Transport av cykel

Undrar om någon vet hur man kan ta sin MTB från Stockholm till Oslo utan att få den totalt demolerad eller att man själv blir ruinerad. SJ litar jag inte riktigt på, men vet någon om en bra speditionsfirma månne?
Tacksam för alla tips!

/Ulrica

Plocka isär!

Hej,

Den lösning jag begagnat när jag släpat med cykeln på tåg är att plocka av hjulen och antingen ta de i en separat hjulbag, eller spänna fast dem på sidorna av cykeln. I anfall av ambition kan man också plocka av gaffeln. Det är busenkelt om du har ett A-Headset och lämplig insexa.
Sedan har jag "slagit in" cykeln (+hjulen om ej separat hjulbag) i ett av försvarets s.k. knäppetält [1]. Jag slår in cykeln för att slippa tjafsa med konduktörer (ingen har bråkat hittills) och för att åsynen av en bättre MTB genast triggar tjuvreflexen hos samhällets värsta slödder - cykeltjuvarna. >:-|
Har man inget knäppetält fixar det sig med lite kreativitet.

Denna lösning kräver förstås att du själv åker med cykeln. Annars svammlar jag här helt i onödan! ;-)

Den bästa platsen i en sittvagn är bakom det "bakersta" stolparet i den gamla typer av tågvagnar. I sovvagnar går det att få in den i väskfacket med en liten dörr längst bak/fram i vagnen.

Pollettering är kanske annars ett alternativ om man litar på SJ och tycker att det är OK att betala 250:- enkel resa för att få med cykeln (jag tycker inte det).

MVH,

/P

[1] Knäppetält - En sinnrik liten bit vävplast med knappar på som man kan använda som en regnponcho, regnskydd eller knäppa ihop med andra till riktiga tält.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tack för tipset!

Ok, Jag skruvar väl ned hojen så mkt det går och packar in den i lämpligt mtrl. Har dessvärre inte tillgång till så fina saker som försvarets "knäppetält", men det ordnar sig nog.

/Ulrica

Biltema

På Biltema finns det en smidig cykelväska för cirka 180:- Fungerar bra att transportera cykeln i om man lösgör hjulen.

Cykeltransport

Om du själv skall åka tåg kan du ta med den som bagage. Det är bara att skaffa en väska som den får plats i, och så bär man den med sig. Det finns dyra (3000 kr) cykelväskor som ser ut som en hård resväska, men även billigare mjuka väskor. Kolla i olika cykelaffärer, annars har CykelCity båda typerna. Man brukar få plocka av några delar på cykeln för att den skall gå ner i väskan (t ex hjul och pedaler), men det går ju snabbt att montera ihop igen.

Åkte själv tåg i helgen med min MTB i väska. Det gick bra.

Peter

Engångsförpackning

Kartong och papptejp är bra då man ska på cykelsemeter och inte vill släpa på onödiga prylar då man väl kommit fram till startplatsen och det är dags att sitta upp på cykeln. En rulle tejp kan man ju ta med inför hemfärden. Kartong går det ju nästan alltid att få tag på.
Fördelen med detta är ju givetsvis att man med gott samvete och bibehållen kassa kan slänga förpackningen då man hoppar av tåget. Vissa cykelväskor tar rätt mycket plats tomma...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips