Jag trodde inte att det var möjligt att ta med sig kylvaror över huvudtaget. Men jag kan ju ha fått det där med smöret om bakfoten. Skulle vara glad om någon kunde svara på det här. Och ge mig några tips.

//Joakim
 
Smör vs. Olja

Vad ska man med smör till i fjällen?

Smör smälter, härsknar, blir dåligt!

Olja funkar alldeles utmärkt att använda i matlagning och det håller sig dessutom. Smör på mackan kan man väl vara utan.


Mvh, Per Nyberg.
 

Guest

Gäst
inga problem

Har haft med mig smör i en vanlig plåtmatlåda (rostfri plåt). Fungerar utmärkt.
Allt annat har alltid smält för mig.

mvh

Ralf Sasss
 
I filmburk

Det har fungerat för mig att ha smöret i en liten filmburk. Men då har du ju varit nästan kylskåpstemperatur på mina senaste turer.
 
se bara till att det är riktigt smör och inte nån margarinblandning så blir det svårt att misslyckas trots att det mjuknar i högsommarvärmen. Någon vecka är ignet problem med färskt smör. Använder själv en plastburk som precis rymmer ett 250g paket.

Förstår f.ö. inte varför det skulle smälta mindre i en (tung) plåtlåda.
 
Markill...

har (haft) något som kan liknas vid en smörtermos.
Det är en aluminiumlåda med ett spänne som håller fast locket, och i denna aluminium låda sitter ännu en låda som är i ett plast material. Plastlådans lock har en tjock gummitätning som hindrar luft och annat att komma in.

Jag har en sådan och den är kanon att ha smör i.
Smöret (eller margarinet) är hårt och fint länge....skulle ju ha varit toppen om jag hade haft en länk eller en bild, men det har jag tyvärr inte hittat.

/Anders B
 

Guest

Gäst
Den "tunga" plåtlådan ändrar temperatur svårare i förhållande till omgivningen. Hade smör i en plastask i kanoten. Blev som matolja på noll-tid.
 
Trögheten i plåtlådan borde väl fungera åt båda håll, dvs hålla kyla när det blir varmare och hålla värme när det blir kallare, men då bara en kort tid. Bra för frukostmackan, men inte till kvällsfikat! En termoslåda med sin större tröghet kanske kan hålla mer kostant temperatur, närmare dygnsmedeltemperaturen, på smöret. Men att en vanlig plåtlåda skulle besitta dessa egenskaper betvivlar jag (i väntan på bevis). Jag blir snart tvungen att åka och inhandla en för ett litet experiment :)
 

Guest

Gäst
jag svara bara av egen erfarenhet. smörtermos med vatten känndes bara krånglig. Nu är det rostfri stål termos jag pratar om, inte aluminiumplåten. Aluminium ändrar temperatur jättelätt.
 
smör e gott

Vill bara snabbt ge min syn på smör i packningen. Smör kan förhöja smaken på både det ena och andra. Lite fettillskott skadar ju inte vid ansträngning. Kan man hindra det från att rinna iväg, ut ur burkar och liknande, så har jag sällan haft problem med hållbarheten. Vågar satsa på att det håller i upp mot 2 veckor, om det inte e högsommarvärme.
 
Jag har alltid haft med mig smör och det har aldrig härsknat. Min längsta vandring var åtta dagar och den gången hade jag bregott, som är ett bordsmargarin men ändå ganska likt äkta smör. Mjukost på tub brukar vi också ha med oss och det har heller aldrig varit något problem. Är det riktigt varmt kan man naturligtvis stoppa kylvarorna i en påse och sänka dem i en bäck eller gräva ner dem i snö (vilket f.ö. är otroligt bra att förvara fisk i om man fiskar på kalfjället) men vid inte alltför varmt väder är det som sagt inga problem.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.